Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies Prime-lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies Prime-lenzen

    Ja ok ik geef het toe: ik ben een beginner...

    Ik heb begrepen dat een prime beter presteert dan een tele lens. Kunnen jullie misschien wat goeie prime-lenzen (met prijzen!) noemen voor macro-, portret- en landschapsfotografie?

    Met dank,

    Sander Olthoff.

  • #2
    Re: Advies Prime-lenzen

    welke body ?

    Comment


    • #3
      Re: Advies Prime-lenzen

      Een prime presteert niet beter dan een tele maar dan een zoom.

      Maar dat wil niet zeggen dat jij ook beter af bent met een prime dan een zoom. Waarom wil je absoluut een prime?

      Ik ben een prime liefhebber maar voor veel gevallen zijn mijn zooms veel handiger.

      Comment


      • #4
        Re: Advies Prime-lenzen

        Ik ben aan het sparen voor een Nikon d70s. Ik hoorde dat de Nikon 18-200 VR erg goed was maar op een ander forum zei menigeen dat je veel beter primes kunt kopen omdat deze: voor het leven zijn, steviger zijn, beter presteren.

        Tsja die 18-200 VR leek mij een superding omdat je dan "alles" in een hebt maar goed toen hoorde ik dus dat primes...(zie boven)...

        Ik weet dus nog niet zo goed wat ik het liefste ga fotograferen. Wat ik in ieder geval mooi vind zijn macro-opnamen van bloemen en insecten maar ook van groothoek landschapsopnames kan ik rillingen krijgen. Verder wil ik natuurlijk ook eens een "normaal" portret of zoietsdergelijks schieten.

        Wat lijkt jullie het beste voor mij als je dit zo beluistert?

        Comment


        • #5
          Re: Advies Prime-lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door skywalker
          Ik ben aan het sparen voor een Nikon d70s.

          Wat lijkt jullie het beste voor mij als je dit zo beluistert?
          Maar je wil je wel installeren met primes om zowat vanalles te fotograferen ?
          Heb je enig idee wat dat zou gaan kosten ?
          Koop je D70s met een kitlens, of met de 18-200 en werk er een paar weken of een paar maand mee en geef jezelf de tijd om uit te vissen wat je meest ligt : de 18mm of de 200mm. Primes zijn scherper dan zoomlenzen, ontegensprekelijk. Maar comfortabel bereik is ook een niet te onderschatten voordeel.
          Een voorbeeld : Sigma 30mm prime en 150 mm macro : heb je twee vaste lenzen
          geen groothoek, nauwelijks tele maar wel al 1000 € kwijt (zonder camera wel te verstaan)
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Advies Prime-lenzen

            Als je voor nikon gaat zou ik
            een 35mm F/2 en een 50mm F/1.8 aan bevelen als supplement van een zoom.
            Deze lenzen zijn
            - lichtsterk
            - scherp
            - compact
            - niet te duur (350 Eur voor de twee, als je voor nieuw gaat)
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Advies Prime-lenzen

              Vergeet die primes, begin gewoon met een goede zoomlens.

              op een D70s zou ik als beginner gewoon opteren voor de goede 18-70 kitlens die erbij hoort. Koop je ook een 50/1.8 erbij, dat is een erg goedkope, lichte en lichtsterke prime.
              Waarschijnlijk ga je dan merken dat je nog iets 'langer' wilt, en na een jaartje ga je stilletjes aan inzien welke brandpuntsafstanden je het meeste gebruikt. Als je dan betere kwaliteit wil, kan je primes zoeken die in de buurt van die favorieten liggen.
              Alleen als je gaat fotograferen om elke foto op 100% te bestuderen op het scherm, ga je echt wel tevreden zijn van de kwaliteit tot een A4 afdruk

              sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: Advies Prime-lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door skywalker
                Ik ben aan het sparen voor een Nikon d70s. Ik hoorde dat de Nikon 18-200 VR erg goed was maar op een ander forum zei menigeen dat je veel beter primes kunt kopen omdat deze: voor het leven zijn, steviger zijn, beter presteren.

                Tsja die 18-200 VR leek mij een superding omdat je dan "alles" in een hebt maar goed toen hoorde ik dus dat primes...(zie boven)...

                Ik weet dus nog niet zo goed wat ik het liefste ga fotograferen. Wat ik in ieder geval mooi vind zijn macro-opnamen van bloemen en insecten maar ook van groothoek landschapsopnames kan ik rillingen krijgen. Verder wil ik natuurlijk ook eens een "normaal" portret of zoietsdergelijks schieten.

                Wat lijkt jullie het beste voor mij als je dit zo beluistert?
                Neem gerust die 18-200, ook bij landschap heb je ruimte genoeg. Onderstaande foto is met die lens gemaakt op 135 mm focuslengte, en toch krijg je de indruk dat het met een groothoek is gemaakt

                Comment


                • #9
                  Re: Advies Prime-lenzen

                  Wooow!!! Mooie foto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies Prime-lenzen

                    Als beginner zou ik toch maar voor een (goede) zoomlens kiezen
                    Na verloop van tijd spaar je dan eventueel voor die primes die je uit je eigen ondervinding blijkt nodig te hebben (of misschien helemaal niet)
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies Prime-lenzen

                      Misschien eerst eens leren foto's maken met een vaste lens. Een 35mm f2, of 50mm f1,4 - f2. Zo leer je in elk geval de juiste plaats kiezen van waaruit je uw opnames gaat maken. 50mm is trouwens met cropfaktor 1,6 een super portretlens. Een zoom lens?... ok, maar dan een goeie met een opening van minstens f2,8. Maar die zijn duur uiteraard. Als je eerste lens maar een prime is. Eens proberen. Ciao.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies Prime-lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Geert Soenens
                        Misschien eerst eens leren foto's maken met een vaste lens. Een 35mm f2, of 50mm f1,4 - f2. Zo leer je in elk geval de juiste plaats kiezen van waaruit je uw opnames gaat maken. 50mm is trouwens met cropfaktor 1,6 een super portretlens. Een zoom lens?... ok, maar dan een goeie met een opening van minstens f2,8. Maar die zijn duur uiteraard. Als je eerste lens maar een prime is. Eens proberen. Ciao.
                        Ben ik helemaal mee eens. Iedereen die met fotografie begint zou minstens een paar maand met slechts één vaste lens op stap moeten gaan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies Prime-lenzen

                          yep, vind een prime ook véél interessanter,

                          op de mijne steekt bijna altijd de 50mm 1.8 (wel op een 20D)

                          de 17-85 wordt bijna niet gebruikt, tenzij voor in de natuur te wandelen.

                          Wil nu wel een zoom kopen voor uit te maken welke telebereik ik wil.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies Prime-lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Geert Soenens
                            Misschien eerst eens leren foto's maken met een vaste lens. Een 35mm f2, of 50mm f1,4 - f2. Zo leer je in elk geval de juiste plaats kiezen van waaruit je uw opnames gaat maken. 50mm is trouwens met cropfaktor 1,6 een super portretlens. Een zoom lens?... ok, maar dan een goeie met een opening van minstens f2,8. Maar die zijn duur uiteraard. Als je eerste lens maar een prime is. Eens proberen. Ciao.
                            Dat is een goede raad. Met de "prime methode" gaat je leercurve veel steiler naar boven.


                            Skitch
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment

                            Working...
                            X