Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ricoh R2 of R3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ricoh R2 of R3

    Hallo

    Mijn oude analoge camera heeft de geest gegeven (na valpartij van 20m). Dat krijg je van je camera uit te lenen...

    Maar goed tijd om digitaal tijdperk in te stappen

    Deze functies zijn voor mij noodzakelijk:
    - groothoeklens (voornamelijk om woningen, ruimtes te fotograferen)
    - compact (overal naartoe nemen op 'onopvallende manier')
    - instelbare sluitertijden
    - budget: maximaal 450 euro

    ---------------------------------

    Ik heb al redelijk wat toestellen gezocht en bekeken, maar heb het gevoel dat ik nog niet weet of ik het juiste toestel heb gevonden.
    Toestel dat aan mijn verwachtingen voldoet: Ricoh Caplio R3 (28-200mm) +/- 350 euro.
    Mooie groothoek, zoomlens, beeldstabilisator (handig voor die zoomlens), sluitertijden (8,4,2,1-1/2000sec)

    Ik veronderstel dat sluitertijden volgende zijn: 8sec, 4sec, 2sec, 1sec en dan 1/2000sec ???? (ik vind overgang van 1sec naar 1/2000 wel groot...)


    Maar volgende bedenkingen: Ricoh is redelijk onbekend voor mij in de digitale fototoestellen, prijs/mogelijkheden zeer goed, waar zit het addertje????
    Welke andere toestellen zouden voor mij nog in aanmerking kunnen komen?
    Last edited by allejandro; 30 november 2005, 14:32.

  • #2
    Re: Ricoh R2 of R3

    Ricoh ken ik ook niet.

    Maar wat dacht je van de Konica-Minolta Z6.
    6 Mpix 35-420mm zoom.(12X)
    Hij is ook uitgerust met beeldstabilitatie.
    Of de Z5 die heeft 5Mpix maar anders geen grote verschillen met de Z6.

    Ze zijn wel iets duurder dan de Ricoh een Z6 kost ongeveer 420€

    Groetjes
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

    Comment


    • #3
      Re: Ricoh R2 of R3

      niets tss 1 sec en 1/2000??? zou me sterk verwonderen hoor!

      Toch even verder nakijken denk ik
      *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
      visit : http://www.emmab.be/

      Comment


      • #4
        Re: Ricoh R2 of R3

        Oorspronkelijk geplaatst door spogy
        Ricoh ken ik ook niet.

        Maar wat dacht je van de Konica-Minolta Z6.
        6 Mpix 35-420mm zoom.(12X)
        Hij is ook uitgerust met beeldstabilitatie.
        Of de Z5 die heeft 5Mpix maar anders geen grote verschillen met de Z6.

        Ze zijn wel iets duurder dan de Ricoh een Z6 kost ongeveer 420€

        Groetjes
        Spogy
        Ik heb gekeken voor dat toestel, maar het is voor mij te groot. Ik moet iets hebben dat in mijn binnenzak past...
        toch bedankt

        Comment


        • #5
          Re: Ricoh R2 of R3

          Oorspronkelijk geplaatst door breugie
          niets tss 1 sec en 1/2000??? zou me sterk verwonderen hoor!

          Toch even verder nakijken denk ik
          Misschien ben ik niet zo bekend met die technische termen. Ik zou het ook raar vinden moest er tussen 1 sec en 1/2000 niets zijn.
          Maaar is het de gewoonte om het zo te schrijven? (ik wee thet niet?)

          Hier staan technische eigenschappen


          Still: 8,4,2,1-1/2000sec. (mechanical/electronic shutter) Motion: 1/30-1/2000sec. (electronic shutter)


          Graag wat hulp

          Comment


          • #6
            Re: Ricoh R2 of R3

            ik ben zelf ook al een tijdje op zoek, maar stuit steeds op hetzelfde probleem (ik hoop jij niet): budget.
            als dat geen probleem was, ging ik voor de panasonic lumix fx8 of 9
            ricoh caplio r3 staat ook op't verlanglijstje
            daarnaast de canon ixus 50 of 55 en de pentax optio S6
            allemaal tss de €350 en €450.

            mijn gedacht: ofwel koop ik me een wreed goekoop compactje (max €200)
            ofwel koop ik een 2de hands DSLR (canon D60, 10D, ...)

            maar 'k ben er dus nog niet uit.
            ik wacht de feesten nog even af ...

