Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400 mm of converter ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 400 mm of converter ?

Ik heb eigenlijk nog nooit met een converter gewerkt en vraag me het volgende af :

Past bv. een 2x of 1.4x converter van Minolta (of Sigma) voor elke combinatie lens-body, of zijn er beperkingen waarmee ik rekenig moet houden (beeldkwaliteit, technisch niet combineerbaar, ...) ?

Ik overweeg namelijk een converter + 200 of 300 mm (ipv een ipv een 400 mm zoom te kopen). Dan zou ik meteen die converter kunnen gebruiken met elke andere lens (hoop ik).

Bedankt alvast !
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Re: 400 mm of converter ?

Converters passen fysiek niet altijd, Sigma EX converters passen alleen op bepaalde EX lenzen, niet eens op alle. Converters werken ook technisch niet altijd op alle lenzen. Veelal gaat het ten koste van de autofocus. Sommige meten helemaal niet meer. Andere minder logische combinaties werken dan weer wel. Voorbeeld : een EX converter van Sigma verliest autofocus op een 50-500 van Sigma, maar een Tamronconverter autofocust daar prima op.
    Belangrijkste punt is echter dat je van een uitstekende lens moet kunnen vertrekken om voldoende lichtopbrengst en scherpte uit een combinatie te halen.
    Neem maar als vuistregel dat alle budgetlenzen zo goed als waardeloos zijn met een converter erop.
    fotosite

Comment

Bedankt Elsan !

Weet er iemand of er een goede converter bestaat voor een sigma 70-200/2.8 EX DG Apo ? Of kan ik dat idee van converters dan maar beter opbergen ?
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2
        Bedankt Elsan !

Weet er iemand of er een goede converter bestaat voor een sigma 70-200/2.8 EX DG Apo ? Of kan ik dat idee van converters dan maar beter opbergen ?
        Ja, de 1.4 of 2.0 Sigma EX converters. Autofocussen, geven alle metering door
        blijven behoorlijke lichtopbrengst houden en zijn op de koop nog flink scherp,
        zelfs de 2.0 op 400mm.
        fotosite

Comment

Op de Sigma 70-200 passen de volgende Tc's zeker
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

Comment

Beiden bedankt voor 't goeie nieuws !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2
              Beiden bedankt voor 't goeie nieuws !
              Ik heb beide convertors, als je ze eens wil testen, de 1.4x en de 2x apo ex van sigma.
              Weet wel, dat deze ENKEL op een beperkte reeks van de Sigma ex lenzen past.
              Kenko heeft ook convertoren die wel universeel zijn.
              En de originele minoltas zijn nog beter, maar passen ook bijna op niks, en zijn gewoon onbetaalbaar, (reken maar dik 600€)

Comment

Vanmiddag de vergelijking gemaakt:
                sigma 400mm 5.6 (non apo)
                sigma 70-200 2.8 apo ex
                sigma apo ex 1.4
                sigma apo ex 2

bevindingen:
                -de 400mm zeer soft op f5.6, redelijk op f8 focus ok
                -70-200 met 1.4 convertor reeds goed op 2.8 (eigenlijk f4) focus ok
                -70-200 met 2x convertor ook goed op 2.8 (eigenlijk f5.6) focus ok
                dan komt het: 70-200 met de 2 convertoren: (f8) aanvaardbaar, moet wel een beetje usm en contrast verhogen, met werkende autofocus, zelfs binnen met het hulplichtje van de flitser (hallo?)

Comment

Schitterend !
                  Van harte bedankt Rudy !
                  Nu nog effe wat sparen...

Comment

rudy,

die test lijkt me vrij interessant.
                    is't mogelijk om eens de voorbeeldpics te showen van de verschillende combinaties (full- en 100% crop)?
                    misschien iets voor bij de besprekingen?

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Working...
                    X