Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele voor vliegtuigspotten...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tele voor vliegtuigspotten...

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
    Ik zou op een D70 eerder een F/4 300mm AF-S aanbevelen. 995€.

De 80-400 van nikon is naar het schijnt erg traag in het scherpstellen met de D70.
    Met een prime ben je toch wel erg beperkt, tenzij je steeds vanaf dezelfde plaats dezelfde soort beelden schiet...
    Een goede zoom is hier duidelijk in het voordeel.
    De 50-500 is op dat vlak niet te kloppen...

Comment

Zit met exact dezelfde vraag en het seizoen komt
      eraan

Zijn er hier spotters die ervaringen hebben met
      andere sigma telezooms zoals

Sigma 135-400 mm F4,5-5,6 (1245g)
      en
      Sigma 170-500 mm F5-6,3 (1345g)

?
      Voordeel is dat die niet alleen goedkoper maar
      ook lichter zijn. Die bigma weegt +1800g en mijn
      armen zijn niet met VR uitgerust. Nadeel is geen
      HSM in die 2 andere.

De bedoeling is een D70 op die lenzen te monteren.
      AF snel genoeg?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanC
        Zit met exact dezelfde vraag en het seizoen komt
        eraan

Zijn er hier spotters die ervaringen hebben met
        andere sigma telezooms zoals

Sigma 135-400 mm F4,5-5,6 (1245g)
        en
        Sigma 170-500 mm F5-6,3 (1345g)

?
        Voordeel is dat die niet alleen goedkoper maar
        ook lichter zijn. Die bigma weegt +1800g en mijn
        armen zijn niet met VR uitgerust. Nadeel is geen
        HSM in die 2 andere.

De bedoeling is een D70 op die lenzen te monteren.
        AF snel genoeg?
        Ik vrees van niet!
        Die HSM heb je écht wel nodig, vooral wanneer je relatief dicht bij de runway staat en een burst shoot wil maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TommyG
          Hi all,

ik ga binnenkort mijn tele upgraden... Momenteel gaat het tussen de 80-400 OS en de 50-500 bigma, beiden van Sigma...
          Ben al een paar maanden dit forum aan het afzoeken en blijkbaar zijn beide lenzen van optische topkwaliteit, het gewicht is bijna hetzelfde, en de prijs is ook bijna gelijk... Moeilijke keuze dus...
          Budget = 1000 Euro / Vatting = Nikon

Lens zal 90% van de tijd gebruikt worden om te spotten.
          Wat zouden jullie kopen hiervoor?

Alvast bedankt voor de reacties...
          Ik zou zeker voor de 50-500 gaan. Ik werk er zelf mee op een D200. Een dijk van een objectief. Zwaar hoort bij een dergelijk brandpunt. Lichtsterkte is bij 400mm ruimschoots identiek aan de andere (ook 5,6) HSM is groot voordeel. Voor echt serieus werk is een degelijk statief eigenlijk noodzaak, alhoewel zonder ook goed kan maar dan wel oefenen en techniek beheersen. Leuke bijkomstigheid (in elk geval van de DG uitvoering) is dat de handgreep/statiefgondel zodanig is uitgevoerd dat hij naadloos in een Arca Swiss type snelkoppeling past! dus geen extra plaatjes ertussen en dat scheelt in stabiliteit. ik heb bovendien nog een extra bevestiging gemaakt tussen de greep en het objectief. staat als een huis.
          en ja, die Arca kopjes zijn wel kostbaar maar het is super om mee te werken.
          de 50-500 geeft een sublieme beeldvoordracht. (voor degene die wil weten hoe: stuur mij een mail en ik mail je een foto van de construktie) Ik vind zelf beter dan 80-400 Nikon (uitgeprobeerd!) de Af is supersnel en stil. Het is zonder meer professioneel inzetbaar. Bovendien OS of Vr is meer bewegende delen en electronica etc. dus meer kans op problemen. (hoewel dat in de practijk mee schijnt te vallen. Hoop ik ook maar want ik heb het in mijn 18-200 zitten)
          Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

Comment

Ik weet niet of je zulk bereik wel nodig hebt.