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Ricoh R3 goede compact met grote zoom ?

              Ik was net van plan een post te plaatsen over diezelfde Ricoh , ik ben aan het uitkijken naar een zeer compact toestelletje met een groot zoombereik en toch redelijke kwaliteit van foto's ( kerstcadeautje voor mijn echtegenote , die zit met een Canon 300 analoog van een 3-4 j opgescheept ) , die Ricoh sprong er een beetje uit maar ik ken het merk ook niet als fototoestel .
              Ben benieuwd of iemand het kent ......
              Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

              Comment


              • #8
                Re: Ricoh R2 of R3

                Oorspronkelijk geplaatst door allejandro
                - instelbare sluitertijden
                Hallo allejandro,

                Sinds een half jaartje gebruik ik (met veel plezier) de voorganger Caplio R2.
                De R3 heeft GEEN shutter priority (Tv) mode (net als de R2).

                De rest van uw "eisen" voldoet hij wel aan.

                mvg,
                Z900
                Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                Comment


                • #9
                  Re: Ricoh R2 of R3

                  $^^$$$

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ricoh R2 of R3

                    Oorspronkelijk geplaatst door Z900
                    Hallo allejandro,

                    Sinds een half jaartje gebruik ik (met veel plezier) de voorganger Caplio R2.
                    De R3 heeft GEEN shutter priority (Tv) mode (net als de R2).

                    De rest van uw "eisen" voldoet hij wel aan.

                    mvg,
                    Ik begrijp Tv mode niet zo goed. Is het instellen van sluitertijden niet mogelijk bij R3?

                    Volgens deze review is het bij R2 ook niet mogelijk...
                    LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews


                    Voor de rest zie bij reviews vaak staan dat foto's beetje wazig zijn (niet volledig scherp? Heb jij daar last van?

                    Wat vind jij het zwakke punt aan de R2 ?

                    Greetz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ricoh R2 of R3

                      Oorspronkelijk geplaatst door allejandro
                      Ik begrijp Tv mode niet zo goed. Is het instellen van sluitertijden niet mogelijk bij R3?

                      Wat vind jij het zwakke punt aan de R2 ?

                      Greetz
                      Bij allebei niet mogelijk idd om de sluitertijd in te stellen bv: 1/125s 1/2000s 0,5s 1/320s.
                      Alleen bepaalde shoot modi (landscape/portrait/sport...)

                      "zwak"? lensmechanisme is tikje fragiel. Je dient de camera behoorlijk stil te houden op 140mm....stiller dan je zou verwachten.
                      idd op 140mm lijkt ie niet altijd even scherp...mja wat kan je verwachten van zo'n zoombereik..........voor mij meer dan genoeg.
                      De macro funktie is fenomenaal in zijn soort.

                      mvg,
                      Z900
                      Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ricoh R2 of R3

                        Oorspronkelijk geplaatst door Z900
                        Bij allebei niet mogelijk idd om de sluitertijd in te stellen bv: 1/125s 1/2000s 0,5s 1/320s.
                        Alleen bepaalde shoot modi (landscape/portrait/sport...)

                        "zwak"? lensmechanisme is tikje fragiel. Je dient de camera behoorlijk stil te houden op 140mm....stiller dan je zou verwachten.
                        idd op 140mm lijkt ie niet altijd even scherp...mja wat kan je verwachten van zo'n zoombereik..........voor mij meer dan genoeg.
                        De macro funktie is fenomenaal in zijn soort.

                        mvg,
                        Dus dit betekent dat je niet kan spelen met sluitertijden om bepaalde effecten te krijgen?

