Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[peleng 8mm fisheye][Nikon][D2X D2H D200 D50] ervaring ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: [peleng 8mm fisheye][Nikon][D2X D2H D200 D50] ervaring ?

Over de Peleng kan ik weinig zeggen, maar de Sigma heeft bij slechte lichtomstandigheden wel het nadeel van purple fringing. Daarnaast is zowel de Sigma als de Peleng wel wat soft voor wat betreft de foto's. En mocht je dat willen zien, dan wil ik best een paar foto's mailen van de Sigma 8mm fish eye. ;-)
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
      kan je me even dat voorstel van een opname met groothoek en met fisheye even posten of doorsturen. Ben wel eens curieus. Beelden zeggen meer dan woorden.
      'k Zal eens in mijn archief rommelen.
      Ik denk trouwens dat Skitch zo'n Peleng heeft (maar dan wel voor Canon)

seppuku.

Comment

Ja Thomas, en indeed voor een Kanon, nu je stelde voren van hetzelfde gebouw, omgeving eens met beide een foto te nemen kwestie verschil.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

@ Purlut,

Als er een beetje tijd overblijft deze WE maak ik enkele foto's met de Peleng 8mm fish, Sigma 15mm Fish en een 12mm van de Sigma 12-24mm.
          Van het zelfde onderwerp én op statief ( om niet te sjoemelen met de afstanden ).
          Wel met de Canon 300D.

Groetjes
          Skitch
          " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

@ Purlut : Hier enkele voorbeelden met fish en groothoeken. Ze zijn wel met een Canon 300D gemaakt..

Van de beide fish's is er ook een "gerechte foto " bij. Zoals je ziet verlies je wel het een en ander aan kwaliteit. Vooral goed te zien bij de "rechte " Peleng foto.

De foto's zijn gemaakt tegen de zon in, rechts boven . Dit ook om de lenzen te testen.

De PELENG 8mm Fish. Links onder een "vlek" afkomstig van de zon die in de lens schijnt.

Zelfde foto maar rechtgetrokken. Merk dat de randen helemaal onscherp is. Uitgerokken pixels.

De Sigma 15 mm Fish.

Dezelfde foto maar rechtgetrokken :

De Sigma 12-24mm aan 12mm :

De Sigma 12-24 aan 24 mm:

En als referentie : de Canon 50mm:

De foto's zijn ook te zien op http://www.pbase.com/skitch/widetest
            Groetjes

Skitch
            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

skitch
              Het heeft me goed geholpen om zo één en ander op een rijtje te zetten.
              Ik heb de Sigma 10-20 indertijd effen in bruikleen gehad in Mechelen bij nachte ...
              Ik was dan al verkocht aan dat spul.
              Een kleine test gedan in St-Truiden met de fisheye van Seppuku, was ook overdonderd, maar helaas, andere onderwerpen ...

Nu een mooi overzicht van dezlefde omgeving en dat leert me heel veel.

Comment

Eindelijk een beetje tijd en een beetje goed weer gevonden om de beloofde kleine vergelijking tussen breedhoek en fisheye te maken:

seppuku.

Comment

De ervaringen die ik schetste wat betreft de Peleng en de Sigma betreft mijn eigen ervaringen. De Sigma is scherper, de Peleng heeft niet overal in de foto dezelfde resolutie, je vindt dus wellicht een scherper deel, over het hele beeld. Ook wat betreft contrast, flare, ca en pf ben je beter af met de Sigma, ook qua gebruiksgemak.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Aan allen dank.
                    Thomas, ik had wel nog effen een vraagje, euh, neen, twee of misschien iets meer.
                    Op hoeveel meter stond je voor dit bedrijf (ruwe schatting) en kan je uit de vuist ongeveer inschatten hoe breedt het bedrijf is ?
                    Ik merk wel op dat je bij defishen, wel een serieus pak van de groothoek verliest, maar dat is dan ook logisch, of niet soms ?
                    Ik was aanvankelijk bedrogen door de straatlantaarns, maar die blijken inderdaad niet recht te zijn, maar hoekig.

Comment

Wim,

'k Ben net na het werk nog vlug even teruggegaan naar dat gebouw (dat eigenlijk een sporthal is en geen bedrijf), gewapend met de camera en de rolmeter. De hierboven gepostte foto's zijn zo'n 30 meter (31 gemeten, maar ik stond op een helling) van het gebouw genomen en het gebouw zelf is ongeveer 50 meter breed (als je per se de precieze afmetingen wil, ik heb hier nog "ergens" de plannen liggen).

Hieronder nog een gedefished beeld, maar met de optie "Inlcude areas where there is no image data" aangevinkt.

Bij het defishen verlies je niet alleen een deel van je beeldhoek, maar ook iets dat mij veel meer stoort, en dat is scherpte.

seppuku.
                      Last edited by seppuku; 3 maart 2006, 09:40. Reden: typo

Comment

Thomas,
                        ne serieuze merci...
                        Nu, ge moest nu niet echt met de rolmeter, maar, 't is leuke info. ZO kan ik me het geheel toch even voorstellen.
                        Leuk, enfin, interessant om die informatie bij defishing, verlies aan scherpte. Ik heb de foto's vandaag pas gemerkt tijdens de pauze en vanavond ga ik me eens erin verdiepen. Ik ben eens curieus, indien ik via een beamer het beeld zou schijnen in een spiegelbol, wel de holle kant, wat ik daar van krijg. Het is een soort defishing, allee, ik weet wat doen als ik wat glas rijker ben en als het regent ...

Comment

Geen probleem, hoor, Wim.

Net even op de plannen gezien dat de gevel 50,85 meter breed is, dus mijn schatting was er in ieder geval niet ver naast.

seppuku.

Comment

Working...
                          X