Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus E-500

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Olympus E-500

Hallo,

Gisteren naar de plaatselijke foto-boer geweest in de opperste overtuiging dat ik daar een Canon 350D ging afhalen.

De overige merken staan daar uiteraard ook te blinken, en dan pak je er een paar vast natuurlijk (hoe zou je zelf zijn). K'wordt redelijk snel gewaar dat die kerel een grotere voorkeur heeft voor de Olympus E-500 :
    - Goedkoper een dikke 200 € i.v.m. die eos
    - de "sensor-kuiser"
    - grotere body, die toch lichter is.

K'merk 3 nadeeltjes :
    - de zoeker lijkt me nog kleiner dan die van de eos
    - de CCD is ook kleiner (crop van 2), zodat er effectief bij hogere ISO's meer ruis optreedt
    - de keuze aan lenzen zal wel kleiner zijn...

De Nikon d50 heb ik laten vallen vanwege andere redenen (o.a. geen CF-kaartjes mogelijk, ...)

Nog iemand redenen waarom ik die Olympus zeker wel, beter niet, zou nemen.
    Want die spreekwoordelijke bomen met dat bos daar, doen weer lastig...

Och, ja : voor mij wordt het letterlijk voornamelijk een wandelcamera, met meer mogelijkheden dan mijn huidige Canon powershot A70 van bijna 3 jaar oud. Dus klein en handzaam is toch behoorlijk belangrijk.
    Dus studio-prestaties zijn volledig onbelangrijk.
    Groeten,

Polleke

Re: Olympus E-500

Voor een wandelcamera zal de E500 zeker voldoen. Ik heb de E300 gehad en daarvan waren de ruiseigenschappen nog "erger". Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje een opgeblazen gedoe... De E500 heeft inderdaad een kleine zoeker. Maar voor fijne zoekers moet je bij Pentax of KM zijn... De aanbieding met beide lenzen is inderdaad heel goed en je hebt meteen een behoorlijk bereik.. Let op de macro mogelijkheden van de kitlens zijn mwaaahhhhhhhh niet geweldig... Ik denk dat je er zeker een fijne camera aan koopt en de ingebouwede anti-tof oplossing en pixelmapping zijn daarbij een bonus... Voor foto's gemaakt met de E300 kun je kijken op:

www.gallery.digifotofreak.nl...
    Veel van die foto's zijn gemaakt met dit toestel en zijn dus vergelijkbaar met de E500... Voor meer info stuur ik je een PM

Groetjes,
    Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc
      Hallo,

Gisteren naar de plaatselijke foto-boer geweest in de opperste overtuiging dat ik daar een Canon 350D ging afhalen.

De overige merken staan daar uiteraard ook te blinken, en dan pak je er een paar vast natuurlijk (hoe zou je zelf zijn). K'wordt redelijk snel gewaar dat die kerel een grotere voorkeur heeft voor de Olympus E-500 :
      - Goedkoper een dikke 200 € i.v.m. die eos
      - de "sensor-kuiser"
      - grotere body, die toch lichter is.

K'merk 3 nadeeltjes :
      - de zoeker lijkt me nog kleiner dan die van de eos
      - de CCD is ook kleiner (crop van 2), zodat er effectief bij hogere ISO's meer ruis optreedt
      - de keuze aan lenzen zal wel kleiner zijn...

De Nikon d50 heb ik laten vallen vanwege andere redenen (o.a. geen CF-kaartjes mogelijk, ...)

Nog iemand redenen waarom ik die Olympus zeker wel, beter niet, zou nemen.
      Want die spreekwoordelijke bomen met dat bos daar, doen weer lastig...

Och, ja : voor mij wordt het letterlijk voornamelijk een wandelcamera, met meer mogelijkheden dan mijn huidige Canon powershot A70 van bijna 3 jaar oud. Dus klein en handzaam is toch behoorlijk belangrijk.
      Dus studio-prestaties zijn volledig onbelangrijk.
      Extra voordelen van de E-500
      De kwaliteit van de kitlens van de E-500 is een stuk beter dan die van de 350D.
      Olympus heeft een beperkte lenzenset, maar die zijn optisch erg goed, de belangrijkste lenzen zijn aanwezig, er zitten ook enkele unicums in de lijst (30-100 f1/2.0)
      Er bestaat ook een erg interessante dubbele lenzenkit (14-45 mm + 40-150 mm)

Extra Nadelen
      Autofocus is iets beperkter en minder gevoelig
      Automatische witbalans van E-500 laat het soms afweten
      Beeldkwaliteit hint (lichtjes) achterop op de 350D. Voor normale huis-tuin en keukenfotografie ga je dat niet zien (ik vermoed niet dat je veel verschil gaat zien op een A4)
      Geen lenzen met beeldstabilisatie beschikbaar

Je kan ook deze review eens lezen http://www.dpreview.com/reviews/olympuse500/

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Hmm, 2 reacties op 17 min. en dan niets meer... Volgende keer zal ik dit topic "opvolger van Canon 20D" moeten noemen, misschien dat het dan "beter" lukt. Hoe ik dan de link ga liggen met die Olympus is me wel nog een raadsel...

