Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanging gezocht

    Hallo,

    we hebben al een kleine drie jaar een Canon G3. De laatste tijd reageert ie niet altijd zo goed meer en echt snel is ie ook niet. Het is misschien tijd om te zoeken naar een waardige vervanger.

    Wat is in feite een goede vervanger? De voorkeur gaat wel uit naar Canon maar zowel de G6 als de Pro1 hebben nog altijd dezelfde processor als de G3. Kunnen die dan wel sneller zijn dan de "oude G3".

    Of kan bijvoorbeeld Nikon of zo een goed alternatief leveren?

    den tis
    EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
    EOS 10 Glas 28-105 70-210

  • #2
    Re: Vervanging gezocht

    Oorspronkelijk geplaatst door twdigit
    Hallo,

    we hebben al een kleine drie jaar een Canon G3. De laatste tijd reageert ie niet altijd zo goed meer en echt snel is ie ook niet. Het is misschien tijd om te zoeken naar een waardige vervanger.

    Wat is in feite een goede vervanger? De voorkeur gaat wel uit naar Canon maar zowel de G6 als de Pro1 hebben nog altijd dezelfde processor als de G3. Kunnen die dan wel sneller zijn dan de "oude G3".

    Of kan bijvoorbeeld Nikon of zo een goed alternatief leveren?

    den tis
    Staat hier al een dag of zo, en nog altijd geen reactie... Zal dus een poging wagen.
    Het mooie aan een forum is dat je altijd tegengesproken, gecorrigeerd en verbeterd kunt worden.

    Om te beginnen bij het laatste: natuurlijk biedt Nikon een goed of waardig alternatief. Maar dat doen waarschijnlijk een paar andere merken (a la Sony, Panasonic, e.d.) net zo goed.
    Laat je dus nooit verleiden tot wellis nietis discussies over iets dat eigenlijk niet bestaat. Behalve in Canon, Nikon en andere heads.
    Als al die reviews iets leren is het wel, dat er weinig verschil is. De ene is wat sterker in dit, de andere in dat. Waar het uiteindelijk op neerkomt (de bottom line dus) is dat er niet zoiets bestaat als perfect toestel. En dat dit ook nooit zal bestaan.
    Onthou liever gewoon dat er met al deze toestellen mooie en interessante en goede en gekke en speciale en banale foto's te maken zijn. Van kiekjes tot kunst: het gaat zich allemaal om de man of vrouw achter...

    Wat betreft die snelheid ligt het er maar aan wat je bedoelt. Opstarttijd van een pro1 is bv 3 seconden, te vergelijken met andere toestellen. Shutterlag, het moment van trekken en wegschrijven, is eerder aan langzame kant met zo'n pro1. Bovendien is het niet zo gemakkelijk om scherp te stellen in minder gunstige lichtomstandigheden, is het niet eenvoudig om er actie foto's mee te nemen en dien je een goede belichting of verlichting te hebben om het beste resultaat te bekomen.
    Op 50 iso is er met de pro1 niks aan de hand. Op iso 100 is ruis te bespeuren. Bij iso 200 kun je er al moeilijk naast kijken, en iso 400 vind ik (persoonlijk) al onbruikbaar vanwege de ruis.
    Dit geldt voor de pro1, waarschijnlijk ook wel voor de G6 en vrijwel de meeste point and shoot toestellen. Al zullen er meteen een aantal gaan roepen dat 't met toestel x of z allemaal veel beter is. En op bepaalde gebieden zal dit best wel waar zijn, maar even zo waar is het, dat dit een beetje de aard van die beestjes is.
    Trek je dus graag actie of sportfoto's, foto's op fuiven en andere toestanden waar de belichting niet al te best is, dan is het wellicht niet onverstandig om naar een digitale spiegelreflex uit te kijken. Deze toestellen hebben bovendien het voordeel dat je er altijd betere en duurdere lenzen bij kunt kopen. Ze zijn dus "upgradable." Dit kun je in hedendaags nederlands ook vertalen als zowel besparen (je kan je servies altijd meenemen naar je volgdende aankoop) als geldverslindend (mijn l*l mag dan wel niet al te groot, maar kijk me lens eens. Sorry, grapje).

    Samengevat zou je kunnen zeggen dat als je tevreden bent van je G3 en er een beetje vertrouwd mee bent, je dan ook kan uitkijken naar een G6, een pro1, of een S2 (die wat moderner is, wat meer zoom aan boord heeft, een beeldsstabilisator, en bovendien zeker beschikt over de betere filmmodus.)
    Though: qua snelheidsverbeteringen hoef je geen mirakelen te verwachten.

