Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera in extreme vrieskou

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera in extreme vrieskou

    Binnen een drietal weken heb ik een uitstapje gepland naar het Noorden van China, met name Harbin. Ik ga het ijsculpturenfestival bekijken en natuurlijk ook fotograferen, dit alles bij temperaturen -30 graden celcius.
    Ik heb een klein vermoeden dat dit extra maatregelen met zich meebrengt om mijn camera, canon eos 350D met 17-85mm lens, te gebruiken. Moet ik rekening houden met acclimatisatie en hoe lang en op welke manier. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik mijn camera in de ijskast in het hotel moet leggen
    Kan iemand mij een aantal tips geven om mijn camera bij dergelijk vriesweer veilig te gebruiken.
    Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
    Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

  • #2
    Re: Camera in extreme vrieskou

    Even zoekfunctie gebruiken er is hier zopas een hele tread gewijd aan die problemen en de mogelijke oplossingen
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Camera in extreme vrieskou

      Volgens specificatie loopt het temperatuurs-werkgebied van een 350D van 0°C tot 40°C. Nu werken de meeste nog wel tot veel lagere temperaturen, maar ik kan me zo voorstellen dat een 350D het bij -30°C niet meer trekt. Je loopt het risico op vastgevroren spiegels en sluiters, batterijen gaan het niet meer leuk vinden en zo voorts. Persoonlijk zou ik het mijn apparatuur niet aandoen en gewoon een 100% mechanisch analoog toestelletje meenemen.

      Comment


      • #4
        Re: Camera in extreme vrieskou

        Ik vrees toch dat analoge sluiters net zo vast vriezen...
        of er nou film of ccd achter zit, het mechanisch gedeelte is vergelijkbaar.
        Lithium-ion accu's hebben in ieder geval minder last van de koude dan NiMH.
        Als je bagage het toelaat in ieder geval diverse toestellen meenemen! Ik ben echt benieuwd welke het bij -30 nog doet! Misschien een Leica meenemen met extra dunne olie?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Camera in extreme vrieskou

          In 2002 was ik een gelukkige 40-jarige die op reis mocht naar Kemi in Finland. Ik nam foto's met mijn digitale camera (toen Olympus c990z). Ik stond er nooit bij stil dat dit wel eens falikant kon aflopen...
          Honderden foto's genomen bij maximum dagtemperaturen van -16°C !!!
          's Avonds dook de temperatuur vlotjes onder de -20°. Zelfs bij het snowscooteren (met het zogenaamde chill-effect) moeten de temperaturen zelfs naar de -30° gaan. Ik herinner me nog de niet-doenbare temperaturen ondanks de speciale kledij van terplekke. Men lachte mijn skikledij weg als amateurskledij.

          Ter illustratie een paar fotootjes op het net gegooid.
          http://jambo8109.fotopic.net/c784212.html

          Misschien toch een tip: neem een éénvoudig compact digitaaltje mee, klein genoeg om vlot in uw zakken te steken, zodat het wel altijd op één of andere manier warm gehouden wordt. Ik zou er ook geen duur materiaal gaan riskeren.
          Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
          En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

          Comment


          • #6
            Re: Camera in extreme vrieskou

            Er staat momenteel een artikel hierover in het magazine "Digital Photographer"
            Canon 350D - Sigma 18-50mm F2.8 en Canon 70-300 IS

            Comment


            • #7
              Re: Camera in extreme vrieskou

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
              Ik vrees toch dat analoge sluiters net zo vast vriezen...
              Da's een goed punt...

              Je kunt 't misschien ook eens gewoon vooraf proberen... leg het toestel in de diepvriezer voor een nachtje en kijk of'ie het dan nog doet (voor de praktische problemen van het fotograferen *in* de vriezer mag je zelf een oplossing bedenken ).. Wel alles op eigen risico natuurlijk!

              Ow ja, ik heb in Noorwegen ooit het stomme plan gehad bij -35 nog 'even' op mijn horloge te willen kijken. Handschoen (nou ja, geen handschoen maar een want) uit, erachter gekomen dat m'n zonnebril viel en uit de sneeuw opgepakt (na enig graafwerk). Mijn pink ziet er nu nog steeds niet helemaal normaal uit... Kortom: bedenk dat fotograferen bij dat soort temperaturen geen simpele handeling meer is. Misschien dat het met die moderne dunne super-isolerende materialen wel verbeterd is maar een jaar of twintig terug lieten de toen state-of-the-art materialen het niet toe normaal op een knopje te kunnen drukken of aan een objectiefring te draaien.

              Comment


              • #8
                Re: Camera in extreme vrieskou

                Bij de eos 350 weet ik het niet maar de eos 300d geeft er de brui aan rond -/+ -15 . vorig jaar zelf nog meegemaakt in Livigno .
                Groetjes
                http://www.vehe.be

                Comment


                • #9
                  Re: Camera in extreme vrieskou

                  Ik ben net terug vanuit Harbin en ik denk dat het voor sommige mensen best handig is om weten hoe het gegaan is met mijn digitale camera.

                  Het was overdag tussen de -15 en -20 en 's nachts tussen de -23 en -28. Redelijk koud dus, maar met degelijke kleding is het zeer goed uit te houden. Zelf heb ik geen enkel moment last gehad van de koude en het fototoestel, nog veel minder.

