Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 350D portretfotografie, macro en natuurfotografie ... welke?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 350D portretfotografie, macro en natuurfotografie ... welke?

Ik heb in juni mij een speeltje gegund, de Canon 350D en heb tot op heden wat gespeeld met de kitlens. Nu loop ik echter tegen een stel babyhandjes aan, tegen de beperking van het bereik en tegen de te grote afstand voor andere beelden. Ik ben aan het zoeken nu wat voor mij een goeie aanvulling zou zijn, maar er is zoveel dat ik door het lenzenbos mijn lens niet meer weet te kiezen .... Wil iemand het licht aan doen?

Ik wil A : foto's van mijn kinderen kunnen nemen, ik hou van close-ups, zo close dat een deel van het gezicht al voldoende is zo af en toe ... maar nu is mijn jongste dochtertje 9 maanden en heb ik "last" van grijpgrage handjes die ook met Canon willen spelen De lens zou moeten kunnen presteren zowel binnen als buiten.

Dit bv. is nu een probleem omdat dochter-lief de camera wil nemen

Ik wil B : foto's kunnen nemen van ons paard in de wei, maar de capriolen spelen zich ook wel 's op 50 meter van de omheining af waardoor ik ofwel eindig met een "stip" en veel omgeving of de foto laat schieten in de hoop dat de aktie zich voor m'n neus nog's zal herhalen. Zelfde met het spontane spel van de kids waar ik indien ik erbij ga staan de aandacht ervan ga trekken en de spontaniteit verdwijnd. Verder hou ik ook wel van de sporadische regenboog, of de zonsopkomst, ...

Ik wil C : om de variatie nog ruimer te maken hou ik van macro's ... Van bijen naar vlindertjes naar bloemen en een rij wandelende mieren met bagage op hun rug of het randje sneeuw/ijs op een takje in de tuin.

Ik zie wel dat ik hier mogelijk met drie lenzen van doen heb want bij niet één voldoet de kitlens dus kan iemand mij informeren welke mijn doel kunnen invullen?

Ik weet dat ik meteen aan een speedlite zal liggen ook gezien de flits van de Canon een "langere" lens als een schaduw gooit op de foto. Dat heb ik nu al af en toe als ik met de kitlens een zo dicht mogelijk beeld wil nemen ... De 430 of de 580?

Dank je voor jullie inzichten! Sonja

PS nog een vraag Als ik met de gewone flits foto's neem binnen heb ik af en toe schaduwen van bv. hier het handje (zal voorbeeld bijvoegen, t'is geen toonbeeld van hoogstaande fotografie). Kan ik die vermijden?
    Last edited by Sonjabelgium; 7 februari 2006, 13:07. Reden: vraag bijgevoegd.
    Webstek in opbouw

Re: Canon 350D portretfotografie, macro en natuurfotografie ... welke?

Dag Sonja,

Ik heb zo een beetje hetzelfde probleem en na wat rond te kijken hier was mijn oog gevallen op :

Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO

Heeft de nodige zoom denk ik, je kan er macro's mee trekken. Of ze echt geschikt is om binnen te gebruiken weet ik niet echt, maar er zal wel iemand zijn die je dit kan vertellen

En hij is niet duur -> speelt bij mij dan ook vooral mee, maar mss is jou budget groter
    Groetjes van mij

Comment

Hi,

Mijn mening: indien een one-lens-solution gewenst zou zijn:

Koop de nieuwe 24-105 van canon (met cropfactor = +/- 30-155mm)
      ...en een (stel) tussenring(en) voor macro.
      Topkwaliteit voor een redelijke (?) prijs.

Er zijn wel een oneindig aantal andere mogelijkheden.

DPaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

Comment

Ik ga even de prijzen opzoeken. Ik heb geen fortuinen te spenderen, met drie kids en een paard gaan de euro's zo al vlot en dan nog een hobby die niet de goedkoopste is ...
        Staat jullie natuurlijk vrij de prijs te vermelden dien je die kent
        Webstek in opbouw

Comment

Sonja !

Zeer grappig, ik wou net een topic starten over babyfotografie en welk materiaal daarvoor nodig is op mijn 350D. Weinig gevonden in de search, en net toen ik de topic wou starten, las ik die van jou !
          Zit met dezelfde vraag dus : welke lens voor baby/kinderfotografie ? Nu zou ik op mijn 50mm 1.8 gokken, maar 'k vraag me af of ik niet beter een grotere focuslengte neem en/of een flits koop...

de 70-300 die je aangeraden wordt lijkt me een prima lensje voor zijn prijs (225€ +-), en doet veel wat je wil (paardjes, macro, portret), maar helaas niet binnen bij (relatief) weinig licht.
          Een mogelijke optie die ik zie is bijvoorbeeld ook de 60mm f2.5 macro van canon : lichtsterk, perfekt voor portret (96mm equivalent), en een zeer goede macro-lens voor niet of weinig schichtige voorwerpen, zeggen ze

ivm flits en schaduw denk ik dat de tip zal zijn om een diffuser te gebruiken, maar ken er niet genoeg van om je echt te helpen...

Anyway, bedankt om de topic te starten, ik volg aandachtig

Comment

Een mogelijke optie die ik zie is bijvoorbeeld ook de 60mm f2.5 macro van canon : lichtsterk, perfekt voor portret (96mm equivalent), en een zeer goede macro-lens voor niet of weinig schichtige voorwerpen, zeggen ze
            Lijkt me geen onaardige keuze (ik bezit zelf een 60mm 2.8 Micro Nikkor en jouw suggestie moet bij Canon zowat het evenbeeld zijn)
            Evengoed is een 105mm 2.8 (als die bestaat bij Canon ?)
            Let wel, voor portretjes zijn die lenzen eigenlijk een beetje té scherp (bij Nikon toch), maar dat kan je ondermeer verhelpen met PS

Wat punt B betreft heb je dan wel een aparte tele nodig
            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium
              Ik ga even de prijzen opzoeken. Ik heb geen fortuinen te spenderen, met drie kids en een paard gaan de euro's zo al vlot en dan nog een hobby die niet de goedkoopste is ...
              Staat jullie natuurlijk vrij de prijs te vermelden dien je die kent
              Sonja,

Ik schat dat de 24-105 met tussenringen je 1100 euro gaat kosten.

Dit is wel een top oplossing, maar nog altijd goedkoper dan 3 primes.

Van een zoom die meer dan factor 4 zoomt, heb je later spijt.

mvg,
              Paul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

Comment

OK mijn voorstel... Doe alles stap voor stap

Macro en portret : Tamron 90 m macro. Deze vind je voor ongeveer 400 EUR en is een perfecte macro en portretlens.

Tele(zoom) : de sigma 70-300 APO DG HSM is prijs/kwaliteit redelijk goed (200 EUR dacht ik). Andere mogelijkheden zijn de Canon 70-200/4.0 (600 EUR) en de Sigma 70-200/2.8 (800 EUR). Daarna zou ik sigma 50-500 aanraden (die kost 900 EUR), welke ook zeer goede resultaten geeft maar wel loodzwaar is. Verder op heb je nog mogelijkheden, en kan je een klein fortuin besteden aan nog langere lenzen als het nodig is...

Voor wat betreft de schaduwen bij het flitsen : dit los je op door de aanschaf van een externe flits (430EX/580 EX ik dacht < 300 EUR en 450 EUR) die je laat bouncen, zodat je een veel zachter licht gaat krijgen

Als ik jou was zou ik starten met de Tamron macro en een flits. Daarmee ben je alweer een hele stap verder. De rest kan je later kopen

sugar
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                X