Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe dit budget te besteden ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe dit budget te besteden ?

    Stel, je krijgt een budget van een kleine 5000euro (maw, 5000euro MAX)
    Je moet hiermee een camera kopen, die moet dienen voor het maken van fotoreportages (hoofdzaak) & sportfotografie (auto- en motorracen, snowboarden, ...)(bijzaak). Het materiaal moet nieuw zijn, dus geen tweedehands.
    Wat zou jij kopen (geen speciale voorkeur tussen Canon of Nikon) ?
    Momenteel wordt er een Canon 300D gebruikt maar de glaswinkel die reeds aanwezig is, is niet van zulk'n waarde/kwaliteit dat er bij Canon moet gebleven worden als er betere alternatieven zijn van bv Nikon.

    Laat de shoppinglijstjes maar komen :-)

  • #2
    Re: Hoe dit budget te besteden ?

    Mijn voorkeur:
    1) Nikon D200 (1669 euro)
    2) 17-55/2.8 AFS DX (1335 euro) (Deze lens heeft Canon niet in zijn gamma)
    3) 70-200/2.8 AFSVR (1610 euro)
    4) SB 800 flits (399 euro)
    Totaal 5013 euro

    De prijzen zijn van Corne van Iperen - bij CameraNu zijn de lenzen goedkoper maar de D200 niet. Indien je je aankopen combineert kom je op 4916 euro.
    Last edited by Leopard; 13 december 2005, 09:23.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe dit budget te besteden ?

      ik ben dit weekend eens serieus overdonderd door de olympus E1 !!
      wat een ergonomie!
      misschien zou het ook eens een goeie zaak zijn die te bekijken?
      'k weet geen prijzen, maar lieve zal je er ongetwijfeld alles kunnen over vertellen.
      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Hoe dit budget te besteden ?

        Alvorens je hier een zinvol shoppinglijstje kan maken stel ik mij toch nog enkele vragen.

        Je zegt fotoreportages maar wat voor reportages zijn dat dan? Vragen die groothoek? tele? is er daar veel licht of juist niet? mag of moet er geflitst worden? enz.... Hetzelfde is ook nog eens waar voor die sportfotografie is dat indoor? Tele nodig? Is dat een snelle actie sport? enz....

        En moeten het dan zooms zijn of gaan primes ook? Moet dat geheel licht en compact zijn of mag het zwaar en lomp zijn? Dat zijn toch nog heel wat vragen die toch beantwoord moeten worden alvorens je een lijstje kan maken vind ik.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe dit budget te besteden ?

          Kevlar,

          laat ons zeggen qua reportages dat all-round een goeie omschrijving zou zijn.
          Sportfotografie : auto- en motorsporten, snowboard, etc vooral outdoor dus

          Het moeten geen zooms zijn, maar ze geven natuurlijk een iets grotere "bewegingsvrijheid"

          Comment


          • #6
            Re: Hoe dit budget te besteden ?

            En moet het geheel licht zijn of mag het wat wegen? flash nodig?

            Het is dat als ik je aangeef wat ik zou kopen de kans heel groot is dat dit totaal niet is wat jij zou willen.

            Ik zou bijvoorbeeld 5d + 24-105L IS + 70-300DO IS kopen. Maar wie weet wil jij absoluut meer dan 3fps of moet je een flash hebben of moeten je lenzen sneller dan F4 zijn. Dat is allemaal erg afhankelijk van wat jij wil en nodig hebt.

            Mijn gedachtengang zou zijn die 24-105 op een FF is de ideale all round reportage lens. Moet het meer tele zijn heb ik altijd die 70-300 DO die niet erg lichtsterk is maar voor de rest perfect is voor de grotere tele behoeften en vooral licht en klein genoeg om altijd mee te nemen. Met deze opzet heb je zelfs niet echt een rugzak of zo nodig. Gewoon camera rond je nek met 1 lens en de andere lens in een jaszak of eleganter in een klein zakje dat aan je riem hangt. Gezien je gebruik meer dan genoeg licht dus sneller dan F4 is niet nodig en een flash waarschijnlijk ook niet. En voor mij is 3fps meer dan genoeg het is dat ik bijv niet altijd het exacte moment moet hebben wanneer de snowboarder op het hoogste punt is maar dat een fractie daarvoor of erna ook wel goed genoeg is.