Nu, in ieder geval bedankt voor de reacties van de 2 moedigen die het toch "aangedurfd" hebben .

Het ding (die E-500 dus), staat hier trouwens al op de tafel te blinken met de 14-45 en 40-150 lensjes. Met z'n cropfactor van 2 geraakt die dus van 28 tot 300. Normaal zal ik daar wel efkens mee voort kunnen.

Zowel Bart z'n Olympus-forum als de test op dpreview had ik eigenlijk vroeger al eens ontdekt, maar omdat ik toch zeker was van die Canon 350D te kopen had ik die redelijk links laten liggen.
        Het prijsverschil met de Canon was gewoon veel te groot. Met een batterij-pakske meer kost die Canon in dat winkeltje 420 € meer. Een internetaankoop zag ik trouwens niet zitten, en dan zat die Canon nog altijd aan een 1150 € (251 meer dan wat ik voor die E-500 betaald heb). Langs het internet kon het nog een 100 € goedkoper, maar dat had ik er blijkbaar nog voor over om toch de lokale leverancier te plezieren.

Ben dus begonnen met het ding wat uit te testen. T'zal nog wel efkens duren voor ik er alles kan uithalen wat ik wil (het ding heeft een mogelijkheidje of "2" meer dan mijn Powershotje A70 hé).
        Mijn eerste pogingen zien er toch al redelijk uit, het kan dus alleen maar beter worden
        Groeten,

Polleke

Comment

Ik denk dat je blij zal zijn met je beslissing. Olympus hinkt idd wel een klein beetje achteruit op gebied van beeldkwaliteit, maar bij het gebruik dat jij beoogt is dit nog steeds zeer goed!
          Trouwens, ivm die kleine optische zoeker, heb ergens gelezen dat je een vergroter kan kopen van 1,2.
          link gevonden: http://www.dpreview.com/news/0511/05..._eyecupmag.asp

Veel plezier ermee!
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

een nadeel van Olympus e-500 vond ik de 4:3 verhouding van de sensor....
            moet je al je foto's gaan croppen

de sensor cleaner is wel in orde... is dit al ergens getest?

Comment

Veel plezier met je aankoop. Je hebt een goede beslissing genomen. Over de 4:3 verhouding. Tegenwoordig is het in Nederland mogelijk om de 10 maal 15 afdruk iets groter te laten afdrukken, zodat je niet hoeft te croppen. Grotere formaten zou je zelf kunnen afdrukken of je zult inderdaad soms moeten croppen. Eerlijk gezegd is dat voor mij nooit een probleem geweest... De beeldkwaliteit is verbeterd ten opzichte van de E300 en die heeft me altijd mooie plaatjes gegeven. Voor dat geld koop je echt een goede camera die je nog vele jaren plezier zult geven. De anti-stof functie is inderdaad getest en zeer effectief gebleken. Nog een belangrijkere functie vind ik de pixelmapping, daarmee kun je dode en stuck pixels uitzetten, een maal per jaar is voldoende. Andere camera's moeten daarvoor terug naar de fabrikant.. In ieder geval heel veel plezier met je aankoop..

Bart

Comment

Ik heb vandaag nog eens een bespreking van het volledige gamma van Olympus lenzen gelezen, was echt wel erg positief. De lenzen zouden ontwikkeld zijn om tot 16 MP te kunnen volgen

sugar

Comment

Ik heb de Canon en erg tevreden tot zover. Als de prijs een belangrijke rol speelt, ga hem dan in Duitsland halen?!

Bij topfoto.de kost de eos 350D met kitlens 18-55 799 euro, nu misschien nog iets minder. De winkel ligt op een uurtje rijden van Hasselt. Wel cash meenemen want visa aanvaarden ze niet (zelf mogen ervaren)
                  ...Canon EOS D...
                  .:Mijn website in opbouw:.

