Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

    Hallo,
    zoals blijkbaar vele anderen,heb ik nog steeds niet beslist.Lang twijfelde ik tussen Panasonic FZ30 en Fujis9500.Huidig toestel is
    echter analoge SLRminolta en zodoende kan ik evt 2lenzen recupereren...
    Ik zit nog met een paar vragen omtrent KonicaMinolta 5D:

    Die cropfactor 1.6x heeft dat buiten het feit dat je op je groothoek
    inboet,geen kwalitetsverlies op je foto's?geen verlies aan lichtgevoeligheid?
    maw is dit een enkel een serieuze positieve opwaardering v/h televermogen?

    Het feit dat je veel minder knopbediening op de 5D tov 7d hebt is dat een
    groot nadeel? Het instellen via menu op LSD is dat niet veel omslachtiger en tijdrovender?
    Of kan je op KM5D bepaalde instellingen (diverse stappen) in 1x voorprogrameren?
    hoeveel zelf in te stellen voorprgrms heb je dan?

    Hoe scoort dit toestel bij slechte lichtomstandigheden?
    Ik denk aan avondluchten,zonsondergangen,stadsverlichting die je enkel met
    natuurlijk licht,zonder blitz wenst vast te leggen?
    Ik wens in musea's & galerijen te trekken zonder blitz?
    Fotograveren van boekillustraties,schilderijen.Wie heeft hiermee ervaringen met KM5D

    Macro-fotografie het boeit me,maar ik heb er geen enkele ervaring mee...
    Volgens ik op het forum lees moet je van de kitlens niets verwachten...
    iemand anders heeft dan toch ergens een macrovermelding op z'n lens staan
    ...Graag goeie vb & goeie tips...
    Elders lees ik dat in deze kontekst de Panasonic FZ
    met zeer goed resultaat kan gecombineerd worden met close-up
    voorzetringen-lens,of met Raynox250...
    Hoe zit dat bij KM5D ? Wat is hier een goeikope maar goeie oplossing?

    Ik lees ergens dat KM5D kunststof-lensvatting zou hebben, terwijl op afbeelding body toch metaal te zien is ?

  • #2
    Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

    Mbt knopbediening en menu:
    Je geeft aan dat je bv graag avondluchten, stad (zonder flits) en in musea fotografeert. Dan weet je dus van tevoren eigenlijk al precies onder welke omstandigheden je gaat fotograferen. Dat betekent dat het ook niet zo belangrijk is of je in het menu ergens de ISO-waarde zou moeten ophogen, of dat je een standaardinstelling hebt.

    Anders gezien: Ook al heeft een camera de mogelijkheid om 25 verschillende custom-instellingen onder een knop te stoppen, als er plots een bepaalde situatie optreedt neem ik toch niet de tijd om die ene geschikte custom te selecteren, maar richt ik de camera en druk ik af.. Maw: Je geeft een vrij gericht gebruik aan, in dat geval zou ik me niet druk maken over de wijze van instellen.

    Mbt cropfactor:
    In de voorbeelden die je aangeeft (stad, musea, boekillustraties etc) zou ik niet spreken van 'positief opwaarderen van televermogen' maar eerder van 'negatieve invloed op wide-vermogen'...

    Comment


    • #3
      Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

      Wat je je eerst moet afvragen is het volgende:

      Zijn mijn objectieven echt hele goede, of zijn het mwaaaaahhhhhh objectieven. Objectieven die op een analoge camera al een mwaaaahhh beeld gaven, gaan dat op een digitale camera zeker niet beter doen. Je tele-bereik neemt inderdaad toe maar het gaat ten kosten van je groothoek. Hier is dus bepalend wat jij vaak als onderwerp neemt...

      Ik heb het geluk dat ik de 7D en de 5D met elkaar kan vergelijken. Wij hebben namelijk allebei de camera's. Ik moet zeggen dat de 7D een stuk fijner in de hand ligt, veel steviger aanvoelt en een zoeker heeft die helderder is. De camera heeft wel de neiging tot onderbelichten, daar moet je rekening meehouden als is dit in een bewerkingsprogramma makkelijker te corrigeren dan overbelichting.