            Maar dit alles kan voor jouw wensen totaal verkeerd zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe dit budget te besteden ?

              Fuji S3 met glaswinkel...
              I need more time in my life. Don't you? :-) http://www.ramael.be

              Comment


              • #8
                Re: Hoe dit budget te besteden ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                En moet het geheel licht zijn of mag het wat wegen? flash nodig?

                Het is dat als ik je aangeef wat ik zou kopen de kans heel groot is dat dit totaal niet is wat jij zou willen.

                Ik zou bijvoorbeeld 5d + 24-105L IS + 70-300DO IS kopen. Maar wie weet wil jij absoluut meer dan 3fps of moet je een flash hebben of moeten je lenzen sneller dan F4 zijn. Dat is allemaal erg afhankelijk van wat jij wil en nodig hebt.

                Mijn gedachtengang zou zijn die 24-105 op een FF is de ideale all round reportage lens. Moet het meer tele zijn heb ik altijd die 70-300 DO die niet erg lichtsterk is maar voor de rest perfect is voor de grotere tele behoeften en vooral licht en klein genoeg om altijd mee te nemen. Met deze opzet heb je zelfs niet echt een rugzak of zo nodig. Gewoon camera rond je nek met 1 lens en de andere lens in een jaszak of eleganter in een klein zakje dat aan je riem hangt. Gezien je gebruik meer dan genoeg licht dus sneller dan F4 is niet nodig en een flash waarschijnlijk ook niet. En voor mij is 3fps meer dan genoeg het is dat ik bijv niet altijd het exacte moment moet hebben wanneer de snowboarder op het hoogste punt is maar dat een fractie daarvoor of erna ook wel goed genoeg is.

                Maar dit alles kan voor jouw wensen totaal verkeerd zijn.

                Kevlar, bedankt voor je goed onderbouwde uitleg.
                Het mag wel wat wegen ja, gewicht is niet echt een bepalende factor.
                Flits is denk ik wel nodig nu & dan, dus ook best voorzien.
                Persoonlijk zat ik te twijfelen tussen de EOS 5D en de EOS 1D MKIIn
                De EOS heeft daar heel wat meer MP, maar de focus van de MK IIn zou naar ik gehoord heb super zijn voor oa sportfotografie.
                Ook het aantal fps etc doet me nijgen voor de MKIIn te kiezen, de prijs dan weer doet me terugkeren naar de 5D omdat ik dan wat meer degelijk L glas kan kopen ...
                Echter gezien de sportfotografie maar optioneel is en de MKIIn toch wel wat meer kost dan de 5D ...

                choices ... choices ...

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe dit budget te besteden ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Owanneke
                  Fuji S3 met glaswinkel...
                  Kan je dit misschien onderbouwen ? Heb je hier zelf goede ervaringen mee ?
                  Waarom speciaal dit toestel ?

                  thx

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe dit budget te besteden ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door dokus
                    Laat de shoppinglijstjes maar komen :-)
                    Hamvraag: wat ga je met de eindresultaten doen? Daar hangt nogal wat vanaf - voor publicaties in een krant heb je aanzienlijk minder kwaliteit nodig dan voor glossy druk bijvoorbeeld.

                    Anyway, mijn (voorlopige) lijstje gaat toch wel boven die €5k uit vrees ik. Eens kijken, voorlopig ga ik maar even uit van een 5D (prijzen bij Corne):

                    - Canon EOS 5D € 2890
                    - Objectief 24-70/2.8L € 1199
                    - Objectief 70-200/2.8L IS € 1750
                    - Objectief 300/4L IS € 1219
                    - Extender 1.4x € 319

                    Hmm... totaal € 7377. Da's ruim boven budget...
                    Kortom, tijd om te gaan schrappen:

                    - Canon EOS 20D € 1279
                    - Objectief 24-70/2.8L € 1199
                    - Objectief 70-200/2.8L IS € 1750
                    - Objectief 300/4L IS € 1219

                    Totaal: € 5447. Acties:
                    - Cashback op de 300/4 => scheelt 150 euro
                    - Cashback op de body, scheelt weer 150 euro
                    We zitten al dicht in de buurt...
                    Je kunt ook kiezen voor een 70-200 zonder IS, scheelt je maar liefst €600. Daar kun je dan nog een leuke prime voor krijgen, niet echt mijn cup of tea, maar ik zou dan bijvoorbeeld nog een 20mm prime er bij zetten voor die prijs.

