Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 10-20 of Nikkor 12-24

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sigma 10-20 of Nikkor 12-24

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
    @ Ludo: heb je die sigma al eens met een Circ.pol. filter gebruikt?
    Hoe is het met de vignetting op 10mm...
    groetjes Edwin
    Heb hem nog niet met een Circ.Pol filter gebruikt. Maar met een slim versie zonder extra UV-0 filter valt die vigneting erg goed mee denk ik zo. Gebruik hem op het moment met een UV-filter (slim versie) en heb geen last van donkere hoeken... Ben wel van plan om spoedig eentje aan te schaffen.
    Voor de rest erg tevreden over kleur & scherpte van de lens.

Je hebt vooral veel vervorming wanneer je niet horizontaal een landschap schiet.
    Zolang je niet te erg overdrijft bv. 40° naar boven dan kan je de vervorming aardig bijwerken in PS zonder veel verlies in de randen (als je dat al zo willen doen)

En die 2 mm verschil merk je heus wel , is inderdaad veel sterker dan 70-72 mm.
    Groeten,
    Ludo

Comment

Wat een ongelooflijke onzin over de Nikonbajonet hierboven!!!
      Die is toch al DERTIG jaar in gebruik geweest voor Full Frame 35mm!
      Waar het hier om gaat is dat sommige lenzen makkelijker en goedkoper te maken zijn voor een kleinere sensor.
      En ook een kleine sensor geeft minder uitval in de productie en is dus goedkoper te maken.
      Kortom...
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
        Op een full-frame zal je ook niet zo gemakkelijk met een 10-20 moeten werken. Ik ben ook aan het rondkijken voor een 10-20 (of een ander alternatief) voor op de 20D. Als er dan in de toekomst toch een betaalbare full-frame zou komen, dan kan ik die 10-20 nog altijd verkopen en de 17-40 L f4 in de plaats gebruiken, die heeft dan ongeveer dezelfde groothoek.

De Sigma is wel de goedkoopste super-breedhoekzoom, een 12-24 maakt toch wel degelijk een groot verschil ten opzichte van een 10-20. Als je dan toch breedhoek wil, dan kan die maar best zo breed mogelijk zijn. Die 2mm verschil is wel 20% verschil, en dat is toch vrij veel .
        Prima plan. Ik moet je eigenlijk wel gelijk geven.
        Heb niet zo veel ervaring met lenzen verkopen, vandaar misschien mijn hoop om het direct voor 10 jaar te doen...
        De discussie of full frame ooit de standaard wordt, zal wel elders beter gevoerd worden door meer ervaren mensen dan mezelf...
        10-20 is wel leuk lensje hé. Vooral voor mensen gelijk ik die te lui zijn om vijf stappen achteruit te zetten
        Alternatief : had Canon geen 10-22 of zo ?

yow,

Herzie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Herzie
          10-20 is wel leuk lensje hé. Vooral voor mensen gelijk ik die te lui zijn om vijf
          Wat als je geen vijf stappen achteruit kunt zetten en toch iets in je compo wilt betrekken? (Al twee keer meegemaakt in stadsfotografie )
          Groeten,
          Ludo

Comment

Herzie
            Ja, voor 770€
            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
            www.koendd.be

FZ50

Comment

Ja, maar dàn zal Nikon het bajonet wèl moeten aanpassen.

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                Ja, maar dàn zal Nikon het bajonet wèl moeten aanpassen.

seppuku.

Ik had het eigenlijk tegen Black Bandit met zijn 20D... Maar inderdaad, een goeie mod verliest nooit het originele topic uit het oog hé

Comment

Ik heb vandaag de Sigma 10-20 nog van dichtbij kunnen bekijken op het foto- en diasalon te Zoersel.
                  Die was wel gemonteerd op een Nikon D50, de AF blijkt erg snel en stil te werken. Maar veel meer kan ik er zo niet over zeggen omdat ik er geen foto's van heb kunnen bekijken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Ik twijfel ook nog steeds tussen die tokina 12-24 en de sigma 10-20.Die 2 mm extra lijkt me een pluspunt.De tokina heeft f4 over volledig lijn,is voor mij niet echt belangrijk.Gaat meestal in de zomer gebruikt worden.