      De 5D is weer een stuk lichter, maar voelt ook minder sterk. Een kunsstof lensvatting heeft de camera niet...Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Beide camera's hebben een verschillende manier van instellen. De 7D heeft allemaal draaiwieltjes en knopjes waarbij bijna elk knopje een enkele functie heeft. Voordeel, je kunt er snel bij, nadeel je moet wel elk knopje weten te zitten. Maar goed dat is gewenning..
      De 5D daarentegen heeft de functiontoets, waarbij de dus in een menu moet zijn. Hoewel dit snel bereikbaar is moet je toch met je oog van de zoeker af en kan dit dus niet op gevoel. Veelal zul je echter de belangrijkste instellingen vooraf doen. De witbalans is heel makkelijk in te stellen op beide camera's..

      Beeldruis is bij beide camera's geen probleem. Dus beiden geven bij hogere ISO nog steeds goed bruikbare plaatjes. Met de IS en een lichtsterke lens moet in een museum dus heel wat mogelijk zijn...

      Wat ik nog wel wil noemen is dat de 7D alleen een P stand met shift kent terwijl de 5D programma standen heeft, naast die P-shift. Dit zorgt ervoor dat de 7D een vrij steile leercurve heeft. De 5D kent dus nog een tussenstap in het leerproces...

      Beiden hebben een goede fotokwaliteit, waarbij de kleurweergave heel neutraal is. Dit is positief m.b.t. nabewerking. De 5D gebruikt echt andere kleureigenschappen in de scenestanden. Zo verzadigd die de kleuren groen en blauwe meer in de landschapsstand. Bij de 7D zul je dat in de nabewerking kunnen doen...

      Het zijn allebei fijne camera's en aan geen van beiden doe je een miskoop. Ik zou aanraden om ze allebei vast te houden en te kijken welke jou het meeste aanspreekt... De 7D is wat duurder maar daar krijg je wel een kwalitief hoogwaardige body voor. De 5D is goedkoper, duidelijk minder stevig, maar kent de scenestanden en is lichter.... De 7D heeft uitgebreidere mogelijkheden die je misschien zult nodig hebben...

      Maar laat vooraf iemand je objectieven eens zien en beoordelen of ze de overstap naar KM waard zijn... Als de objectieven namelijk niet geweldig zijn, zou je de hele analoge handel kunnen verkopen en zou je kunnen overstappen naar welk merk dan ook...

      Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen. Rudy op dit forum is een KM eigenaar die er behoorlijk verstand van heeft. Hem zou je ook vragen kunnen stellen...

      Bart

      Comment


      • #4
        Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

        Oorspronkelijk geplaatst door mega
        Ik lees ergens dat KM5D kunststof-lensvatting zou hebben, terwijl op afbeelding body toch metaal te zien is ?
        De lensvatting van de body is idd van metaal, maar de bajonet van de 18-70mm kitlens is van kunststof.

        Comment


        • #5
          Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door mega
          Hallo,
          zoals blijkbaar vele anderen,heb ik nog steeds niet beslist.Lang twijfelde ik tussen Panasonic FZ30 en Fujis9500.Huidig toestel is
          echter analoge SLRminolta en zodoende kan ik evt 2lenzen recupereren...
          Ik zit nog met een paar vragen omtrent KonicaMinolta 5D:

          Die cropfactor 1.6x heeft dat buiten het feit dat je op je groothoek
          inboet,geen kwalitetsverlies op je foto's?geen verlies aan lichtgevoeligheid?
          maw is dit een enkel een serieuze positieve opwaardering v/h televermogen?

