Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[peleng 8mm fisheye][Nikon][D2X D2H D200 D50] ervaring ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [peleng 8mm fisheye][Nikon][D2X D2H D200 D50] ervaring ?

Peleng heeft een 8mm fisheye die volledig manueel bediend wordt.
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze lens op een D200, D2X, D2H
    Op de D70 is er het probleem dat bij opklappen van de spiegel, tegen de lens intern kan stoten. Blijft dit probleem bestaan of is dit niet meer van tel.
    Als fisheye is dit een relatief goedkope oplossing, gezien we een fisheye toch niet als continue lens gebruiken, eerder sporadisch tot zelden.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Re: [peleng 8mm fisheye][Nikon][D2X D2H D200 D50] ervaring ?

Ik heb de Peleng in gebruik met mijn D70 en heb nooit het probleem gehad van de klappende spiegel.
    Nikon F-50 * Canon A95 * Nikon D-80 * Nikkor AF 50/1.8 D * Nikkor AF-S DX 18-70/3.5G IF ED * Sigma 70-300/4.0-5.6 Macro APO Super II * Nikkor 300 F4 * Peleng 8mm *

...Aut viam inveniam aut faciam...

Comment

hmm rare combo

dure bodies met een supersupercheape lens...
      maar ik denk niet dat er een probleem zou moeten optreden
      Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
      my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pons
        hmm rare combo

dure bodies met een supersupercheape lens...
        maar ik denk niet dat er een probleem zou moeten optreden
        En een plezier ik er mee heb.
        Goedkoop in de wereld stappen van de fisheye... kan het iedereen aanraden.
        Nikon F-50 * Canon A95 * Nikon D-80 * Nikkor AF 50/1.8 D * Nikkor AF-S DX 18-70/3.5G IF ED * Sigma 70-300/4.0-5.6 Macro APO Super II * Nikkor 300 F4 * Peleng 8mm *

...Aut viam inveniam aut faciam...

Comment

Inderdaad supercheap...
          Maar, een lens die je hooguit één à twee keer per jaar gebruikt, daar geef ik geen 600 Euro aan, nu toch nog niet. Een fisheye is een toy, terwijl een groothoek voor mij wel een investering waard is.
          Fisheye bij mij is vooral bedoeld voor experimentjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
            Inderdaad supercheap...
            Maar, een lens die je hooguit één à twee keer per jaar gebruikt, daar geef ik geen 600 Euro aan, nu toch nog niet. Een fisheye is een toy, terwijl een groothoek voor mij wel een investering waard is.
            Hohoho... Voor het maken van 360x180-graden panorama-foto's is een fisheye beslist geen "toy". Juist dan zou ik kiezen voor een fisheye met een zo hoog mogelijke kwaliteit en niet voor goedkoop. Maar ieder zijn eigen hobby en zijn eigen wijze (of is het 'eigenwijze wijze') van fotograferen.

Groeten, Miriam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
              Inderdaad supercheap...
              Groothoek of fish-eye, da's een onnodige discussie vind ik; hoe breder je gaat hoe meer het fish-eye effect. Wanneer wordt groothoek een "fish"? Hangt ook af van je crop factor. Je kan steeds defishen, ook bij je groothoek shots. Maar persoonlijk vind ik dat er dan detail verloren gaat, én dat net "het toffe", het "speciale", uit de shot verdwijnt.

De Peleng heeft mij 185€ gekost. Shipping inbegrepen. Scherpteresultaten: beter dan de Sigma fisheye.

En tweemaal gebruiken? Ik gebruikte hem al op 't autosalon (mafte brede smoelen van auto's), op de huisdieren (reuzefun!) en voor een aantal architectuurshots. Deze zomer gaat hij dienen om landschapjes te trekken, en zeker ook voor een aantal "rare" shots op een bruiloft.

Ze was initieël bedoeld als toy bij mij, ja. Maar dat bleek al snel anders.

Neen, voor mij is het echt een goede koop geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TooT
                Groothoek of fish-eye, da's een onnodige discussie vind ik; hoe breder je gaat hoe meer het fish-eye effect. Wanneer wordt groothoek een "fish"? Hangt ook af van je crop factor.
                Het is volgens mij niet juist om te stellen dat het fish-eye effect (alleen) afhankelijk is van de beeldhoek. Bij een groothoek wordt het beeld gecorrigeerd zodat rechte lijnen zoveel mogelijk rechte lijnen blijven. Bij een fisheye wordt die correctie in het geheel niet uitgevoerd en dat is onafhankelijk van het feit of je een beeldvullende of een niet-beeldvullende fish-eye gebruikt. Bij het zogenaamde de-fishen wordt die corectie niet door het glas maar door de computer uitgevoerd. Het resultaat is dat een paar pixels uitgetrokken worden tot een heleboel pixels. Daardoor zal het beeld in de hoeken en aan de randen veel minder van kwaliteit zijn dan bij een groothoekobjectief.

Om goede resultaten te krijgen met een supergrote beeldhoek maak ik meerdere foto's (soms zelfs met een tele) die later worden samengevoegd met PTGui. Dat levert een veel betere kwaliteit op dan het de-fishen. Natuurlijk heb je wel het nadeel dat je eigenlijk vanaf statief en met een speciale panoramakop moet werken.

Hoe dan ook, het gelijkstellen van een fish-eye aan een groothoek omdat je de eerste kunt de-fishen is naar mijn mening niet steekhoudend.

Groeten, Miriam

Comment

Dat klopt allemaal wel, Miriam. Maar zo'n lens kan geen wonderen doen; hoe breder je gaat, hoe méér het fish-eye aanwezig is.