                        In het handboekje (ondertussen gevonden) van de R3 staat het volgende:
                        FUNCTIE:Limiting the Shutter Release Speed
                        (SLOW SHUTTER LMT)

                        The maximum shutter release speed can be limited to the following:
                        In Wide-Angle (W): 1/8 second, 1/4 second, 1/2 second
                        In Telephoto (T): 1/60 second, 1/30 second, 1/15 second
                        When this function is set to [OFF], the maximum shutter release
                        speed is 1 second.


                        Iemand enig idee waar het hier over gaat?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ricoh R2 of R3

                          Oorspronkelijk geplaatst door allejandro
                          Dus dit betekent dat je niet kan spelen met sluitertijden om bepaalde effecten te krijgen?

                          In het handboekje (ondertussen gevonden) van de R3 staat het volgende:
                          FUNCTIE:Limiting the Shutter Release Speed
                          (SLOW SHUTTER LMT)

                          The maximum shutter release speed can be limited to the following:
                          In Wide-Angle (W): 1/8 second, 1/4 second, 1/2 second
                          In Telephoto (T): 1/60 second, 1/30 second, 1/15 second
                          When this function is set to [OFF], the maximum shutter release
                          speed is 1 second.


                          Iemand enig idee waar het hier over gaat?
                          Het woord limiting wil zeggen, begrenzen.

                          In wide-angle kun je (28mm) kun je ervoor kiezen dat de sluitertijd niet onder de 1/8s, 1/4s, 1/2s gaat komen indien je die functie aanzet (hetzelfde geldt voor telephoto stand)
                          Anders (indien deze functie uitstaat) kun je maximaal 1sec bereiken.

                          Dit is dus heel wat anders dan dat je de shutterspeed zelf kan kiezen (Tv-mode)

                          mvg,
                          Z900
                          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ricoh R2 of R3

                            Oorspronkelijk geplaatst door Z900
                            Het woord limiting wil zeggen, begrenzen.

                            In wide-angle kun je (28mm) kun je ervoor kiezen dat de sluitertijd niet onder de 1/8s, 1/4s, 1/2s gaat komen indien je die functie aanzet (hetzelfde geldt voor telephoto stand)
                            Anders (indien deze functie uitstaat) kun je maximaal 1sec bereiken.

                            Dit is dus heel wat anders dan dat je de shutterspeed zelf kan kiezen (Tv-mode)

                            mvg,
                            Dus als ik het goed begrijp:
                            NORMAAL: camera kiest zelf sluitertijd tussen 1sec 1/2000sec (afhankelijk welk programma dat je hebt gekozen)

                            SLOW: bij 'wide' tussen de 1sec en maximaal 1/8 sec.

                            Klopt deze redenering?


                            Wat zijn extra mogelijkheden als je buiten de programma's sluitertijden zelf kan instellen? Waar ligt verschil tussen programma (sport, night,...) en manueel instellen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ricoh R2 of R3

                              Oorspronkelijk geplaatst door allejandro
                              Dus als ik het goed begrijp:
                              NORMAAL: camera kiest zelf sluitertijd tussen 1sec 1/2000sec (afhankelijk welk programma dat je hebt gekozen)
                              bovenstaande is juist (niet alleeen sluitertijd ook het diafragma)!

                              SLOW: bij 'wide' tussen de 1sec en maximaal 1/8 sec.

                              Klopt deze redenering?
                              Nee, max sluitertijd (kun je dus met die functie instellen) is 1/8,1/4 of 1/2s, maar de minimale blijft gewoon 1/2000s !

                              Wat zijn extra mogelijkheden als je buiten de programma's sluitertijden zelf kan instellen? Waar ligt verschil tussen programma (sport, night,...) en manueel instellen.
                              Je kunt GEEN sluitertijden (manueel) instellen bij de R2/R3 !!! (GEEN Tv-mode!!!!)

                              mvg,
                              Z900
                              Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                              Comment

                              Working...
                              X