          Het feit dat je veel minder knopbediening op de 5D tov 7d hebt is dat een
          groot nadeel? Het instellen via menu op LSD is dat niet veel omslachtiger en tijdrovender?
          Of kan je op KM5D bepaalde instellingen (diverse stappen) in 1x voorprogrameren?
          hoeveel zelf in te stellen voorprgrms heb je dan?

          Hoe scoort dit toestel bij slechte lichtomstandigheden?
          Ik denk aan avondluchten,zonsondergangen,stadsverlichting die je enkel met
          natuurlijk licht,zonder blitz wenst vast te leggen?
          Ik wens in musea's & galerijen te trekken zonder blitz?
          Fotograveren van boekillustraties,schilderijen.Wie heeft hiermee ervaringen met KM5D

          Macro-fotografie het boeit me,maar ik heb er geen enkele ervaring mee...
          Volgens ik op het forum lees moet je van de kitlens niets verwachten...
          iemand anders heeft dan toch ergens een macrovermelding op z'n lens staan
          ...Graag goeie vb & goeie tips...
          Elders lees ik dat in deze kontekst de Panasonic FZ
          met zeer goed resultaat kan gecombineerd worden met close-up
          voorzetringen-lens,of met Raynox250...
          Hoe zit dat bij KM5D ? Wat is hier een goeikope maar goeie oplossing?

          Ik lees ergens dat KM5D kunststof-lensvatting zou hebben, terwijl op afbeelding body toch metaal te zien is ?
          Hello

          Als zeer tevreden KM 5D bezitter probeer ik enkele antwoorden te geven. Eerst en vooral een KM 5D is een DSLR, met alle voor en nadelen. Geen filmpjes, geen beeld op lcd-monitor voordat de foto genomen is. Maar wel een fototoestel met verwisselbare lenzen en dat de meesten mensen zo herkennen.

          De cropfactor (1.5x dacht ik) hangt samen met de grootte van de lichtgevoelige sensor, pas wel op met de aanduidingen bij digicams. Voor een verhelderende vergelijking zie sensor groottes . De grootte van de sensor (per pixel) bepaald ook hoe weinig licht hij nodig heeft om te werken. Als je een toestel met een grotere sensor wil, zal je nog beduidend meer moeten betalen (bv een canon 5D kost zonder lenzen een 3000-tal euro).

          Over de kwaliteit van de beelden kan uiteraard veel gezegd worden en smaken verschillen, maar behalve als je zeer grote afdrukken (groter dan A3 of A2) gaat maken gaat de 6MP sensor je zeer goede resultaten geven.

          De cropfactor maakt ook dat je de brandpuntsafstand met 1.5 moet vermenigvuldigen, maw 18mm wordt 27mm enz...

          Dat de 5D minder knoppen heeft dan de 7D is correct en je zult dus voor enkele zaken het LCD menu moeten gebruiken. In praktijk heb ik nog voor niet veel foto settings via het menu moeten gaan, de meeste zaken zijn echt wel bereikbaar via drukknoppen waarbij je een specifiek scherm krijgt. Het is niet zo dat je zoals bij een P&S digicam bijna alles via het menu moet regelen. De 7D heeft, dacht ik, wel enkele zelf in te stellen voorprogrammeerde instellingen, de 5D heeft er enkel enkele die door KM zijn ingesteld. De 7D is ook groter dan de 5D. Ik heb ook al eens een 7D "vastgehad" en qua aanvoelen verschillen ze niet veel, maw ze liggen alle twee goed in de hand.

          Als je weinig licht hebt is de AS zeer nuttig, je kunt stilstaande objecten echt wel uit de hand fotograferen met een sluiterijd van 1/15 s (of zelfs minder). Uiteraard is het dan nuttig van lichtsterke lenzen te kopen, waarbij je dan rekening kunt houden met welke fotografie je wilt doen. Ikzelf heb de tamron 28-75 f2.8 (42-112 in klassieke 35mm), maar dat is eerder voor mensen. De ISO 1600 is best bruikbaar en zelfs de ISO 3200 is haalbaar, beide best met een ruisondrukkingprogramma -ik gebruik neat image-.

