Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijking ruis D200-D100-D70-20D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vergelijking ruis D200-D100-D70-20D

Op de nieuwsgroepen tegengekomen :

mvg,

Francis
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Re: Vergelijking ruis D200-D100-D70-20D

Wow 11 focus points, das wel indrukwekkend

Ik vind het toch maar een beperkte vergelijking nee?
    flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
      Wow 11 focus points, das wel indrukwekkend

Ik vind het toch maar een beperkte vergelijking nee?
      Klopt, naar wat ik verder gelezen heb op de nieuwsgroep zal er steeds aangevuld worden, dit is nog maar een begin.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Verschillende lenzen gebruikt bij vergelijkende test tussen Nikon en Canon.

De zoveelste waardeloze test?

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku

seppuku.
          Op de Nikons is een f2,8 lens gezet die op f4 gebruikt is, bij de canon hebben ze de kitlens helemaal open gebruikt. Op f8 zou de vergelijking al veel juister geweest zijn, dat doen ze trouwens bij DPreview ook.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
            Op de Nikons is een f2,8 lens gezet die op f4 gebruikt is, bij de canon hebben ze de kitlens helemaal open gebruikt. Op f8 zou de vergelijking al veel juister geweest zijn, dat doen ze trouwens bij DPreview ook.
            dat is dus een waardeloze test

sugar
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Hey, wat leuk dat jullie over mijn test schrijven

Jammer dat sommigen van jullie het doel van de test niet begrepen hebben. Helemaal jammer dat daarom de test ook nog als waardeloos wordt bestempelt.

De OP van deze posting begreep het kennelijk wel, want die schreef heel duidelijk dat het gaat om een vergelijking van de RUIS bij de camera's. Het gaat dus om wat de camera toevoegd aan RUIS en niet om de kwaliteit van de gebruikte lens.
              De enige voorwaarde waaraan deze proef moest voldoen is dat alle variabellen die van belang zijn ook hetzelfde zouden zijn. Dat betekend voor deze proef dat de ISO waarde, de sluitertijd en het diafragma. Omdat er geen waarde oordeel is geveld over de scherpte, het contrast en dat soort zaken, maakt het totaal niet uit wat voor lens er wordt gebruikt, nog op welk diafragma deze staat. f4.0 is trouwens ook niet helemaal open op de kitlens, die begint namelijk op f3.2 dus ook dat is hier in de reacties foutief weergegeven.

Omdat de camera's ons eigendom zijn, kunnen we net zo lang en vaak testen als we willen. Mochten er dus verzoeken zijn voor andere tests, waar op een andere manier een waarde oordeel aan gehangen moet worden, dan kunnen jullie hier gewoon om vragen in een reactie onder de test op mijn website. Pas dan kan er een discussie op gang komen over hoe de test gedaan wordt en of deze al daar niet verkeerd gedaan is. Zou dat zo blijken te zijn, dan zijn wij maar wat graag bereid om het over te doen volgens de opgelegde criteria.

Met vriendelijke groeten en een fijne 2e kerstdag,
              Brian

Comment

Ik dacht toch ook dat ruis niks te maken had met de gebruikte lens!?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotovlieg
                  Ik hoop dat je het niet kwalijk neemt dat ik je link hier plaatste

mvg,

Francis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku

seppuku.
                    niet als hij achter ruis jaagt..
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotovlieg
                      Ik heb met veel plezier het artikel gelezen. Ik vind de ruistest wel degelijk informatief.

Brian, als je dit leest: wat mij in je tekst opviel is dat je de D200 body omschreef als 'voelt echt heel erg krachtig en slagvast aan.'. Ik begrijp wat je bedoelt maar 'slagvast' is niet iets wat je kan voelen en 'krachtig' eigenlijk ook niet. Waarschijnlijk bedoel je dat de body stevig of degelijk aanvoelt en dus denkelijk ook wel slagbestendig zal zijn.

Mocht je nog verdere testen willen doen: ik ben wel nieuwsgierig om een 100% crop te zien van een D70 foto en daarnaast hetzelfde beeld van de D200, maar dan resampled naar de resolutie van de D70. Heeft zo een 10 megapixel camera nog toegevoegde waarde als je met 6 megapixel genoegen zou nemen en altijd zou resampelen om schijfcapaciteit en verwerkingstijd wat onder controle te houden (of om het uploaden voor een 10x50 cm afdruk wat sneller te laten gaan)?
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

@21kine... natuurlijk vind ik dat niet erg

@Laurens... Je verzoekje komt er aan hoor. het kan een dagje duren want ik heb het momenteel vreselijk druk met ander werk (stapels foto opdrachten) maar ik ga die crop voor je maken en online zetten.

De termen krachtig en slagvast zijn vervangen, dank voor je commentaar, mijn Nederlands was altijd al iets beneden pijl, maar ik bedoel het goed hoor

Brian.

Comment

Zal de test met argusogen volgen.

Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Wel fotovlieg ik snap perfect dat je denkt zo ruis te kunnen vergelijken maar de realiteit is dat de ruis enkel van belang is in combinatie van het behoud van detail. En als je dan de kitlens wijd open gaat vergelijken met de sigma EX 1 stop dicht tja dan zijn de resultaten waardeloos want je kan nog enkel kijken of er ruis in het beeld zit en niet hoe het met de kwaliteit van het beeld zit.

Anderzijds als je de resultaten hier bekijkt zie ik de 20D toch duidelijk als winnaar. Minste ruis en met een goeie lens komt de rest ook wel in orde.

Die 1600 iso D200 vind ik onrustwekkend die ziet er heel slecht uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                              Wel fotovlieg ik snap perfect dat je denkt zo ruis te kunnen vergelijken maar de realiteit is dat de ruis enkel van belang is in combinatie van het behoud van detail.
                              Dat is zeker niet waar. Voor een beste test zou je zelfs een egaal grijs (44%) vlak moeten gebruiken en dan het aantal spikkels moeten tellen, dat is de methode die we ook gebruikten voor het bepalen van ruis uit CCD chips in digitale videocamera's (bij Sony).
                              Ik heb deze methode om twee redenen niet gebruikt:
                              a) ik heb de ideale grijskaart hier niet voor (en de bijkomende zaken als gecalibreerde meetapparatuur)
                              b) ik vind dat je een foto op het oog moet beoordelen want ik haat mensen die waarden vergelijken uit een meet apparaat. Ik vind dat het er om gaat wat mensen zien, niet wat een apparaat vind dat de beste foto is.

Anderzijds als je de resultaten hier bekijkt zie ik de 20D toch duidelijk als winnaar. Minste ruis en met een goeie lens komt de rest ook wel in orde.
                              Ik ben het deels met je een. De 20D ruist minder, maar de ruis die hij geeft vind ik persoonlijk storender dan de ruis van de D200.

Die 1600 iso D200 vind ik onrustwekkend die ziet er heel slecht uit.
                              Helemaal met je eens, daarom laat ik die afbeelding ook zien. Ik vind de ISO 1600 stand eigenlijk onbruikbaar tenzij je met de ruisfilters gaat werken die er op de camera zitten, maar dan worden de foto's minder gedetaileerd. Hier is de Canon 20D absoluut de winnaar.

MvG.
                              Brian.
                              Last edited by Fotovlieg; 27 december 2005, 14:36.

Comment

Working...
                              X