                    Alternatieven liggen er ongetwijfeld ook nog op de Nikon schappen. De Fuji S3 die eerder genoemd werd zou ik laten liggen, te traag voor sport.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe dit budget te besteden ?

                      Ok hier ook mijn shortlist.


                      Body : lijkt me de enige keuze een EOS 1D Mark II n prijs bij Corné 3695
                      Lens: EF 24-70 F2.8 L USM Prijs 1199
                      Lens: EF 70-200 F2.8 L USM Prijs 1149
                      Flits EX 580 Prijs 409
                      Min 2X 2giga kaarten Prijs plus minus 250


                      Totaal : 6702 Euro
                      Dus wel even het buget overschreden, want ik heb er nog geen groothoek bijgedaan. Ik heb mijn best gedaan om je budget te respecteren maar de voorgestelde combinatie is goed zonder twijfel.
                      Een EOS 5D als body zie ik niet zitten wegens de traagheid van het toestel is dit eerder een studiocam. De Nikon D200 zie ik ook niet echt zitten en de D2X van Nikon gaat het budget alleen maar laten stijgen.

                      Dus blijf ik bij mijn vooropgestelde combinatie, mocht je wel tweedehands willen gaan denk ik dat het haalbaar is binne de 5000 Euro.
                      Eventueel nieuwe body met tweedehands lenzen ?

                      MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe dit budget te besteden ?

                        Ok, hier volgt nog een poging.
                        Daar je zegt dat je af en toe sport gaat doen, denk ik dat je best af bent met een Canon 1DmarkIIN, wegens zijn hoge snelheid, betere AF en robuustheid. Ook is zijn crop maar 1.3 i.p.v. 1.6 bij de 20D. Ook zijn sensor zou beter zijn in hogere iso's.
                        Dus: Canon 1dmarkIIN 3695€
                        Tamron 28-75 2.8 359€ (als goedkoop alternatief voor de Canon, is echt
                        een goed objectief!)
                        Sigma 70-200 2.8 899€ (is naar het schijnt even goed als de Canon...)
                        Canon 580EX 409€ - 50€ cashback
                        Dit brengt ons in het totaal op 5312€. Nog altijd iets meer, maar zoals je ziet zal het heel moeilijk worden om nieuw een degelijke kit samen te stellen voor dat bedrag.
                        Veel succes nog.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe dit budget te besteden ?

                          Ik zou toch ook overwegen een zeer goed prime objectief te kopen ipv enkel zoom objectieven, bijvoorbeeld een lichtsterke macro of groothoek.

                          Groetjes
                          Spogy
                          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe dit budget te besteden ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                            Ok hier ook mijn shortlist.


                            Body : lijkt me de enige keuze een EOS 1D Mark II n prijs bij Corné 3695
                            Lens: EF 24-70 F2.8 L USM Prijs 1199
                            Lens: EF 70-200 F2.8 L USM Prijs 1149
                            Flits EX 580 Prijs 409
                            1D MkII N in combinatie met een 200mm - dat is krap zat voor sport. Waarom geen 20D?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe dit budget te besteden ?

                              Dit zou ik doen :

                              Canon 20D 1099.00 Topfoto Cashback
                              Canon 24-70 2.8 L 1179.00 Topfoto
                              Canon 70-200 2.8 L IS 1750.00 Corne
                              Gripp 20D 154.90 Topfoto
                              Canon 580EX 359.00 Corne Cashback
                              Battery BP511A 74.90 Topfoto
                              Canon EF1.4xII 279.00 Topfoto Cashback
                              Sandisk 1GB Ulta II 84.90 Topfoto

                              Totaal : 4.980,70 euro

                              Greetz,

                              J.
                              Last edited by mirlong1; 13 december 2005, 11:51.
                              johnvde

                              Comment

                              Working...
                              X