    Wil je een grotere stap doen, je hobby (maar ook je kennis, want een digitale spiegelreflex vraagt méér kennis, zowel van het fotograferen op zich, alsook van de nabewerking met bv photoshop) uitbreiden, dat is het wellicht leuk en interessant om uit te kijken naar een digitale spiegelreflex...
    Die zijn echt sneller, echt beter in minder gunstige lichtomstandigheden, echt upgradable... maar ook zwaarder en onhandiger om mee te nemen, ze vergen meer kennis van fotografie, van nabewerking met softwareprogramma's, en zijn weleens de spreekwoordelijke kanonnen om een mug mee te schieten...

    In de hoop u een beetje geholpen te hebben....
    Voor een handjevol meer prenten....

    Comment


    • #3
      Re: Vervanging gezocht

      Toch maar even reageren, ten eerste wil ik geen ja en nee spelletje met mijn voorganger op gang brengen, dus ik geef je uitsluitend mijn mening.

      Een Pro 1 is een zeer goede vervanger voor de G3, de kwaliteit van de foto's is erg goed, en de snelheid mits de goede firmware is geinstaleerd is prima om mee te werken, het is natuurlijk niet zo snel als een DSRL.
      Waar je wel rekening mee moet houden is dat het geen point en shoot camera is, want dan haal je er niet het beste uit, dus neem er de tijd voor om hem te leren kennen.
      De ruis op iso 50 en 100 is goed tot zeer goed daarboven zoals veel prosumers niet echt te gebruiken, ook weer vergeleken met een dsrl.
      Er zit een fantastische L lens op met een prachtig bereik van 28/200 en 2.4.
      Op dit moment ook nog zeer aantrekkelijk in prijs.
      Ga maar eens op mijn site kijken alle foto's zijn gemaakt met een Pro1.
      Groeten Omega.

      www.digiwaart.nl

      Comment


      • #4
        Re: Vervanging gezocht

        die pro1 is alles behalve traag, je moet 'm gewoon lere kenne en je trekt er in de moeilijkste omstandigheden de mooiste foto's mee...

        't is niet de snelheid van de digi slr's maar qua scherpte en kleuren/kwaliteit kan hij zeker op tegen iedere andere camera in zen klasse.

        ik hou 'm voor derbij en ik zal 'm niet meer wegdoen , gewoon veel te goed.

        Comment


        • #5
          Re: Vervanging gezocht

          Oorspronkelijk geplaatst door Omega
          Toch maar even reageren, ten eerste wil ik geen ja en nee spelletje met mijn voorganger op gang brengen, dus ik geef je uitsluitend mijn mening.

          Een Pro 1 is een zeer goede vervanger voor de G3, de kwaliteit van de foto's is erg goed, en de snelheid mits de goede firmware is geinstaleerd is prima om mee te werken, het is natuurlijk niet zo snel als een DSRL.
          Waar je wel rekening mee moet houden is dat het geen point en shoot camera is, want dan haal je er niet het beste uit, dus neem er de tijd voor om hem te leren kennen.
          De ruis op iso 50 en 100 is goed tot zeer goed daarboven zoals veel prosumers niet echt te gebruiken, ook weer vergeleken met een dsrl.
          Er zit een fantastische L lens op met een prachtig bereik van 28/200 en 2.4.
          Op dit moment ook nog zeer aantrekkelijk in prijs.
          Ga maar eens op mijn site kijken alle foto's zijn gemaakt met een Pro1.
          Of de pro1 werkelijk een goede vervanger is voor de G3 valt te bezien. Want zelfs met de nieuwe firmware is het toestel niet echt bliksemsnel, to say the least.
          Ik heb dan ook gereageerd met de belangrijkste vraag van de topicstarter in gedachte.
          Is het toestel sneller?
          Nope. In elk geval niet veel.

          Tuurlijk kan de pro1 prachtige plaatjes schieten. Maar dat kan een G3 of een G6 ook (bekijk bijvoorbeeld maar eens de foto van iemand als Vicky; sorry dat ik daar op blijf terugkomen, maar het is dan ook een lichtend voorbeeld voor iedereen die met fotografie bezig is.)
          Met andere woorden, tuurlijk is de pro1 geen point and shoot, maar dat is de G6 al netzomin. En dat was de G3 ook al niet. Ook daar zijn namelijk mooie, goede, en zelfs prachtige foto's mee te maken.

          Zolang je maar niet verwacht dat je met een pro1 beter af bent dan met een G3 indien de lichtomstandigheden minder of zelfs slecht zijn. (Moet je met je iso hoger dan 100, dan heb je last van ruis, en ik blijf erbij: iso 400 is quasi onbruikbaar vanwege de ruis. Op dit gebied zijn er zelfs een aantal prosumers die beter scoren.)
          Zolang je maar niet verwacht dat je met zo'n pro1 beter af bent om actie foto's te nemen dan met een G3. De autofocus, ondanks de firmware, is nog altijd traag en te traag om (confortabel) mooie actieshots te kunnen nemen.

