Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zand in lens en lensmechanisme?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zand in lens en lensmechanisme?

    Hoi,

    Vraagje waar jullie misschien geen antwoord op hebben maar misschien toch wel.

    Mijn Panasonic DMC FZ20 heb ik in juni gekocht. De laatste tijd was hij met autofocus niet meer scherp te stellen. Een plaatselijke fotovakhandel constateerde hetzelfde als ik, een klein haartje midden op de lens.

    Nadat ik hem opgestuurd had (waarbij hij 5 dagen spoorloos is geweest) kreeg ik 14 dagen later een schaderapport. De lens en lensmechanisme zitten vol met zand. Bij mijn weten is de camera nooit in aanraking geweest met zand. Nooit gebruikt met storm zodat er zand in gewaaid zou kunnen zijn. Ik weet dat het een moeilijk verhaal wordt maar ik heb 2 vragen:

    1.) Had ik dat niet moeten horen met zoomen als het lensmechanisme vol met zand zou zitten?

    2.) Zou het zichtbaar moeten zijn op de foto's als er zand in de lens zou zitten.

    Alvast bedankt voor het meewerken

    Groetjes Marion

  • #2
    Re: Zand in lens en lensmechanisme?

    Zowel voor 1 als 2 => Het valt te zien waar het zand zit ...

    Zand op het glas zal je niet horen en zand in het mechanisme zal je niet zien ...
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Zand in lens en lensmechanisme?

      Het zat in en op alletwee volgens dat bedrijf maar niks te horen EN niks te zien

      Dus mijn vraag is, in het mechanisme zou je toch moeten horen en op het glas zou je moeten zien toch? En dat zou je toch ook moeten terugzien op de foto's als het op het glas zou zitten?

      Groetjes Marion

      Comment


      • #4
        Re: Zand in lens en lensmechanisme?

        Oorspronkelijk geplaatst door Xarder
        Het zat in en op alletwee volgens dat bedrijf maar niks te horen EN niks te zien

        Dus mijn vraag is, in het mechanisme zou je toch moeten horen en op het glas zou je moeten zien toch? En dat zou je toch ook moeten terugzien op de foto's als het op het glas zou zitten?

        Groetjes Marion
        Als het echt in het mechanisme zit zou je dit snel ondervinden door een vastzittende lens. Ik heb ooit een lens gezien met 1 zandkorreltje in en die zat fameus vast ...
        Maar nogmaals ... hangt ervan af waar die juist zit.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Zand in lens en lensmechanisme?

          Het enige probleem wat ik ondervond was een beetje onscherpe foto's op autofocus. En je zag dus een haartje midden op de lens zitten.

          Geen problemen met zoomen, geen vuiligheid op de foto's ...

          en ze spreken over VOL met zand dus niet over 1 korreltje ...

          Groetjes Marion

          Comment


          • #6
            Re: Zand in lens en lensmechanisme?

            Ik zeg van mijn CP5400-lens ook dat ze VOL stof zit, maar je merkt (gelukkig) hiervan helemaal niks op de foto's
            En waar dat stof vandaan kwam is me ook een raadsel
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Zand in lens en lensmechanisme?

              Ok, Mexicano, bedankt dus met foto's kan ik waarschijnlijk niet bewijzen dat het zand er niet in zat toe ik hem opstuurde ...

              Groetjes Marion

              Comment


              • #8
                Re: Zand in lens en lensmechanisme?

                ik heb ook al een lens gehad die volledig verzadigd was met zand en stof .. maar dat was na één jaar elk weekeinde foto's te nemen zoals onderstaande



                mijn lens had meer weg van een pepermolen dan van een lens .. maar ja .. voortaan gebruik ik nog een kitlens voor deze soort opdrachten .. mijn echt goede lenzen nam ik hiervoor nooit mee .. maar de 24-120 VR heeft er dus aan moeten geloven .. herstelling was maar een fractie goedkoper dan nieuw kopen: de hele lensmechaniek moest immers vervangen worden

                Comment


                • #9
                  Re: Zand in lens en lensmechanisme?

                  Ja dan kan ik het me nog enigzions voorstellen met dit soort foto's :O

                  Wel een mooie trouwens

                  Alleen dat zand is er bij mij dus niet ingekomen maar ergens van af het moment van verzenden en dat zal ik moeten gaan bewijzen vandaar mijn zoektocht Ik kreeg dus een schade rapport van 473,08 euro en dat is meer dan een hele nieuwe op het ogenblik kost ...

                  Maar voorlopig allemaal bedankt voor jullie reactie

                  Groetjes Marion

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zand in lens en lensmechanisme?

