Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 28mm F1.8!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 28mm F1.8!

Is dit een 'vergeten' lens van canon?
    Op zich een hele snelle lens op een redelijk grote hoek, tegen een toch goedkope prijs.

'Canon EF-L USM 24mm f/1,4' kost 3x zoveel. En is maar 4mm groter en een halve stop sneller. Is hij dat waard?

De reviews zijn gemixed op FM.

Is er iemand op Belgium Digital die zo'n lens heeft? De search leverde niet veel op. Gelieve wat foto's te posten die je gemaakt hebt met de 28mm f1.8.
    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Re: Canon 28mm F1.8!

Canon EOS 20D
    28,00 mm
    ISO 400
    F 4,00
    1/125 s
    EV 0,00

Licht ge-PS'd (USM) -persoonlijk verkies ik een omzetting naar Z/W of cross-processed, maar dan kan je de lens natuurlijk niet zo goed beoordelen.

Om binnenhuis met beschikbaar licht te fotograferen heb je inderdaad niet zoveel keuze in het canon-gamma. Persoonlijk vind ik de 17-40L te traag en de 17-35L te duur.

De 28mm lens presteert niet slecht, maar je mag niet de scherpte van de 50mm 1.8 verwachten. Ik heb de 28mm wel vergeleken met mijn 17-85mm op 28mm en bij gelijke opening is de 28mm een stuk scherper. Volledig open is mijn exemplaar daarentegen niet denderend, maar je kan 's avonds in gezelschap tenminste een niet-bewogen foto nemen . Vanaf F2.8 is de scherpte wel goed.

Al bij al kan ik de lens wel aanbevelen voor binnenhuisfotografie bij beschikbaar licht, maar meer omdat er geen echt betaalbaar alternatief voorhanden is dan uit puur enthousiasme voor deze lens.
    Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taxy
      Canon EOS 20D
      28,00 mm
      ISO 400
      F 4,00
      1/125 s
      EV 0,00

Licht ge-PS'd (USM) -persoonlijk verkies ik een omzetting naar Z/W of cross-processed, maar dan kan je de lens natuurlijk niet zo goed beoordelen.

Om binnenhuis met beschikbaar licht te fotograferen heb je inderdaad niet zoveel keuze in het canon-gamma. Persoonlijk vind ik de 17-40L te traag en de 17-35L te duur.

De 28mm lens presteert niet slecht, maar je mag niet de scherpte van de 50mm 1.8 verwachten. Ik heb de 28mm wel vergeleken met mijn 17-85mm op 28mm en bij gelijke opening is de 28mm een stuk scherper. Volledig open is mijn exemplaar daarentegen niet denderend, maar je kan 's avonds in gezelschap tenminste een niet-bewogen foto nemen . Vanaf F2.8 is de scherpte wel goed.

Al bij al kan ik de lens wel aanbevelen voor binnenhuisfotografie bij beschikbaar licht, maar meer omdat er geen echt betaalbaar alternatief voorhanden is dan uit puur enthousiasme voor deze lens.

Thanx voor de leuke foto! Bokeh is mooi.
      Voor die prijs valt de lens dus eigenlijk goed mee. Vermits ze toch verdomd snel is. Alleen zit ik nog op een 350D dus gaat het een 42mm lens worden
      Last edited by multipasser; 28 januari 2006, 02:08.
      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Het is maar een klein columnpje en zeer subjectief, maar:

Mvg

Comment

De omgerekende focal length is meer iets van 45mm. Toch kan je bij close-ups zeker het effect van een groothoeklens verkrijgen. De volgende foto laat dat zien en is tevens het bewijs dat de lens ook op volle opening bruikbaar is (alleen de hoekscherpte laat wat te wensen over bij grote diafragma's):

Gijs
          Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
            De omgerekende focal length is meer iets van 45mm. Toch kan je bij close-ups zeker het effect van een groothoeklens verkrijgen. De volgende foto laat dat zien en is tevens het bewijs dat de lens ook op volle opening bruikbaar is (alleen de hoekscherpte laat wat te wensen over bij grote diafragma's):

Gijs, ik zie dat jij de 17-40mm hebt! Wat is het verschil in beeldkwaliteit tussen de 17-40mm en de 28mm? Laten we zeggen op f5.6 of f8.

Die 17-40mm is betaalbaar (750euro) alleen is hij zo traaag. En ik denk dat mij dat gaat storen. Aan de andere kant is 16-35mm ook niet ZO snel! Vermits ik nu alleen met de 50mm f1.4 werk. En binnen altijd met 1.4 a 2.0 trek.
            En de 14mm f1.4 is me iets te duur ) (die is trouwens ook niet zo goed lees ik)

Comment

Er is toch ook een 24 2.8? Alé, als je dan toch wilt vergelijken met een 24.

Comment

Er wordt ook vaak verwezen naar de sigma reeks (20-24-28 f1/1.8). Op de enkele Sigmabashers na blijkt deze reeks vaak erg positieve commentaren te krijgen (vooral de 20 en de 28)

sugar
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

sigma 30 mm f1.4
                  prachtlens
                  mijn fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                    Gijs, ik zie dat jij de 17-40mm hebt! Wat is het verschil in beeldkwaliteit tussen de 17-40mm en de 28mm? Laten we zeggen op f5.6 of f8.
                    Op die diafragma's zijn beide lenzen in het midden haarscherp. De prime haalt in de hoeken nooit het niveau van de 17-40L. Maar voor mij zijn het 2 lenzen met een heel ander toepassingsgebied. Voor situaties met weinig licht is de 28mm gewoon heel goed voor z'n prijs.
                    Gijs
                    Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
                      Op die diafragma's zijn beide lenzen in het midden haarscherp. De prime haalt in de hoeken nooit het niveau van de 17-40L. Maar voor mij zijn het 2 lenzen met een heel ander toepassingsgebied. Voor situaties met weinig licht is de 28mm gewoon heel goed voor z'n prijs.
                      Sorry voor de late reply
                      Dat is wel mooi op te weten. Ik vraag me al een hele tijd af of de 24mm of 28mm primes niet beter zijn dan de 17-35mm L op vergelijkbare grote. Ik heb het dan over de niet L verisies van de 28mm en 24mm.

Op photoreview is de conclusie dat de 24mm f2.8 evengoed is als de 24 f1.4 L, natuurlijk wel 2 stops minder snel. Maar landschappen doe je toch op f8 of f11. Dus dan heb je voor 440euro wel een dijk van een lens! Voor 350euro meer heb je dan weer de 17-40mm L.

Dus eigenlijk zoek ik nog iemand die een 24mm F2.8 heeft en een 17-40mm L om te vergelijken

Comment

Working...
                      X