Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop digitaal toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop digitaal toestel

    Ik ben van plan een digitaal toestel te kopen . Ben géén prof fotograaf . Ik heb voor mezelf volgende zaken vastgelegd :

    + Ts 300 en 450 euro
    + Het moet gemakkelijk in mijn zak van mijn vest kunnen . ( compact )
    + Tegen een stootje kunnen ( ben gewoon motorrijder en endurorijder )
    + liefst met lange levensduur van batterijen .

    Is er iemand op dit forum die mij in het bos van de digitale fotografie enkele
    bomen kan aanraden ?


  • #2
    Re: Aankoop digitaal toestel

    Het best ga je zelf eens naar een fotozaak en vraag je daar om een aantal toestellen te proberen.
    Wat is voor jou het belangrijkst? Het enige wat je hier meldt, is dat het een compact toestel moet zijn.
    Als je naar een winkel stapt, beslis dan niet te snel, probeer er een paar (let op de tijd die nodig is om een foto weg te schrijven, probeer eens een foto te trekken met flits (sommige toestellen doen er immers lang over eer je opnieuw een foto kunt trekken nadat je de flits hebt gebruikt), let ook op de reactietijd (je duwt op de knop en bij sommige toestellen duurt het ook een tijdje eer de foto effectief wordt genomen), kijk ook hoe het toestel in jouw hand ligt en of de knopjes en menu's gemakkelijk te bedienen zijn, welk geheugenkaartje dat je moet gebruiken (SD, CF, XD,..)....
    Zelf heb ik een compact camera van Fuji : M603. Groot schermpje (= de helft van mijn toestel zelf) en de batterij (Li-ion) gaat best lang mee. Mij reserve batterij moet ik maar zelden gebruiken. Van wazige beelden heb ik zelden last (beweging tijdens het fotograferen), ik kan er korte filmpjes mee maken. Het toestelletje kan geluid opnemen en bij een foto voegen. En hoewel het vermeld staat als een 3.3 Mpixels, kan het toch fotograferen met 6 Mpixels. Bij afdruk bij de fotograaf zijn de foto's ook zeer goed (voor een compact). Er zat ook een zonnekapje bij, zodat ik bij zonnig weer toch nog goed beeld kon zien op mijn lcd-scherm. Qua stevigheid heb ik er toch ook niet over te klagen, want momenteel maakt mijn dochtertje van 4 (!!!) er foto's mee! Voor in je jaszak te steken is dit een uitstekend toestel, maar ja, ondertussen wel al een verouderd model hé!
    Beste raad is dus: kijk eens rond in een winkel, vraag of je de toestellen even mag proberen (binnen/buiten) en vraag ook best bij andere winkels informatie. Vraag ook naar de prijzen van de accesoires (geheugenkaart, batterij). Mijn Fuji M603 werkt nl. met XD-kaartje ofwel met Microdrive, en die zijn toch nog een stuk duurder dan de andere geheugenkaartjes. Probeer er wel altijd minimaal 512 Mb of 1 Gb geheugenkaart bij te nemen, anders moet je ofwel zuinig zijn op het aantal foto's dat je neemt, ofwel tevreden zijn met een mindere kwaliteit.
    Veel succes met je zoektocht naar het perfecte toestel !!

    Caroline
    Last edited by gussie77; 8 december 2005, 20:08.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop digitaal toestel

      Een klein toestel..dat is natuurlijk zeer vaag é..dat is het zelfde alsof je op zoek zou zijn naar een kleinen auto...tja...

      Persoonlijke aanradingen zijn in ieder geval: canon ixus 55 (klein, goed en mooi design), nikon S3 (idem), Olympus mju 600.
      Wat even belangrijk is, en veel mensen dikwijls vergeten, koop een tasje bij je toestel. Het kost 2x niets maar je toestel zit toch wat meer beschermd dan dat je je toestelletje in je broekzal moffeld bij je autosleutels. Je toestel blijft daar niet alleen mooi krasloos door maar bespaart je een helehoop herstelkosten.
      It's all in the eye...its all in the eye...

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop digitaal toestel

        Bedankt voor de reacties . Ja mijn vraag is niet erg gedetaileerd . Maar kwil
        gewoon iets kopen om mee te nemen op reis .ongeveer 90 proc buiten . En tmoet gemakkelijk zijn om mee te nemen .Merk nu trouwens op dat mijn oud fototoetsel ( met rolletje ) ook niet meer uit de kast komt omdat ik gewoon bijna een extra rugzak mag meenemen .
        Kzal mijn speurtocht beginnen . Laat je wel iets weten

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop digitaal toestel

          heb zelf net een IXUS IIs gekocht, wegens mooi aanbod.
          de laatste weken is deze vraag trouwens een aantal keer naar voor gekomen, en daaruit alleen al kun je afleiden dat er geen pasklaar antwoord is.
          de beste raad las ik van louis: http://forum.belgiumdigital.com/show...071#post827071

          lees er anders ook maar eens de volgende posts op na:
          >http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=90608
          >http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=93154
          >http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=93748

          als je't mij vroeg, met dat budget?
          canon IXUS 50 of hoger (55, 700, 750, ...)
          pentax optio S6 ...
          olympus µ600 of 800 ...
          panasonic (leica!!) LUMIX DMC FX9

          je kunt anders altijd eens checken op Dpreview ook hé:


          succes.
          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop digitaal toestel

            Misschien aanvullend op dit alles, en eens leuk om te bekijken, of als je liever kijkt dan leest, is op pbase de galerijen die met diverse toestellen van diverse merken zijn genomen.
            Het is natuurlijk wel nog altijd de man achter... maar het geeft toch een bepaald idee.

            http://www.pbase.com/cameras
            Voor een handjevol meer prenten....

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop digitaal toestel

              Ik heb een Canon Ixus 400, en die stop ik altijd gewoon in de zak van mijn motorvest. Prima camera, compact en kan zeker tegen een stootje.

              Comment

              Working...
              X