                    Enkele dagen spoorloos... gaat het nog over jouw toestel? Heb je nergens het serienummer meer?
                    DVC

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zand in lens en lensmechanisme?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                      ik heb ook al een lens gehad die volledig verzadigd was met zand en stof .. maar dat was na één jaar elk weekeinde foto's te nemen zoals onderstaande

                      mijn lens had meer weg van een pepermolen dan van een lens .. maar ja .. voortaan gebruik ik nog een kitlens voor deze soort opdrachten .. mijn echt goede lenzen nam ik hiervoor nooit mee .. maar de 24-120 VR heeft er dus aan moeten geloven .. herstelling was maar een fractie goedkoper dan nieuw kopen: de hele lensmechaniek moest immers vervangen worden
                      Hier heb je natuurlijk twee strategieën. Je kan kiezen voor een kitlens om de kosten beperkt te houden, maar na twee of drie kitlenzen kan je je afvragen of je niet beter een andere koers vaart. Investeren in een weatherproof lens bijvoorbeeld. De meeste L lenzen van Canon zijn weerbestendig en berekend op zwaar gebruik in moeilijke omstandigheden.
                      Fullator
                      Fotostudio Candela Zone
                      website: http://www.chronax.be
                      website: http://www.marquisemodels.eu

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zand in lens en lensmechanisme?

                        @vancampenhoutdirk

                        Enkele dagen spoorloos... gaat het nog over jouw toestel? Heb je nergens het serienummer meer?
                        Ja dat staat ook op de kopiefactuur die ik mee heb gezonden. ze zeggen dat het over dezelfde camera gaat.

                        Groetjes Marion

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zand in lens en lensmechanisme?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                          De meeste L lenzen van Canon
                          been there ,done that .. daarom dat ik nu een tevreden nikonian ben .. Canon never again .. ik vergeef ze nooit dat ik een advokaat nodig had om een normale dienst na verkoop te krijgen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zand in lens en lensmechanisme?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                            been there ,done that .. daarom dat ik nu een tevreden nikonian ben .. Canon never again .. ik vergeef ze nooit dat ik een advokaat nodig had om een normale dienst na verkoop te krijgen
                            En met een beetje pech heb je dit morgen met Nikon, Minolta, Sony, ...

                            Het is begrijpelijk dat je zo spreekt als je een slechte ervaring achter de rug hebt maar overal kan dit gebeuren ... het ligt niet aan het merk maar aan het humeur van de persoon die je op dat moment moet helpen.

                            Misschien hebben ze die ontslagen bij Canon en werkt die nu bij Nikon
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zand in lens en lensmechanisme?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                              En met een beetje pech heb je dit morgen met Nikon, Minolta, Sony, ...
                              met de bedrijfspolitiek van Sony zou dit onmogelijk zijn, in tegendeel.
                              Met de bedrijfspolitiek van de Beukelaar lijkt me dit ook onmogelijk
                              met de bedrijfspolitiek van Canon is het jammer genoeg wel mogelijk
                              over minolta kan ik me niet uitspreken

                              Kijk, zolang canon beslist om de schadegevallen van de naverkoop systematisch zo lang mogelijk af te houden en zo veel mogelijk te weigeren, dat af en toe een terechte servicevraag onterecht geweigerd wordt nemen ze er precies graag bij .. een consument die op zijn strepen staat zal ze toch melden dat de servicevraag wel terecht was, denken ze daar zeker? Ze moeten er dan maar mee leven dat niet alle klanten daar vrede mee nemen.

                              Bij Sony is er een heel andere politiek die de consumentenervaring meer centraal stelt, en daar gaat men gewoon veel soepeler om met de dienst na verkoop, omdat ze het essentieel vinden dat je geen problemen hebt. En ja, ze gaan daar verder: want ook schade die twijfelachtig is of ze niet door de consument is toegebracht ga je veel sneller gedekt krijgen bij Sony dan bij een ander merk (met limiten)

                              De dienst na verkoop van De beukelaar is gelijklopend met die van Sony, al zullen ze geen schade gratis herstellen waarvan ze aantonen dat het jouw fout is (en sony tot op zekere hoogte nog wel)

                              in verzekeringstermen zou ik zeggen:
                              Sony is KBC verzekeringen: alles wat niet uitgesloten is, is gedekt .. glashelder .. misschien niet de goedkoopste, maar zeker de beste dekking

                              Canon is te vergelijken met zo een agressieve verzekeraar die enkel bonus manus 00 klanten aanneemt,en daar is enkel gedekt wat specifiek door het contract gedekt is .. tenminste als je lang genoeg aandringt en investeerd in bewijsvoering

                              Comment

                              Working...
                              X