Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe dit budget te besteden ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe dit budget te besteden ?

    Ik snap niet waarom de 1DmkIN de enige keuze is qua body. Voor een budget van 5000 EUR is zelfs een tweedehandse 1DmkII te hoog gegrepen. Ook de 5D is te duur om er het benodigde glas aan toe te voegen.

    Ik denk dat de aanschaf van een EOS 20D of een Nikon D200 veel logischer is., waarbij de voorkeur volgens mij uitgaat naar de D200; welke op zowat alle vlakken superieur is aan de 20D (betere AF-layout, betere AF, waterbestendige body, meer custom functions, custom button, beter LCD, betere belichtingsmodule, hogere resolutie)


    Dan moet je ook nog wat glasservies bijkopen. Hier zie ik meerdere opties:

    1. Regelrechte aankoop van een dubbele set Nikon topzooms
    D200 (1699 EUR) + Nikon 17-55 (1335 EUR) + Nikon 70-200 VR (1610 EUR) + SB80 (399 EUR) = net 5013 EUR.

    2. Prijs/kwaliteits bewuste aankoop (meer aangewezen gezien je budget)
    Optie A : Sigma 120-300 f1/2.8 : systeem bouwen rondom deze echte toplens, perfect voor sportfotografie (IS is voor sportfotografie niet zo belangrijk):
    D200 (1699 EUR) + Sigma 18-50 f1/2.8 (465 EUR) + Tamron 28-75 f1/2.8 (359 EUR) + Sigma 120-300 f1/2.8 (1699 EUR bij topfoto) + SB 800 (399 EUR) = 4631 EUR.
    Dit laat nog plaats voor een 'prime' voor : Sigma 30 mm f1/1.4 (395 EUR) of een sigma 20 mm f1/1.8 (395 EUR) of Nikon 85 mm f1/1.8 (329 EUR); aan jou de keuze of je dan eerder een echte breedhoeklens neemt (20 mm), een meer standaardlens voor algemeen reportagewerk (30 mm) of een portretlens (85 mm). Als je meer breedhoekwerk wil dat de 18 mm van de sigma, kan je steeds een UWA van Sigma Tamron of Tokina toevoegen in ruil voor één van de lenzen.

    Optie B : Sigma 70-200 f1/2.8 :
    D200 (1699 EUR) + Sigma 18-50 f1/2.8 (465 EUR) + Sigma 70-200 f1/2.8 (899 EUR bij topfoto) + SB 800 (399 EUR) = 3462 EUR.
    We hebben nu dus zowat de eerste Nikon lijst gekopieerd met sigma alternatieven, en er blijft nog 1500 EUR over. Dit schept erg interessante mogelijkheden :
    - ultra breedhoekzoom toevoegen
    - portretlens toevoegen (85 mm f1/1.8) of de Tamron Macro 90 mm f1/2.8, heb je gelijk een macrolens
    - lichtsterke prime (Sigma 20 - 24 - 28 - 30 mm)
    - Nikon 18-200 VR
    - statief


    aan jou de keuze


    sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #17
      Re: Hoe dit budget te besteden ?

      zie er nou nog maar eens uit te komen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #18
        Re: Hoe dit budget te besteden ?

        1. Regelrechte aankoop van een dubbele set Nikon topzooms
        D200 (1699 EUR) + Nikon 17-55 (1335 EUR) + Nikon 70-200 VR (1610 EUR) + SB80 (399 EUR) = net 5013 EUR.
        Maar voor mij liever een 17-35mm 2.8 dan een 17-55 (ongeveer zelfde prijs), je gaat dit verminderde bereik niet echt missen (desnoods koop je dan maar een 50mm 1.8 aan 99 € als je dit persé nodig hebt)
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #19
          Re: Hoe dit budget te besteden ?

          Veel mensen denken hier toch teveel aan de sport en niet aan wat hij aangeeft als het allerbelangrijkste de all round reportage. Daar heb je toch wat groothoek nodig en dat mis ik hier toch. Nu ja de 1DIIn met 24-70 dat zal misschien nog juist te doen zijn.

          @Dokus ik vrees wel dat met een 1DIIn je budget toch nog te laag gaat liggen als je er kwaliteitslenzen(met een serieus bereik + flash wil aanhangen) Als je meer FPS nodig hebt misschien toch even aan 20D denken maar of de AF goed genoeg is dat kan enkel jij zeggen.

          Anders zou ik zeggen 20D + 10-22 + 24-70 2.8 + 70-200 IS + 430 EX dat zal wel binnen je budget zitten mits wat rondkijken. En hier heb je tenminste een echte groothoek.

          Comment


          • #20
            Re: Hoe dit budget te besteden ?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk
            zie er nou nog maar eens uit te komen.
            Mwah, qua glaswerk zitten we allemaal wel ongeveer op 1 lijn

            Comment


            • #21
              Re: Hoe dit budget te besteden ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Joost
              1D MkII N in combinatie met een 200mm - dat is krap zat voor sport. Waarom geen 20D?

              Qua body en qua prestaties is het appelen met citroenen gaan vergelijken.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #22
                Re: Hoe dit budget te besteden ?

                Optie B : Sigma 70-200 f1/2.8 :
                D200 (1699 EUR) + Sigma 18-50 f1/2.8 (465 EUR) + Sigma 70-200 f1/2.8 (899 EUR bij topfoto) + SB 800 (399 EUR) = 3462 EUR.