          Volgens mij heeft mijn KM 5D een metalen vatting, of in elk geval iets dat er zeer goed op lijkt De kitlens zelf heeft een kunstof vatting, maar deze weegt ook niet veel, maw ik zie niet direct een probleem hiermee.

          De beste test is hem echter eens te proberen.

          Alain

          Comment


          • #6
            Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

            Alvast bedankt voor de vlugge reaktie,

            Erik, ik begrijp uw reaktie, maar die museum-bezoeken zijn natuurlijk maar een facet.
            Ik reis zeer graag en zoom af en toe wel graag in op mensen,stads- en landschapsdetails,dieren
            Kortom ik wil praktisch alles ,behalve sportmanifestaties …Ik vraag me nu nog altijd af of die
            bepaalde 1.5x cropfactor effectief optische zoom is,of te vgl met die digitale zoom waar men bij de presumer-modellen zo laagdunkend over doet…Is die crop nu werkelijk een kwalitatieve opwaardering v/h tele-zoom bereik?
            Kan ik met de setlens 18/80 mooie(voldoende) resultaat bereiken om m’n aquarellen in een website weer te geven? Of krijg ik beter resultaat met m’n bestaande lenzen.

            Bart, m’n huidig toestel is een analoge Minolta Dynax 500si met
            Minolta AF zoom 35-70 1:3.5(22) – 4.5 diam 49mm
            Minolta AF zoom 75-300 4.5 – 5.6 diam 49mm

            Ik heb er momenteel echter wat problemen mee…hopelijk zit de oorzaak bij de body…
            In de veronderstelling dus dat er aan die lenzen niets mankeert… Ik heb deze lenzen ooit
            als pakket met body aangekocht… Zijn dit nu maar zus&zo lenzen … of toch de moeite om
            voor een nieuw minolta-body te gaan????

            Bart,wat bedoel je precies met het onderstaande …????
            Wat ik nog wel wil noemen is dat de 7D alleen een P stand met shift kent terwijl de 5D programma standen heeft, naast die P-shift. Dit zorgt ervoor dat de 7D een vrij steile leercurve heeft. De 5D kent dus nog een tussenstap in het leerproces


            Notex,
            Is die vermelde combinatie dan veel minderwaardiger dan de uitvoering v/d KM7D?

            Comment


            • #7
              Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

              Oorspronkelijk geplaatst door mega
              Alvast bedankt voor de vlugge reaktie,

              Erik, ik begrijp uw reaktie, maar die museum-bezoeken zijn natuurlijk maar een facet.
              Ik reis zeer graag en zoom af en toe wel graag in op mensen,stads- en landschapsdetails,dieren
              Kortom ik wil praktisch alles ,behalve sportmanifestaties …Ik vraag me nu nog altijd af of die
              bepaalde 1.5x cropfactor effectief optische zoom is,of te vgl met die digitale zoom waar men bij de presumer-modellen zo laagdunkend over doet…Is die crop nu werkelijk een kwalitatieve opwaardering v/h tele-zoom bereik?
              Kan ik met de setlens 18/80 mooie(voldoende) resultaat bereiken om m’n aquarellen in een website weer te geven? Of krijg ik beter resultaat met m’n bestaande lenzen.
              Mega

              Die 1.5x is enkel een optisch effect en is absoluut niet te vergelijken met de digitale zooms..

              Voor webpresentatie, tenminste als het niet over professionele kopers zou gaan, ga je met bijna alle digitale fototoestellen een goed genoeg resultaat krijgen als je de belichting goed hebt.

              Voor een Konica Minolta lens databank met de nodige commentaren : dyxum lens databank (zie linksboven op de pagina om te navigeren).

              Alain

              Comment


              • #8
                Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door mega
                Ik vraag me nu nog altijd af of die
                bepaalde 1.5x cropfactor effectief optische zoom is,of te vgl met die digitale zoom waar men bij de presumer-modellen zo laagdunkend over doet…Is die crop nu werkelijk een kwalitatieve opwaardering v/h tele-zoom bereik?
                De 1.5x cropfactor is Geen zoom.

