Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ontgoochelde digitale beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ontgoochelde digitale beginner

Ik stapte recent over naar digitaal (canon eos 350d) en nam 80 foto's.Rampnscherp,delen overbelicht,onderbelicht..Dit had ik niet bij de analoge Canon Eos 1000,noch bij de compacte digitale olympus.
    Ofwel moet ik mijn toestel beter leren kennen,ofwel wordt er veel verwacht van de fotobewerking?
    Is het zo dat je met digitale foto's een minder goed resultaat hebt dan met analoge?Of vragen digitale foto's steeds bewerking? (en daar ben ik nog niet aan toe)

Geven jullie me wat raad?

Groeten,

Leo

Re: ontgoochelde digitale beginner

Beste,

Graag eens wat meer info;

1. Welke opnamestanden?
    2. Binnen of buiten opnames?
    3. Welke objectieven?
    4. Welke instellingen?
    5. Autofocus of manual focus?
    6. Kleinste focusafstand van het objectief niet overschreden?
    7. Tegenlicht?
    8. Opnames zonder flits in te donkere situaties?
    9. Bereik van de ingebouwde flits overschreden?
    10. Bewegende onderwerpen?

Ik kan zo nog wel even doorgaan.

Feit is dat u na het nemen van 80 opnames de moed zeker niet mag verliezen.
    Probeer eerst eens de handleiding goed door te nemen met uw toestel bij de hand en probeer dan stapsgewijs alles wat er vermeld staat, gecombineerd met telkens enkele opnames. Bekijk steeds uw resultaat en vergelijk ze met elkaar.
    Met andere woorden, leer uw toestel stap voor stap kennen en binnen enkele weken zal u verbaast zijn over de mogelijkheden en de betere resultaten. Neem daar uw tijd voor en laat u niet afschrikken door wat slechte resultaten, tracht gewoon de oorzaak op te sporen na elke slechte opname en leer er van.

Wees gerust de 350D is een heel goed toestel, waar u nog veel plezier aan zult beleven.

Met vriendelijke groeten,

Comment

Geen paniek ...ik ben ook laatst overstapt van de Canon Powershot G5 naar de 350D....en aiaiaiaia...ik heb het heeeeel moeilijk gehad . Wilde weer terug naar mijn G5 en de 350D + Tokina 12-22 weer verkopen maar ik heb toch doorgezet mede door de juiste reacties op deze thread die van mij afkomstig was.
      Houd goede moed. Ik ben er ook nog niet helemaal maar ben al zeker op 80% gekomen.
      Succes!!

Comment

Met een digitale camera (spiegelreflex) zal je ook beter moeten leren werken dan met een analoge camera, tenminste als je altijd gewoon negatieffilm gebruikte. Negatieffilm kan veel beter verkeerde belichting opvangen dan een digitale sensor, dus als je iets over-of onderbelichtte kon men in de ontwikkelcentrale dat zeer makkelijk corrigeren. Met een digitale camera wordt je veel sneller geconfronteerd met slechte belichting. Het voordeel van digitaal is natuurlijk dat je direct ziet aan de hand van het histogram of je goed hebt belicht of niet.

Verder moet je met een DSLR natuurlijk wel iets meer leren van nabewerken, en ook met de vaak dunnere scherptediepte tov. een digitale p&s leren werken, zoals in Quaoar's thread al werd uitgelegd. Verlies de moed niet, alle begin is moeilijk, en een DSLR heeft een steile leercurve, maar de beloning is navenant!

Comment

Ja ik was ook zo als u in paniek maar je zult wel zien na veel oefenen en vragen en lezen hier op het forum sta in de kortste tijd verstomd welke mooie foto's je zult maken met 350 D geloof me maar allee veel succes en geduld en binnenkort pronk je hier met een mooie foto daar ben ik zeker van mvg duindistel

Comment

Zamalt,
            De onscherpte en over- en onderbelichte delen kwamen voor in gelijk welke stand,was niet afhankelijk van bewegende onderwerpen,deed zich voor bij verschillende diafragmaopeningen.Ik nam foto's met de 18-55 mm)

Ik denk inderdaad dat Quaor en Gert 1845 gelijk hebben:toestel beter leren kennen en veel foto's maken om ervaring op te doen.En dan nog nabewerking leren..Vroeger was het toch eenvoudiger...