Ik doe mijn spotting met een Sigma 70-200 f2.8 en de 1.4x voor een noodgeval.
            De 80-400 VR vind ik echt te traag maar wel scherp.
            The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Ik heb de Sigma 80-400 OS, geloof me , die lens is snel genoeg om er vliegtuigen mee te spotten, ook de OS is fantastische, beter dan de IS van Canon of de VR van Nikon.
              En een scherpere lens in die prijsklasse bestaat niet.
              Als je in de buurd woont kom je hem maar eens proberen, ik gebruik hem ook voor sport en heb de scherpste opnamen.
              Oke, niet zo snel als HSM maar ook niet tergend traag zoals hier word beweerd.
              Lees maar eens de review van Fred Miranda!!!!!!!!
              Menig lens van 3 maal de prijs heeft er vaak moeite mee om zo hoog te scoren.

Gr. John
              www.sportactiefoto.nl

Comment

Ik heb geen ervaring met spotten, maar heb een sigma 100-300 f4 voor foto's van kitesurfen. De lens is lekker scherp, zeer snelle AF en oerdegelijk gebouwd. Met een 1.4 converter kom je ook op 420 mm. Een voordeel van deze lens is dat je weinig moet 'draaien' om van 100 naar 300 mm te gaan. De lens zoomt bovendien intern, wat ervoor zorgt dat de balans steeds dezelfde blijft, en dat het zoomen zeer snel gaat.
                Nog iets over de bigma: ik heb gehoord dat dit een zeer goede lens is, maar dat deze slechts tot ongeveer 430 mm zoomt in de praktijk. Dus niet teveel naar de 500mm kijken. Hetzelfde geldt voor de 80-400. De 10-300 zit op iets van een 293mm dacht ik.
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Ik zou toch ook kijken naar de snelheid van de lens. Een snelle autofocus en een af-s -c stand zijn erg handig.

Overigens is 400mm best wel heel erg dichtbij op een startbaan hoor. Als ik ga spotten kom ik daar de meeste van de tijd niet aan (het ligt er natuurlijk ook aan waar je staat).

Zo kun je op 240mm toch al zien wie van de piloten is getrouwd. (100 %crop)

240mm, 500 / F9

Als je maar een redelijk lichtsterke lens hebt dan kun je de vliegtuigen goed vastleggen zonder dat ze bewegen.

Bij deze foto bijvoorbeeld had ik nog een kortere sluitertijd moeten nemen achteraf gezien. Dat had ook wel gekunt want ik kan nog een paar stappen naar beneden met het diafragma.

400mm, 500 / F9

Last edited by a90; 5 februari 2006, 14:53.
                  Nikon spul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB
                    Nog iets over de bigma: ik heb gehoord dat dit een zeer goede lens is, maar dat deze slechts tot ongeveer 430 mm zoomt in de praktijk. Dus niet teveel naar de 500mm kijken.
                    Onzin !
                    fotosite

Comment

Er zijn natuurlijk verschillende gradaties van vliegtuigspotten, hé
                      Als je enkel de bedoeling hebt om in Zaventem de landende en/of vertrekkende kisten te fotograferen dan heb je naar mijn bescheiden mening geen HSM, AF-S nodig.
                      Als je echter een airshow bezoekt en je wil er demo's mee fotograferen dan kom je er gewoon niet zonder. Geloof me ik: had de combi D70 met 80-400 VR en ik heb meermaals gevloekt op de veel te trage autofocus. Over de scherpte daarentegen, geen klagen.

Comment

and the winner is : Bigma...

Zodra ik het geld bijeen gespaard heb trek ik naar konijnenberg...
                        Tommy
                        My homepage : www.digitalviolence.be

Comment

Working...
                        X