Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 10-20 of Nikkor 12-24

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sigma 10-20 of Nikkor 12-24

Oorspronkelijk geplaatst door KvP
    Jouw exemplaar JePe?

zijn er dan ooit verschillen in de lenzen?

Gr Kees
    Ik kan enkel maar zeggen dat de lens die ik had, deze 'feature' vertoonde.
    Ik heb nooit een andere tokina 12-24 gebruikt, dus ik kan niet veralgemenen.

JePe
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
      Ik kan enkel maar zeggen dat de lens die ik had, deze 'feature' vertoonde.
      Ik heb nooit een andere tokina 12-24 gebruikt, dus ik kan niet veralgemenen.

JePe

Hij reviewed ook de Tokina en de 10-20mm Sigma!
      Beide sigma's komen goed uit. Maar de tokina heeft toch wel veel last van CA en van Flare! Ik vind de pics van de tokina niet echt goed. Terwijl ze van de 17mm tokina prime beter zijn. Kan ook aan het exemplaar liggen natuurlijk.

Dus ik dacht dat ik eruit was! Ik neem de sigma 12-24mm omdat ik deze ook op FF kan gebruiken. Maar voor 100euro meer heb ik de 17-40mm L!
      Dan is de keuze toch snel gemaakt! Ok op crop is 17 niet UWA maar op FF gaat het weeral. En je kan de lens blijven gebruiken.

Ik denk dat de 17-40mm wel iets beter is optisch dan de sigma. Maar kwa formaat is het bijna appels en perel vergelijken.

De canon 10-20mm is ook zeer mooi maar duur niet bruikbaar op FF.
      Ik denk dat menig FF gebruiker de 10-20mm wil want zo iets heeft canon nog niet in EF formaat.

Was het maar zo simpel als het kiezen van een Tele! Die keuze voor canonians is simpel als je het kan betalen 70-200mm!
      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

En hier wat voorbeelden van de Nikon 12-24

http://www.pbase.com/cameras/nikon/12-24_4g_afs_dx

Groeten
        Spogy
        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy

Groeten
          Spogy
          tuurlijk is de nikor/canon beter dan de Tokina/Sigma. Maar ze zijn ook duurder.
          Alhoewel is de Sigma 12-24mm maar 100euro goedkoper dan de canon! Dan kan je beter effe bijleggen. De sigma past natuurlijk wel op FF.
          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ludo_
            Zoals je al aangaf heeft Sigma een 10-20 in zijn gamma. Heb hem sinds eind vorig jaar in gebruik. Een erg mooie lens, stevig en doordacht gebouwd, geruisloos focussen. Ben er tevreden over. vooral die 10mm is geweldig. .
            Naar aanleiding van dit en enkele andere berichten heb ik wat proefopnames gemaakt met de Sigma 10-20 en daar ben ik echt van geschrokken en de fotohandelaat ook.

10 mm:

niet scherp in het midden, op alle afstanden
            foto op oneindig in het midden niet scherp, maar de straat vlak bij weer wel.
            ontzettend veel CA, soms al de te zien op de monitor op 300% gezoomd.

20mm:

geen problemen, althans niet zo vlug opgemerkt, maar door de problemen bij 10mm ook niet echt interessant meer.

Is dit een exemplarische afwijking of hebben andere ook deze ervaring.

Wat me wel opvile bij 10mm dat alle lijnen zo mooi recht en haaks bleven.

Dit alles op een Nikon D200.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy

Groeten
              Spogy
              Ik dacht in het begin "ow, daar is pbase weer"
              Bij nader inzien toch blij dat ik keek.
              Na de foto geopend te hebben ben ik op die foto nog even door wezen bladeren.
              Ik kwam deze namelijk tegen http://www.pbase.com/pkazan/image/44957823
              Bedankt voor de link.

Gr Kees
              Last edited by KvP; 6 maart 2006, 18:14.
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                Naar aanleiding van dit en enkele andere berichten heb ik wat proefopnames gemaakt met de Sigma 10-20 en daar ben ik echt van geschrokken en de fotohandelaat ook.

10 mm:

20mm:

geen problemen, althans niet zo vlug opgemerkt, maar door de problemen bij 10mm ook niet echt interessant meer.

Is dit een exemplarische afwijking of hebben andere ook deze ervaring.

Wat me wel opvile bij 10mm dat alle lijnen zo mooi recht en haaks bleven.

Thanx Hjanssen. Goed om te weten. Waarschijnlijk 'bad' sample.
                Maar toch als je het koopt zit je ermee. En als het dan niet bruikbaar is op 10mm is het nog erger.

Comment

de Sigma 10-20 en daar ben ik echt van geschrokken en de fotohandelaat ook.
                  Ik kreeg vandaag dit antwoord van de handelaar:

Ik heb de lens even naar XXXXXXX laten komen om het een en ander te kunnen proberen.
                  Sigma gebeld, dit probleem zou niet mogen voorkomen, dan ligt het aan de lens.
                  Ze vroegen mij nog wat te testen en m dan op te sturen naar Sigma.
                  Ik laat u morgen even de uitkomst van mijn testen weten.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Vandaag een nieuwe Sigma 10-20 getest en gekocht, deze was zonder genoemde fouten en werkt perfect. Zelfs de zoom ring draait on-Sigma goed en soepel en de afstandsinstelring voelt prettiger aan als die van mijn Nikon 18-200.

Comment

10 mm:

Heb je niet enkele voorbeelden ?
                      Ik zou deze 10-20 willen aanschaffen maar vooral gebruiken à 10mm.
                      Dus ja ...
                      Enig alternatief zou ook de 10,5 DX kunnen zijn.
                      The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
                        Heb je niet enkele voorbeelden ?
                        Ik zou deze 10-20 willen aanschaffen maar vooral gebruiken à 10mm.
                        Dus ja ...
                        Enig alternatief zou ook de 10,5 DX kunnen zijn.

Er is natuurlijk nogal een groot verschil tussen en gewone 10 mm en een fish-eye 10,5 mm! niet te verwarren hé
                        een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

[QUOTE=Gigi]Heb je niet enkele voorbeelden ?
                          QUOTE]

Comment

Via de volgende link kun je 20 voorbeelden vinden met de sigma 10-20. Van de foto's van de muur 3 laatste, is de tweede gecorrigeerd met PTLens.

Comment

Bedankt, goede foto's.
                              Kwalitatief alles ok zou ik zeggen.
                              The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Ik ben ook aan het overwegen om het Sigma 10-20 objectief te kopen.
                                Maar als ik de foto's vam HJANSSEN bekijk stoort het me dat alle gebouwen scheef staan, door de vervorming van deze lens.

Mijn huidige lens begint op 18mm en heeft daar geen last van.

Ik vind het jammer dat je dan altijd flink moet 'photoshoppen' om de gebouwen rechte muren te geven .
                                Anderzijds heb ik aan 18 mm vaak te weinig groothoek...
                                Maar een mooie oplossing bestaat waarschijnlijk niet

Peter.
                                www.dpix.nl event photography

Comment

Working...
                                X