Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Even voorstellen en beginnen met een vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Even voorstellen en beginnen met een vraag

    Hallo allemaal.
    Ik ben nieuw in digitale fotografie en heb me pas een toestel gekocht: een Panasonic FZ30. Ik ben afgegaan op de vele gunstige kritieken, o.a. op dit forum. Dus al een eerste dankwoordje aan de forumleden.

    En om het even terzijde over de ongunstige kritiek te hebben: ruis heb ik gevonden in mijn eerste testfoto's, maar vind ik geen erg probleem. Zo groot bekijk je een foto toch niet?

    Binnenkort hoop ik een foto (of meer) voor te stellen op het forum. Maar vooraf wil toch eens op ontdekkingstocht. Want het lijkt niet zo simpel en hoor ik het soms al eens in Keulen donderen als ik de handleiding bestudeer.

    Een eerste vraag waar ik graag een antwoord op zou willen:
    Hoe zit het met het opladen van de LION-batterij? Volgens sommigen maakt het niet uit, gewoon opladen (2 uur) en de stekker eruit - alles okee. Volgens anderen moet je de eerste keer (3 keren?) een nacht lang opladen. Dat zou dan de levensduur verlengen en de kracht van de batterij optimaliseren.

    Wat is er nu van?

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Nabi

  • #2
    Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

    Hoi nabi,

    Ik weet niet hoe dat met een FZ30 zit maar bij mijn FZ20 zat een lader die gewoon stopt met laden zodra de batterij vol zit

    Groetjes Marion

    Comment


    • #3
      Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

      beetje off-topic, maar welkom, en hopelijk heb je nog veel plezier aan je fototoestel!

      Comment


      • #4
        Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

        onlangs gevonden op accuplus.nl toen ik een accu bestelde:
        accutraining, eens goed doorlezen.
        http://www.vimacdirect.nl/accu/prod_...fa3a2d11091e54

        Heb het ook es nagevraagd op 't werk en blijkt dat dergelijke accu's géén geheugen meer hebben. Ook Nikkel-metaalhydride batterijen (NiMh) hebben daar geen last meer van!

        Comment


        • #5
          Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

          Snel 3x geantwoord en to the point!
          Ook bij de FZ30 stopt de lader vanzelf, zoals in de handleiding uitgelegd
          staat. Maar veel verhalen doen de ronde, terecht of niet, dus vroeg ik me af hoe het nu zit. Bedankt Dréten, het artikel is duidelijk.
          Groetjes en nogmaals bedankt!

          Comment


          • #6
            Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

            Oorspronkelijk geplaatst door nabi
            Bedankt Dréten, het artikel is duidelijk.
            Maar wel foutief...

            Comment


            • #7
              Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

              Ik heb ook al vaker begrepen dat Li-ion beter af is met bijladen dan volledig leegmaken. Kan duizenden keren worden bijgeladen, terwijl je vol-leeg maar enkele honderden charges zou kunnen doen.
              Wat er van waar is weet ik nog steeds niet zeker, behalve dan dat mijn telefoon zeker 1000x was bijgeladen voor ik het idee kreeg dat de boel slechter werd.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

                Met li-ion moet je dus best nooit volledig ontladen en zo snel mogelijk proberen bij te laden. Met ni-mh is het net wel aangeraden om volledig te ontladen en afgeraden om bij te laden vanwege een 'geheugeneffect'.

                Dit is wat ik onthouden heb.
                Ik nodig alle geïnteresseerden uit om de juiste technische info en bijhorende conclusie te gaan halen op de fora van www.batteryspace.com. Dit zul je daar zeker vinden, denk ik.
                == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

                Comment


                • #9
                  Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                  Maar wel foutief...
                  En nu hoop je waarschijnlijk op een "hoe-zo!"vraag?
                  we kunnen altijd bijleren...?!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten
                    En nu hoop je waarschijnlijk op een "hoe-zo!"vraag?
                    we kunnen altijd bijleren...?!
                    Nee, daar hoopte ik niet op want reeds een paar maal in dit forum aan de orde geweest, zelfs deze week nog. Maar Hypo1337 en Spanjaart hebben het hierboven goed uitgelegd. Het is slecht om een Li-Ion geheel te laten ontladen. Die tekst is gebaseerd op oudere NiMH-batterijen en de methode is funest voor de moderne Li-Ions.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

                      Ze zeggen dat je een Li-ion batterij best herlaadt als ie nog 40% van zijn capaciteit heeft.
                      Persoonlijk trek ik mij er niets van aan. Ik herlaadt mijn batterij(en) als ik thuis kom.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

                        Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL
                        Ze zeggen dat je een Li-ion batterij best herlaadt als ie nog 40% van zijn capaciteit heeft. Persoonlijk trek ik mij er niets van aan. Ik herlaadt mijn batterij(en) als ik thuis kom.
                        Nee, dat klopt niet, die 40% komt hier van: als je een Li-Ion langdurig gaat opslaan, kun je dat (schijnt) het best met 40% lading doen. Voor het dagelijkse gebruik is steeds aftoppen het beste, dus 5x van 90 naar 100% is beter dan 1x van 50 naar 100%.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