          Kun je met deze beperkingen leven (er rond en naast werken) dan heb je met dit toestel een mooie aanwinst en zou ik het graag en van harte aanbevelen.
          Trek je daarentegen graag kinderen (of dieren) in beweging, 's avonds als het al wat duisterder is, of binnen in huis, dan is een digitale spiegelreflex gewoon een betere oplossing.
          Zo simpel kan het leven soms ook zijn.
          Voor een handjevol meer prenten....

          Comment


          • #6
            Re: Vervanging gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere
            die pro1 is alles behalve traag, je moet 'm gewoon lere kenne en je trekt er in de moeilijkste omstandigheden de mooiste foto's mee...

            't is niet de snelheid van de digi slr's maar qua scherpte en kleuren/kwaliteit kan hij zeker op tegen iedere andere camera in zen klasse.

            ik hou 'm voor derbij en ik zal 'm niet meer wegdoen , gewoon veel te goed.

            De pro1 is wel degelijk traag in vergelijking met een digitale spiegelreflex. Het toestel is zelfs traag in vergelijking met een paar andere prosumers. En het is nauwelijks sneller dan een G3.
            Dit staat natuurlijk los van 't feit dat je er prachtige foto's mee kunt trekken.

            Toch even dit: in bepaalde omstandigheden is de snelheid van je toestel wel degelijk belangrijk. Denk maar eens aan actiefoto's.

            Desalniettemin: ik ben zelf bezitter van een pro1 en hou van dit toestel; om meer dan een reden zou ik geen spiegelreflex willen of moeten hebben. Alleen betekent dit nog altijd niet dat we blind moeten zijn voor de gebreken, of hoeven te doen alsof die niet bestaan.
            Dus als een topicstarter met een probleem zit; zoals de snelheid van haar of zijn G3, en vraagt of hij of zij beterschap mag verwachten van een pro1, dan hoeven we niet te doen alsof de pro1 dit probleem niet kent, maar moeten we -ook al houden we nog zoveel van de pro1- ruiterlijk durven toegeven dat snelheid niet zijn beste kwaliteit is.
            Last edited by Louis; 11 december 2005, 17:49.
            Voor een handjevol meer prenten....

            Comment


            • #7
              Re: Vervanging gezocht

              Hallo,

              bedankt voor de reacties. Het lijkt mij dat zowel de G6 als de Pro1 in feite stillaan een revisie nodig hebben, zoals bijvoorbeeld al bij de S1 gebeurde: nieuwere CPU en betere sensor (minder ruis/hogere ISO waarde).

              Als we bij Canon willen blijven, misschien beter nog even wachten?

              dentis
              EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
              EOS 10 Glas 28-105 70-210

              Comment


              • #8
                Re: Vervanging gezocht

                Oorspronkelijk geplaatst door twdigit
                Hallo,

                bedankt voor de reacties. Het lijkt mij dat zowel de G6 als de Pro1 in feite stillaan een revisie nodig hebben, zoals bijvoorbeeld al bij de S1 gebeurde: nieuwere CPU en betere sensor (minder ruis/hogere ISO waarde).

                Als we bij Canon willen blijven, misschien beter nog even wachten?

                dentis
                Dan rest natuurlijk de vraag : "Waaom bij Canon blijven?" . Er bestaat meer dan Canon alleen hoor.
                In vergelijk met de de Pro S2 IS een aantal bridges die als totaalpakket in tests minstens evengoed scoren
                Sony CyberShot H1
                Fuji Finepix S5600
                Konica Minolta A200
                Panasonic Lumix FZ30

                En dan nog twee andere alternatieven...
                Olympus E-500 : erg compacte DSLR en goed uitgeruste DSLR. Veel beter dan al die compacts hierboven als het op beeldkwaliteit en reactiesnelheid aankomt. Je krijgt er bovendien een echte viewfinder bij . Erg compact ; bijna geen verschil met de Pro IS2 (de body weegt 435 gr). Voor 800 EUR heb je deze DLSR in kit met twee lenzen, dat geeft je dan een 28-300 bereik...

                Als je echt een compact wil, is er ook nog de Sony CyberShot R1 : waarschijnlijk de beste bridge, kan de vergelijking met een DSLR doorstaan, is ook wel even groot als een DSLR, kost 1000 EUR en weegt 1 kg Voor een bridge

                Ik hoop dat dit je wat helpt

                sugar
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                http://supermasj.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: Vervanging gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                  "Waarom bij Canon blijven?" .
                  Dat is niet alleen een goede, maar ook een zeer terechte vraag!
                  Voor een handjevol meer prenten....

                  Comment

                  Working...
                  X