Zijn ze beiden even scherp?Dat is voor mij het belangrijkste.

mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

De 2 modellen die ik hier had ontlopen elkaar niets qua scherpte. Het grootste verschil is denk ik dat de tokina wat contrastrijker is. Voor de een een voordeel en voor de ander niet aangezien je dus ook eerder detail verliest.
                      heb je deze al gelezen: http://www.nikonians.org/html/resour...out/index.html

Of deze: http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=17167640

Zelf zou ik kijken naar je opvolgende lens. Begint deze bij 18 of 20mm dan zou ik de sigma nemen, begint deze bij 24 of 28mm dan zou ik de tokina nemen.
                      Beide lenzen presteren goed.
                      Groetjes Edwin
                      Mijn Foto's

Comment

Heel recent is deze review van de Nikon 12-24, Tokina 12-24, Tamron 11-18 en Sigma 10-20 door Ken Rockwell verschenen. Hou er wel rekening mee dat Ken een "natuurlijke neiging" heeft om de originele merklenzen te verkiezen

Zelf heb ik de Sigma 12-24mm, gekocht op het moment dat de (dure) Nikon 12-24mm het enige alternatief was. Ik heb nooit enige spijt van die aankoop gehad!

Die Sigma is een full-frame lens - iets waar ik trouwens niet zoveel aan heb (mijn laatste film SLR body kan geen G-type lenzen aan...). De vertekening is erg goed (en voor de rest indien nodig heel simpel met PTLens te corrigeren). 't Is wel een zwaar geval en er kunnen geen filters voorop gemonteerd worden.

Vooral omwille van het gewicht en de omvang (reiskit!) hou ik al enige tijd in de gaten wat er nieuw komt aan superbreedhoek, maar voorlopig heb ik nog niets gezien dat me over de streep zou kunnen trekken.

Enkele voorbeelden met de 12-24mm vind je hier:
                        http://www.pbase.com/rdelbar/image/31483861
                        http://www.pbase.com/rdelbar/image/37984549
                        http://www.pbase.com/rdelbar/image/38238583

en verder zowat overal op mijn gallery.
                        BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

heb dit al es gepost in een ander topic

In Digital Photo van nov 2005 staat een wide-angle zoom lens vergelijking (8 blz)

Canon EF-S 10-22mm £524 Silver Award
                          Nikon AF-S 12-24mm £734
                          Sigma 10-20mm EX DC HSM £335 Gold Award
                          Sigma 12-24mm EX DG £445
                          Tamron AF 11-18mm Di II LD £400
                          Tokina 12-24mm (IF) DX £400

Great value from the Tokina 12-24mm, but the Sigma offers more for less.
                          The 10-22mm of the Canon gives the most flexibility, but at almost £200 more than the Sigma 10-20mm,
                          we can forgive the Sigma's 'missing' 2mm at the long end.
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

De tokina vertoont wel aanzienlijk minder vignettering en minder vertekening dan de sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door internethuman
                              hallo

wil een breedhoek lens kopen

heeft iemand ervaring met een van beide lenzen
                              op de Nikon D70

Sigma 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC HSM
                              Nikkor AFS 12-24 DX

welke zouden jullie aanraden ?

er is natuurlijk een prijsverschil

thanks

marc
                              Ik heb me de aankoop van de Nikkor 12-24 nog nooit beklaagd
                              De Tokina was ook niet slecht maar mijn exemplaar had last met de zonnekap op 12mm

Hij is natuurlijk duurder dan zijn broertjes maar hij behoud dan weer zijn waarde (zolang Nikon niet FF gaat)
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

Jouw exemplaar JePe?

zijn er dan ooit verschillen in de lenzen?

Gr Kees
                                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Working...
                                X