                Doe hier een EX converter van Sigma (1.4 of 2.0 of allebei) bij en je komt al een heel eind. De converters voor sport en natuur opnamen geven geen problemen op een 2.8 EX lens, je gaat voldoende lichtsterk zitten voor de meeste sport en natuuropnamen en een bereik in twee lenzen van 18mm
                naar 200mm in f2.8, bij uitbreiding naar 280 en 400mm is toch al heel wat.
                Een niet te zwaar Manfrotto statief en 2 CF kaartjes erbij kom je nog lang niet over je budget.
                fotosite

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe dit budget te besteden ?

                  Bij reporatgefotografie moet het snel gaan, dus een 17-55 2.8 + 70-200 2.8 lijkt mij ideaal, nog primes daartussen is niet te doen. Als je daarna later voor de sport niet zou toekomen, kan je nog altijd een investering doen, maar met dit kan je al overzichten doen en portretten maken & een groot deel sport.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe dit budget te besteden ?

                    Hoewel ik een grote Canon fan ben, zou ik ook Sugar's eerste set aanraden. De Nikon D200 met 17-55 (of 17-35) f2.8 en 70-200 f2.8VR. Voor jou gebruik en budget lijkt me dit de beste optie. Als je budget iets ruimer was geweest zou de 1D Mark 2N een betere optie zijn geweest, maar als je budget op 5000 euro ligt, lijkt het me nogal moeilijk om ineens 2500 tot 3000 euro aan de body te geven, en zo weinig overhouden voor goede lenzen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe dit budget te besteden ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                      1D MkII N in combinatie met een 200mm - dat is krap zat voor sport. Waarom geen 20D?
                      Moet je eens uitleggen hoe jij dat ziet ...

                      Een 200mm blijft een 200mm op eender welk van deze toestellen, dus meer inzoemen of zo doe je er niet mee.
                      Het enige verschil is een crop factor van 1,6 of 1,3 ... in de FOV (field of view).

                      De lens ziet op beide toestellen even veel, even ver, enkel door de kleinere sensor van de 20D wordt er minder beeld vastgelegd op de sensor.

                      Als je een foto neemt met een 1,3 crop factor en je daarna de foto zelf zou croppen bekom je identiek hetzelfde resultaat, hetgeen de kleinere sensor er af knipt doe je later zelf maar je hebt bij sportfotografie iets meer ruimte voor moest je een beetje verkeerd mikken en je kan knippen langs de kant dat je best uitkomt

                      Echter ... met de 1D MKIIN zit je toch iets beter van kwaliteit dan met een 20D en de snelheid is veel groter.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoe dit budget te besteden ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                        Moet je eens uitleggen hoe jij dat ziet ...
                        Simpel. Voor de meeste sportevenementen kom je domweg niet dicht bij genoeg om lekker te kunnen kadreren op 200mm zo leert mijn ervaring.
                        Een 200mm blijft een 200mm op eender welk van deze toestellen, dus meer inzoemen of zo doe je er niet mee.
                        Het enige verschil is een crop factor van 1,6 of 1,3 ... in de FOV (field of view).
                        Precies, dat is ook het enige verschil. Met dien verstande dat ik om te kadreren toch ook liever zie wat ik schiet en niet een heel groot stuk er later af moet knippen. Mja, misschien heb je wel gelijk hoor en ben ik te conservatief daarin ("snijden is lijden!").

                        Echter ... met de 1D MKIIN zit je toch iets beter van kwaliteit dan met een 20D en de snelheid is veel groter.
                        De 1D MkIIN is ver buiten het budget van dokus als je de glaswinkel er bij telt. TS komt van een 300D met sjampotjes, de eerste kwaliteitsstap m.i. is naar goed glas en een betrouwbare body. Een 5D is dan misschien minder geschikt voor sport, maar om nu een 1D MkIIn te pakken met als gevolg daarvan te moeten besparen op glas is m.i. de omgekeerde wereld.

                        Overigens weten we natuurlijk niet wat de doelstelling van dokus zijn. Wat hij verwacht van zijn combo en wat'ie uiteindelijk gaat doen met de resulterende beelden. Als TS alleen maar voor een lokaal krantje aan de gang zou gaan of voor een website, dan is een 1D MkIIn stomweg overkill. "Assumption is the mother of all fuckups..." (en ik kan het weten... ik heb al heeeel veel fouten gemaakt daarmee ).

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoe dit budget te besteden ?

                          En als het helemaal niet meer weet kun je de €5000 doneren op mijn rekening , ik weet er een zinvolle besteding voor.

                          veel plezier met het aanschaffen van de nieuwe spulle boel.
                          "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoe dit budget te besteden ?

                            Waarmee dus weer bewezen is:

                            Hoe groter het budget, hoe meer je tekort komt!!!
                            http://harryvantol.nl

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoe dit budget te besteden ?

                              Wat ik er van zou kopen (maar ik kan nog altijd niet afleiden wat de wensen zijn):
                              Flexibiteit en sterk rekening gehouden met het budget..

                              Nikon D200 (1669€) Goe bakske
                              Sigma 10-20 (465€) Een fatsoenlijke groothoek met flexibiliteit
                              18-200 VR (675 €) Allround zoals gevraagd
                              80-400 VR (1299€) Schoon tele-gerief
                              SB800 (399€ ) Hoofdflits
                              SB600 (219€) Bijflits (slaveke)
                              statief (250€) Zonder kan een fatsoenlijk mens niet werken

                              = 4976 €
                              +24€ voor de naft
                              = 5000 €

                              Prijzen bij Corne gepakt

                              NB: anders pak ik de set van Snarfie wel aan
                              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoe dit budget te besteden ?

                                Voor reportages ga ik mee met het advies van Sugar.
                                Sony en Olympus
                                Fotoseries

                                Comment

                                Working...
                                X