                  Ik heb ongeveer een 900 foto's genomen op 3 dagen tijd, niet echt veel misschien, maar toch al genoeg om aan te tonen dat foto's nemen bij deze lage temperatuur geen groot probleem is.
                  Ik heb het fototoestel gewoon in mijn cameratas gehouden, een kleine heuptas waar nog 1 lens bijkan. Na ongeveer 10 minuten in de kou kon ik starten met foto's nemen, want dan had ik geen last meer van aandampen. Wanneer ik terug in het hotel kwam heb ik wel telkens een uur gewacht voordat ik de geheugenkaart uit de camera haalde om de foto's op de computer te zetten.
                  De batterij die ging eigenlijk nog redelijk lang mee en was pas leeg na een volle dag wandelen.

                  Al bij al kan ik maar 1 ding zeggen: Mensen, wees gewoon voorzichtig. Vooral bij overgang koud-warm de camera lang genoeg in de tas houden. Verder een reserve batterij in je broekzak steken en jezelf eveneens goed beschermen tegen de koude. Ik heb de meeste foto's 's nachts genomen omdat dan de ijssculpturen in Harbin prachtig verlicht zijn, kortom -28 graden is geen probleem voor een Canon eos350D en een Canon 17-85 IS USM lens.
                  Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                  Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera in extreme vrieskou

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                    Ik vrees toch dat analoge sluiters net zo vast vriezen...
                    of er nou film of ccd achter zit, het mechanisch gedeelte is vergelijkbaar.
                    Lithium-ion accu's hebben in ieder geval minder last van de koude dan NiMH.
                    Als je bagage het toelaat in ieder geval diverse toestellen meenemen! Ik ben echt benieuwd welke het bij -30 nog doet! Misschien een Leica meenemen met extra dunne olie?

                    Mijn canon F1 van "ooit" werkte perfect bij temperaturen van -30°c en zelf kouder .. mijn vingers niet

                    het voordeel van min eerste kwaliteits SLR die de Canon F1 was, was dat die body 100% mechanisch was, met een titanium sluiter en die kon zelf zonder enige batterij werken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera in extreme vrieskou

                      het voordeel van min eerste kwaliteits SLR die de Canon F1 was, was dat die body 100% mechanisch was, met een titanium sluiter en die kon zelf zonder enige batterij werken.
                      Denk dat dat ook de reden is waarom Nikon in 2001 een volledig mechanische, titanium FM3A opnieuw op de markt bracht.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera in extreme vrieskou

                        Misschien een heel domme opmerking. Met welke toestellen nemen ze dan ginder foto's of doen ze dat daar niet?

                        Canon Eos 100D , EF 70-200 1:4 L USM, EF 28-105 1:3.5-4.5, Sigma Flits EF-500 DG SUPER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera in extreme vrieskou

                          Ik heb vandaag met mijn lens+camera rondgelopen, 1 uur aan -2°C en ik heb de indruk dat de mijne daar wél problemen mee heeft.

                          Instellingen zijn diafragma-voorkeuze op F4, ISO400, met gewoon middaglicht.
                          Als ik toen een foto trok, dan zaten er een paar(5 van de 40) enorm overbelichte tussen.
                          Als ik dan kijk naar de exif dan zie ik staan: een sluiterstijd van 1/20 (andere fotos waren rond 1/200-1/250)

                          Ik denk dat mijn sluiters soms gewoon blijft "hangen".

                          Ben ik niet echt teveden mee....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera in extreme vrieskou

                            Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                            Ik heb vandaag met mijn lens+camera rondgelopen, 1 uur aan -2°C en ik heb de indruk dat de mijne daar wél problemen mee heeft.

                            Instellingen zijn diafragma-voorkeuze op F4, ISO400, met gewoon middaglicht.
                            Als ik toen een foto trok, dan zaten er een paar(5 van de 40) enorm overbelichte tussen.
                            Als ik dan kijk naar de exif dan zie ik staan: een sluiterstijd van 1/20 (andere fotos waren rond 1/200-1/250)

                            Ik denk dat mijn sluiters soms gewoon blijft "hangen".

                            Ben ik niet echt teveden mee....
                            Gisteren was het wel iets kouder in Bokrijk, maar mijn 20D bleef wel goed werken, toen ik terug in de auto stapte zag ik dat er zelfs een fijn laagje ijs op de body zat .
                            Maar dat is geen garantie dat alles wel blijft werken bij temperaturen van -20°C , want dat is een heel andere zaak .

                            Voor de meeste camera's geven ze op dat ze werken vanaf 0°C, maar meestal kunnen ze wel wat lagere temperaturen aan. Maar als de sluiter langer blijft open staan dan wat de camera berekent, dan denk ik dat er op de EXIF toch de waarde zal staan waarbij de belichting wel correct zou zijn.

                            Je zal het dus niet aan de gegevens zien dat de sluiter is blijven hangen, maar wel aan de foto zelf.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera in extreme vrieskou

                              Hallo,

                              Net terug uit Oostenrijk en foto's genomen bij temp van -19 graden met een 20D zonder problemen.

                              Gtz. Peter.
                              Groetjes Peter.
                              http://www.chernobyl.be

                              Comment

                              Working...
                              X