Dank voor allen en ook voor de troost:ik ga door.

Groeten,

Leo

Comment

10.000 foto's en nog niet tevreden maar.....heb al veel bijgeleerd en al vordering gemaakt.Het vraagt tijd en geduld.Positief denken en doorgaan .
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vonkske
                Ik stapte recent over naar digitaal (canon eos 350d) en nam 80 foto's.Rampnscherp,delen overbelicht,onderbelicht..Dit had ik niet bij de analoge Canon Eos 1000,noch bij de compacte digitale olympus.
                Ofwel moet ik mijn toestel beter leren kennen,ofwel wordt er veel verwacht van de fotobewerking?
                Is het zo dat je met digitale foto's een minder goed resultaat hebt dan met analoge?Of vragen digitale foto's steeds bewerking? (en daar ben ik nog niet aan toe)

Groeten,

Leo
                ik noem dit een zwangerschapsdepressie, het kind is er en het vlot gewoon niet zoals je verwacht had... je bent gewent aan een compact die het allemaal voor je deed....

geen nood, ik heb het met mn 10D ook gehad in het begin (ik kwam niet van compact) en ik heb me een tijdje afgevraagd of ik en mn cam ooit wel vrienden gingen worden, geduld, verken, probeer en tzal zeker marcheren

en je moet 2 dingen onder de knie hebben, je camera en de basisbewerking om je foto beter te maken...

Comment

Groeten,

Leo

Het is een leercurve die we allemaal hebben moeten doorlopen. Er zijn twee aspecten:

1. Het niet vertrouwd zijn met de mogelijkheden en instellingen van de nieuwe camera. Lees de handleiding. Herlees ze en lees ze dan nog eens. Probeer alles uit wat erin staat. Instellingen als scherpte, kleurverzadiging, ... liggen anders dan je gewend bent, maar je kan je eigen voorkeuren vastleggen.
                  Maar ook de lichtmeting is van belang. Gebruik je puntmeting of gemiddelde, globaal of beperkt enz enz. Dit heeft allemaal een effect op elke individuele foto. De regel is dat een DSLR camera veel meer instelmogelijkheden heeft. Dus ook meer dingen die kunnen mislopen, maar ook de mogelijkheid van een grotere controle.

2. Zelfs als je de camera intussen door en door kent - en dat duurt meer dan een paar maanden - dan moet je vaak nog nabewerken. Wil je weinig geld uitgeven, denk dan bv. aan Photoshop Elements. Laat je beurs het toe, dan is Photoshop CS2 onovertroffen. Maar er zijn ook reeksen freeware programma's. Nadeel van de laatste is dat ze soms minder functioneel zijn, of niet zo makkelijk in het gebruik (Gimp bv).

Die nabewerking vraagt dus een extra leerinspanning. Maar ze biedt ten opzichte van analoge fotografie ook een reeks uitzonderlijke voordelen. Meer creativiteit, meer controle, meer correctie (de drie C's).

Ik wens je veel succes met je nieuwe camera!
                  Fullator
                  Fotostudio Candela Zone
                  website: http://www.chronax.be
                  website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Ik heb zelf ook een EOS 1000 gehad, en toen ik pas met een DSLR begon (300D) dacht ik ook dat er wat mis was met dat toestel. Het compacte digitale toestel (Nikon Coolpix880) dat ik had voor de 300D maakte ook scherpere foto's, met heel veel scherptediepte toch .
                    Met een DSLR heb je veel minder scherptediepte, en daarom is het voor sommige foto's noodzakelijk om het diafragma verder dicht te draaien (AV-stand).

Ik dacht eerst ook dat de foto's van mijn oude EOS1000 beter waren, maar die zagen er alleen maar goed uit omdat ze nooit groter dan 10x15 afgedrukt werden . Dan zie je geen fouten. Nu kijk je op een 17" (of 19") monitor, en dan vallen de fouten veel sneller op.