                Het betekend enkel dat het beeld dat wordt weergegeven maar 66,66... % is van het totale beeld dat je zou hebben bij een full frame.

                Bij veel prosumers is dit nog kleiner.


                Oorspronkelijk geplaatst door mega
                Bart,wat bedoel je precies met het onderstaande …????
                Wat ik nog wel wil noemen is dat de 7D alleen een P stand met shift kent terwijl de 5D programma standen heeft, naast die P-shift. Dit zorgt ervoor dat de 7D een vrij steile leercurve heeft. De 5D kent dus nog een tussenstap in het leerproces
                De 7D heeft een P stand waar je met behulp van de dials kan van afwijken (diafragma, sluitertijd).
                De 5D heeft ook programmastanden voor bv landschappen en portretten.
                Omdat deze programma's niet op de 7D aanwezig zijn moet je de instellingen zelf weten. (via experimenteren).

                Oorspronkelijk geplaatst door mega
                Notex,
                Is die vermelde combinatie dan veel minderwaardiger dan de uitvoering v/d KM7D?
                De 5D heeft de zelfde metalen bajonetvatting als de 7D.
                Het zijn enkel de kitlenzen die een kunstof vatting hebben.

                Je koopt beter de body alleen en een goede lens van Sigma of Tamron, dan heb je een goed toestel en een goede lens voor iets meer dan de kit.

                Ik weet niet hoe oud uw lenzen zijn en in welke staat, maar ik gebruik nu nog altijd veel mijn Minolta AF 35-105 1:3.5-4.5 (bj +/- 1990) en die is nog altijd één van mijn betere lenzen.

                Greetz
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

                  Oorspronkelijk geplaatst door mega
                  Ik vraag me nu nog altijd af of die
                  bepaalde 1.5x cropfactor effectief optische zoom is,of te vgl met die digitale zoom waar men bij de presumer-modellen zo laagdunkend over doet…Is die crop nu werkelijk een kwalitatieve opwaardering v/h tele-zoom bereik?
                  De 1.5x cropfactor is Geen zoom.

                  Het betekend enkel dat het beeld dat wordt weergegeven maar 66,66... % is van het totale beeld dat je zou hebben bij een full frame.

                  Bij veel prosumers is dit nog kleiner.


                  Oorspronkelijk geplaatst door mega
                  Bart,wat bedoel je precies met het onderstaande …????
                  Wat ik nog wel wil noemen is dat de 7D alleen een P stand met shift kent terwijl de 5D programma standen heeft, naast die P-shift. Dit zorgt ervoor dat de 7D een vrij steile leercurve heeft. De 5D kent dus nog een tussenstap in het leerproces
                  De 7D heeft een P stand waar je met behulp van de dials kan van afwijken (diafragma, sluitertijd).
                  De 5D heeft ook programmastanden voor bv landschappen en portretten.
                  Omdat deze programma's niet op de 7D aanwezig zijn moet je de instellingen zelf weten (via experimenteren), dus heb je in het begin een steilere leercurve.

                  Doordat de 5D programmastanden heeft welke je helpen om de juiste instellingen te kiezen, is dit een makkelijker toestel om mee te beginnen dan de 7D.

                  Oorspronkelijk geplaatst door mega
                  Notex,
                  Is die vermelde combinatie dan veel minderwaardiger dan de uitvoering v/d KM7D?
                  De 5D heeft de zelfde metalen bajonetvatting als de 7D.
                  Het zijn enkel de kitlenzen die een kunstof vatting hebben.

                  Je koopt beter de body alleen en een goede lens van Sigma of Tamron, dan heb je een goed toestel en een goede lens voor iets meer dan de kit.
                  En omdat de Anti-Shake in de body zit, is elke lens uitgerust met AS.