Comment

Tsjah : ondergetekende woont helaas wel in het verre West-Vlaanderen (het ritje naar Düren en terug wordt dan wel 500 km.), en het vergelijkbaar setje kost daar wel 1119 €, waarbij die batterij-grip me wat overbodig lijkt voor mijn noden. En als het dan effectief nog klopt dat de basis Olympus lenzen beter zijn dan de Canon kit versies... Daarbij moet je dan nog moeite doen voor een nederlandstalige handleiding. Hier op het forum krijg je die in ieder geval niet , hoewel dat nu ook zo geen probleem is, want de versie van die 350D staat al maanden op mijn PC (maar dus niet voor lang meer...).
                    De E-500 in het nederlands krijgen lukt gewoon door de taal te downloaden en te installeren op het toestel via de Olympus software en de USB-kabel. Op dezelfde manier kan je trouwens ook je firmware updaten (wat ik trouwens al gedaan heb). Niet nodig om dat via een CF'ke te doen.

Ik was effectief quasi zeker dat ik die Canon ging kopen (had die handleiding zelfs al afgedrukt en bijna volledig gelezen : kan je nagaan), maar uiteindelijk heb ik er dus anders over beslist. Voorlopig zie ik absoluut geen reden om mijn aankoop als slecht overwogen te beschouwen.
                    Heb nu al een aantal reviews van de E-500 gelezen en wat me wel opvalt is dat vrijwel al die reviews op hetzelfde neerkomen. K'weet niet of Dpreview de snelste was, maar je zou beginnen twijfelen aan het feit of die gasten hun testen wel allemaal zelf doen .

En die 4/3 verhouding : mijn bijna 3 jaar oud 3MP canon P&S'tje heeft ook die verhouding, en heb daar nooit problemen mee gehad. Als ik foto's op papier laat zetten, gebruik ik gewoon dezelfde verhouding : in de meeste ontwikkelcentra kan dat nu zonder problemen. Dat is dan iets als 15 cm op 11.4 i.p.v. 10. Op je PC-scherm heeft die verhouding trouwens nog het voordeel dat als je een slide-show lanceert, je geen zwarte randen hebt boven en onder.

Ik ben trouwens 100% zeker dat indien ik de Canon had genomen ik evenzeer tevreden zou zijn. Voor mij is fotografie gewoon een hobby geworden, dus als het goedkoper kan, voor ongeveer dezelfde kwaliteit : waarom dan twijfelen ?

P.S. Sugar : staat die bespreking ergens op het internet, of is ze ook voorzien van een copyright ;-) ? Ben gerust bereid om er nog wat leeswerk bij te nemen .
                    Last edited by polleke_cgc; 18 december 2005, 23:08.
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc

P.S. Sugar : staat die bespreking ergens op het internet, of is ze ook voorzien van een copyright ;-) ? Ben gerust bereid om er nog wat leeswerk bij te nemen .
                      Neen, ze komt uit Réponses Photo, frans fotomagazine. Ik neem effe contact op via pm

sugar

Comment

Van één ding jkan je zeker zijn Olympus heeft fantastische objectieven.
                        De kwaliteit ligt een stuk hoger dan Canon, Nikon en Pentax alhoewel pentax ook zeer goed glas in huis heeft.
                        Ik zeg hier niet dat Canon en Nikon slecht zijn verre van maar er is wel een verschil.
                        Ik denk dat de fabrikanten tegenwoordig minder aandacht besteden aan hun glaswerk en meer de technische aspecten van een camera benadrukken , de oorzaak hiervan is de igitale bewerking , voor het digitale tijdperk was het glasservies van veel groter belang.

Groetjes
                        Spogy
                        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

ja, lieve oly's
                          ik heb sedert 10 december een oly E1 in mijn handen samen met de top-prolenzen 70-200, f2 en 14-28, f4 (effectief dus)

ik post in de komende vakantieperiode wel wat materiaal die ik reeds genomen heb!
                          aangezien ik concertfotograaf ben, fotografeer ik vooral in minder fantastische lichtomstandigheden... en kan ik idd wel heel wat met die ruis te maken hebben...

ik ben in iedergeval heel erg weg van deze superlenzen... en ik leer mijn camera steeds wel beter kennen...

met een aantal fotografen hier in het dorp hebben we ons nu een oly aangeschaft (de andere meestal een E500) en iedereen is heel enthousiast...

wordt alvast wel nog vervolgd!
                          hierkan je alvast mijn eerste reportage zien...
                          binnenkort post ik een paar foto's wat groter hier op BD

lievegroeten

Comment

schitterende foto's !
                            zijn die allemaal met je E-1 genomen ?
                            http://www.flickr.com/photos/geertschneider/

Comment

hmm, lieve's eerste dag met de E-1 en meteen al schot in de roos, toch?
                              'k hoop dat je ook (terug) begint te posten op't forum hé.
                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Working...
                              X