                          Ik merk dat mijn vraag niet eensgezind wordt beantwoord.
                          En ook beide links geven niet de duidelijkheid die ik had gehoopt.
                          Dus zoveel mensen, (bijna) evenveel meningen.
                          Samengevat begrijp ik zo: het maakt niet uit hoe lang je oplaadt, als de batterij de eerste (10?) malen maar volledig opgeladen is en vervolgens volledig (of zo ver mogelijk) leeg is vooraleer ze terug wordt opgeladen. Daarna zo veel mogelijk opladen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

                            Voor accu's met een zgn geheugen effect is het geheel ontladen idd het beste echter dan ontstaat een probleem: wanneer is zo'n accu ontladen? als je apparaat dat aangeeft? neen, het apparaat geeft slechts aan dat de benodigde celspanning (het voltage) zodanig afneemt onder belasting dat de electronica niet meer goed kan werken. In werkelijkheid is je accu dan echt nog niet leeg. (test dat maar door deze in een speelgoedbeestje te steken, je zult verbaasd zijn hoelang dat nog doorgaat en als het stilvalt wacht dan een half uur en zet het beest weer aan, voila het "geheugen" effect)
                            Voor zo'n ontlaad cyclus heb je zelf geen tijd, de wat meer geavanceerde laders doen eerst een ontlaad -poging cyclus, maar dat duurt eigenlijk zo lang dat deze niet kunnen concurreren met "snelladers". Ondertussen is de prijs van een AA celletje toch niet meer echt een drempel.

                            Voor serieus gebruik is dan de Li-ion cel ontstaan, beter aangepast op het gebruik in apparaten met intelligentie en mensen die snel weer willen gebruik maken van de accu (dus snel opladen)
                            Dit type accu is gewoon minder gebruiks critisch.

                            Een aantal zaken blijven gelden: als je veel gebruik maakt van een accu en deze steeds weer oplaad is dat het beste voor de acuu idd maar voor je beleving (wat gaat de tijd snel) is deze toch snel versleten.
                            Als een accu veel ongebruikt blijft krijg je het effect dat de interne slijtage (de chemische reactie) toch gewoon doorgaat en de conditie beinvloed, Met als gevolg dat ondanks het beperkte gebruik de accu toch op is.

                            Met als gevolg dat het correcte antwoord van een power-user toch niet goed uitpakt voor de vakantie-gelegenheidsgebruiker et voila spraakverwarring.

                            Dit zal ongetwijfeld allemaal een keer voorbij zijn gekomen, ik heb gemeend het nog maar een keer -zo jip en janneke mogelijk- te noteren.
                            het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                            Telecaster weblog
                            km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

                            Comment


                            • #15
                              Re: Even voorstellen en beginnen met een vraag

                              Oorspronkelijk geplaatst door TeleCaster
                              Voor accu's met een zgn geheugen effect is het geheel ontladen idd het beste echter dan ontstaat een probleem: wanneer is zo'n accu ontladen? als je apparaat dat aangeeft? neen, het apparaat geeft slechts aan dat de benodigde celspanning (het voltage) zodanig afneemt onder belasting dat de electronica niet meer goed kan werken. In werkelijkheid is je accu dan echt nog niet leeg. (test dat maar door deze in een speelgoedbeestje te steken, je zult verbaasd zijn hoelang dat nog doorgaat en als het stilvalt wacht dan een half uur en zet het beest weer aan, voila het "geheugen" effect)
                              Voor zo'n ontlaad cyclus heb je zelf geen tijd, de wat meer geavanceerde laders doen eerst een ontlaad -poging cyclus, maar dat duurt eigenlijk zo lang dat deze niet kunnen concurreren met "snelladers". Ondertussen is de prijs van een AA celletje toch niet meer echt een drempel.

                              Voor serieus gebruik is dan de Li-ion cel ontstaan, beter aangepast op het gebruik in apparaten met intelligentie en mensen die snel weer willen gebruik maken van de accu (dus snel opladen)
                              Dit type accu is gewoon minder gebruiks critisch.

                              Een aantal zaken blijven gelden: als je veel gebruik maakt van een accu en deze steeds weer oplaad is dat het beste voor de acuu idd maar voor je beleving (wat gaat de tijd snel) is deze toch snel versleten.
                              Als een accu veel ongebruikt blijft krijg je het effect dat de interne slijtage (de chemische reactie) toch gewoon doorgaat en de conditie beinvloed, Met als gevolg dat ondanks het beperkte gebruik de accu toch op is.

                              Met als gevolg dat het correcte antwoord van een power-user toch niet goed uitpakt voor de vakantie-gelegenheidsgebruiker et voila spraakverwarring.

                              Dit zal ongetwijfeld allemaal een keer voorbij zijn gekomen, ik heb gemeend het nog maar een keer -zo jip en janneke mogelijk- te noteren.
                              Jip en Janneke hebben het misschien nu we wel door.

                              Maar met mijn eigen toestel wil het (nog?) niet zo lukken. Ik heb de batterij al drie maal opgeladen en de eerste twee keer vond ik dat ze nogal snel 'plat' was.
                              Okee, het toestel is nieuw, ik ken het nog niet en experimenteer er dus mee, en dan tot dusver 's alleen avonds (flits, AFassistlamp). Maar een dertigtal fototjes plus 10 sec filmpje bij de eerste lading en een 50 foto's bij de tweede lading vind ik tot dusver wel weinig. Nu eens kijken wat de derde oplaadbeurt oplevert.
                              Als die 20 extra foto's alleen maar te danken zijn aan "energiebesparende maatregelen" denk ik het mijne van de batterij.

                              Comment

                              Working...
                              X