                  Ik weet niet hoe oud uw lenzen zijn en in welke staat, maar ik gebruik nu nog altijd veel mijn Minolta AF 35-105 1:3.5-4.5 (bj +/- 1990) en die is nog altijd één van mijn betere lenzen.

                  Greetz
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

                    Oorspronkelijk geplaatst door mega
                    Notex,
                    Is die vermelde combinatie dan veel minderwaardiger dan de uitvoering v/d KM7D?
                    Minderwaardig ? De sensor van beide bodies is dezelfde. Met dezelfde lens zal het resultaat dan ook gelijk zijn. Alleen blijft de vraag : is het extra gebruikscomfort van de 7D je die 200€ meerprijs waard.

                    Voor het fotograferen van je aquarellen kan je de 35-70mm blijven gebruiken.
                    Je zult wel een andere groothoeklens moeten aanschaffen. Het optisch effect van de 18-70mm kitlens komt op kleinbeeldformaat overeen met een 29-112mm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: wie overtuigt me van Konica Minolta 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door mega
                      Hallo,
                      zoals blijkbaar vele anderen,heb ik nog steeds niet beslist.Lang twijfelde ik tussen Panasonic FZ30 en Fujis9500.Huidig toestel is
                      echter analoge SLRminolta en zodoende kan ik evt 2lenzen recupereren...
                      Ik zit nog met een paar vragen omtrent KonicaMinolta 5D:

                      Die cropfactor 1.6x heeft dat buiten het feit dat je op je groothoek
                      inboet,geen kwalitetsverlies op je foto's?geen verlies aan lichtgevoeligheid?
                      maw is dit een enkel een serieuze positieve opwaardering v/h televermogen?

                      Het feit dat je veel minder knopbediening op de 5D tov 7d hebt is dat een
                      groot nadeel? Het instellen via menu op LSD is dat niet veel omslachtiger en tijdrovender?
                      Of kan je op KM5D bepaalde instellingen (diverse stappen) in 1x voorprogrameren?
                      hoeveel zelf in te stellen voorprgrms heb je dan?

                      Hoe scoort dit toestel bij slechte lichtomstandigheden?
                      Ik denk aan avondluchten,zonsondergangen,stadsverlichting die je enkel met
                      natuurlijk licht,zonder blitz wenst vast te leggen?
                      Ik wens in musea's & galerijen te trekken zonder blitz?
                      Fotograveren van boekillustraties,schilderijen.Wie heeft hiermee ervaringen met KM5D

                      Macro-fotografie het boeit me,maar ik heb er geen enkele ervaring mee...
                      Volgens ik op het forum lees moet je van de kitlens niets verwachten...
                      iemand anders heeft dan toch ergens een macrovermelding op z'n lens staan
                      ...Graag goeie vb & goeie tips...
                      Elders lees ik dat in deze kontekst de Panasonic FZ
                      met zeer goed resultaat kan gecombineerd worden met close-up
                      voorzetringen-lens,of met Raynox250...
                      Hoe zit dat bij KM5D ? Wat is hier een goeikope maar goeie oplossing?

                      Ik lees ergens dat KM5D kunststof-lensvatting zou hebben, terwijl op afbeelding body toch metaal te zien is ?
                      De 5d en de 7d verschillen vooral in handling, de resultaten kunnen we wel als evenwaardig beschouwen.
                      Maar ik denk dat je gewoon beide machienekes eens moet vasthouden.
                      Over de optische kwaliteit van de lenzen die je hebt, kan je een oordeel vellen, als je de resultaten ziet. Ik ben al serieus verschoten van de positieve optische eigenschappen van de kitlenzen van minolta.
                      het enigste wat je gaat hebben is een tekort aan breekdhoek, door de cropfaktor 1.5x
                      Ik nodig je uit om eens een testje te doen met jou lenzen op een 7d, dan weet je wat je kan verwachten .
                      R

                      Comment

                      Working...
                      X