En zoals ik al zei; neem daar je crop factor bij (het middelste deel van je foto bevat steeds het minste "effect").

En over welk verschil spreken we dan nog?

OK, er IS een verschil, maar zoals ik al zei; dan heb ik nog liever een fish. Daar is tenminste nog iets "speciaals" aan.

Comment

@miriam

Thx voor je opmerking. Ik kan die beslist volgen hoor. Nu, de reden waarom ik pols naar die Peleng is omdat ik uit ervaring weet dat Russische lenzen, zeker optisch materieel, soms heel aardig uit de hoek kunnen komen. Mechanisch werk je vaak met tanks en zwaargewichten (mijne Zenith van indertijd werkt nog altijd en die heeft toch al wat meegemaakt en de Zenith-lens heeft me schitterende beeldekes bezorgd), dit ter zijde.
                    Neen, ik zou wel even graag die Peleng gebruiken om e zien of fisheye nu echt wel aan mij is besteed. Ik kan er ene gebruiken van iemand, maar, ik ben enorm bang voor het beschadigen van de spiegel. Vroeger was dat een zwaar probleem wat niet te onderschatten viel. Liever hier de vraag naar ervaring en eventuele problemen dan technische problemen nadien. Kwestie dat een verwittigd man er twee waard is, een verwittigde vrouw er ...
                    Lenzen moeten nu éénmaal goed zijn, maar het is niet omdat goedkoop dan ook slechtkoop moet zijn, denk aan de NIkon 50mm 1,8
                    Een zaak is me nu wel al duidelijk, een groothoek is de eerste lens op mijn verlanglijstje, die fisheye niet. NU, met die groothoek kan ik helaas niet gaan experimenteren zoals ik met de fisheye zou willen doen. Ik noem het een toy omdat het vooral tot enkele testjes en pogingen zou blijven.
                    Mocht ik mijn ding vinden in fisheye, dan, dan wordt er waarschijnlijk iets op de verlanglijst geplaatst.
                    Nu, bedankt voor je uitleg. Trouwens, ik merk dat je PRGUI gebruikt, ik zal er even naar kijken wat daar uit te leren valt. Voorlopig heb ik me steeds bediend met autostitch, maar vermoedelijk bestaat er ander en vermoedelijk ook beter.

Comment

Ik moet Mirian toch bijtreden met betrekking tot het verschil groothoek - fisheye.

Wat wel een feit is, is dat de eventuele cropfactor zal maken dat je een deel van je fisheyebeeld zal kwijtspelen, waardoor het "effect" er wel nog is, maar minder zichtbaar wordt. Wat niet wegneemt dat je die cropfactor ook in rekening dient te brengen bij je breedhoek en daar eveneens een deel van je breed beeld verliest.

Bij Nikon heb je dan ook nog de 10.5 mm DX fisheye, een diagonale fisheye die aangepast is aan de DX-sensor en dus via de kleinere beeldcirkel wél rekening houdt met de cropfactor.
                      Een circulaire fisheye op een sensor met cropfactor, zal dan weer het resultaat van een diagonale fisheye op full frame in een bepaalde mate benaderen.

Ben je nog niet overtuigd, ga dan eens recht voor een groot gebouw staan en neem twee foto's, respectievelijk met een fisheye en een ultra-breedhoek. Het verschil zal meteen duidelijk zijn.

seppuku.

Comment

@thomas,
                        Ge weet, ik ben nen ongelovigen
                        kan je me even dat voorstel van een opname met groothoek en met fisheye even posten of doorsturen. Ben wel eens curieus. Beelden zeggen meer dan woorden.
                        Ik vind die 10,5 super ...
                        Ga dringend op zoek in mijn omgeving om tot gemeenschappelijke kopen over te gaan. zo in de aard van 3 personen kopen slechts één lens. Prijs te dleen door drie ...

Comment

Purlut,

Ik heb er nog steeds een te koop.
                          pm me maar.
                          Prijs 150 euro.
                          Met vriendelijke groeten,
                          Ronald
                          www.konings.biz

Comment

Dat de Peleng scherper zou zijn dan de Sigma fisheye moet ik toch tegenspreken!
                            Natuurlijk is het waar dat de Peling incidenteel op een klein gedeelte van de foto iets meer detail kan laten zien, maar het beeld van de Sigma is evenwichtiger, scherper, meer detail, veel beter contrast en aanzienlijk minder flare.
                            Blijft natuurlijk dat als je uitkijkt, er met de Peleng lens heel goede foto's gemaakt kunnen worden.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                              Dat de Peleng scherper zou zijn dan de Sigma fisheye moet ik toch tegenspreken!
                              Natuurlijk is het waar dat de Peling incidenteel op een klein gedeelte van de foto iets meer detail kan laten zien, maar het beeld van de Sigma is evenwichtiger, scherper, meer detail, veel beter contrast en aanzienlijk minder flare.
                              Blijft natuurlijk dat als je uitkijkt, er met de Peleng lens heel goede foto's gemaakt kunnen worden.
                              Heb je dat proefondervindelijk vastgesteld?

Ik heb verschillende vergelijkende tests gezien (zelfde subject(en), genomen door beider lenzen), en die zijn unaniem: Peleng komt er beter uit.

Google maar eens. Ik heb ze gevonden, dusje zal ze ook wel vinden.

Waar je wel gelijk hebt: flare op de Peleng is soms Hangt af van de lichtomstandigheden natuurlijk

Comment

Working...
                              X