Als je mooie foto's uit een digitale reflex wil halen, dan moet je er wat meer moeite voor doen dan bij een compactje, dat alles automatisch doet. Maar eens je weet waarmee je bezig bent, haal je veel meer uit een DSLR.
                    Je zal dus nog veel moeten bijleren, daarvoor is dit forum de ideale plaats , ik heb hier ook alles geleerd .
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

als je voor het eerst met een DSLR werkt, en je zet hem op auto, omdat je het toestel nog moet leren kennen, dan komen er toch niet van die beroerde opnamen uit, bij mij niet in den beginne.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als ik mijn (Nikon D70) DSLR op Automatisch zet komen er toch redelijk goede foto's uit (technisch gezien), zonder foute belichtingen of zo.
                        Kan natuurlijk zijn dat de "Auto" van Canon anders reageert of ingesteld is, maar mijn foto's waren van in het begin bijna direkt beter dan van de vorige (analoge) SLR en Digitale P&S.
                        www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Een groot verschil tussen digitale compactcamera’s en D-SLR’s is de mate van bewerkingen. Bij alle camera’s wordt de beeldopname van de sensor namelijk bewerkt door een digitale processor en de mate waarin dit gebeurt, is bepalend voor beide type camera’s. Bij de meeste compacts worden de opgenomen beelden nog behoorlijk bewerkt. Denk daarbij aan het opvoeren van het contrast en de kleurverzadiging, het softwarematig verscherpen van het beeld en andere bewerkingen zoals ruis- en rode-ogenonderdrukking.
                          Fabrikanten van D-SLR’s hebben er meestal voor gekozen om dergelijke bewerkingen niet of in veel mindere mate in hun camera’s in te bouwen. De bezitter van een digitale spiegelreflexcamera wil liever een zo natuurgetrouw beeld hebben en voert de noodzakelijke bewerkingen dan ook het liefst zelf uit. Daardoor zit er veel meer speling in het eindresultaat; uit een onbewerkt beeld (raw-modus) valt immers meer te halen dan uit een reeds bewerkte opname.

Citaat uit: http://www.examedia.nl/computerx/mod...com_rootid=45&

Comment

Het klopt dat de volautomatische opnames goed zijn alhoewel ik ze nog niet kan vergelijken met de analoge.De meest storende en ontgoochelende opnames waarbij ik handmatig snelheid en diafragma instelde.

Mijn dank voor de goeie tips en de aanmoedigende berichten van de ex-ontgoochelden onder jullie !

Leo

Comment

Het klopt dat de volautomatische opnames goed zijn alhoewel ik ze nog niet kan vergelijken met de analoge.De meest storende en ontgoochelende opnames waarbij ik handmatig snelheid en diafragma instelde.

Mijn dank voor de goeie tips en de aanmoedigende berichten van de ex-ontgoochelden onder jullie !

Leo
                              Dan zal het inderdaad liggen aan gebrek aan instelkennis. Als de opnames op de automatische stand deftig waren, dan is er niets mis met het toestel of de lens. Gewoon stap voor stap alles proberen en beetje voor beetje zal u het toestel onder de knie krijgen met al zijn mogelijkheden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat u na de 10000 ste opname toch nog ontevreden kan zijn over iets. Dit noemen we het kritische leerproces van de digitale fotografie.

Het kan alleen maar beter worden door veel oefening. En oefening baart kunst. Trouwens één van de grote voordelen van de digitale fotografie, een opname kost geen geld in tegenstelling met de analoge fotografie.

Een slechte digitale opname kunnen we nog proberen wat te verbeteren met Photoshop, dit in tegenstelling tot vroeger met de analoge fotografie, waar de mogelijkheden om nog iets te redden veel minder waren.

Ik ben er van overtuigd dat het u zal lukken. De moed niet opgeven!!

Met vriendelijke groeten,

Chris (Zanrath)

Comment

Working...
                              X