Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

    Oorspronkelijk geplaatst door hans.couckuyt
    Ikzelf heb de DTP revolutie meegemaakt en gezien wat er gebeurt als 'secretaressen' zich gaan bezighouden met layout. Ik begrijp dan ook perfect de echte fotografen als ze zien wat er nu allemaal in de boekskes en op internet komt van beelden. Wat dit betreft sta ik volledig op dezelfde voet: Het is soms frusterend. Bij mij staat kwaliteit van de foto altijd boven het commercieel belang van het project of de architecturale waarde. Ik weiger pertinent om slechte beelden te gebruiken in mijn publicaties (wat soms tot verhitte discussies leidt met de commerciële mensen).
    Hans, wat we van die dtp-(r)evolutie moeten leren is niet alleen dat er in het begin heel slechte vormgeving uit voortkwam, maar vooral dat er uiteindelijk heel veel werk dat oorspronkelijk door grafische bedrijven werd uitgevoerd, voortaan 'in huis' wordt uitgevoerd. De beginfout was dat sommige mensen dachten dat er helemaal geen grafische vakkennis meer nodig was en dat iedereen die een schrijfmachine kon bedienen ook zou kunnen vormgeven met de computer.

    Het waren de gebroeders Bos in Amsterdam die volop adverteerden met DTPrut: dtp zou nooit iets worden. Maar het duurde niet lang en het traditioneel zet- en lithografiebedrijf van de gebroeders Bos was failliet. Zoiets zullen we nu ook weer bij de fotografie zien. Een flink aantal van mijn klanten heeft ooit al een Nikon D100 aangeschaft. En nu er steeds meer professioneel inzetbare camera's voor een lage prijs beschikbaar komen, zul je zien dat steeds meer bedrijven de stap zullen zetten om een gedeelte van de fotografie niet meer uit te besteden. Wat jouw bedrijf wil gaan doen is helemaal niet zo vreemd: ladingen bedrijven overwegen deze stap.

    En uiteindelijk zal het ook lukken. Ik ken inmiddels heel veel gebruikers van grafische programmatuur die nooit een grafische opleiding hebben genoten (behalve de gebruikerstrainingen voor de pakketten die ze gebruiken) en die toch een bijzonder professioneel product weten neer te zetten. Het is niet de grafische industrie maar de zogenaamde corporate markt die op dit moment het merendeel van de klanten levert voor het bedrijf waar ik werk.

    Maar wat we ook kunnen leren van de DTP-revolutie is dat toentertijd vooral gedacht werd dat het de spullen waren die garant zouden staan voor een goed product. Natuurlijk zijn goede gereedschappen heel belangrijk, maar het is toch de mens die het moet gaan uitvoeren. En die mens moet geschoold worden. Punt uit. Ook al sta je in de familiekring of bij de fotoclub bekend als een uitstekende fotograaf, dan zul je toch nog moeten leren om verder te kijken dan wat je ZELF altijd interessant hebt gevonden in de fotografie.

    Je ziet het aan de vele adviezen die hier al zijn gegeven -zonder dat gevraagd werd wat er precies van jouw verwacht word en hoe je de foto's wilt gaan inzetten. Bijna iedereen verteld wat in zijn of haar ogen een heel goede camera is. Of je krijgt te horen dat je per se een middenformaat- of een grootformaatcamera nodig hebt. Zo'n advies kun je niet geven als je niet precies weet in welke omstandigheden jij je werk zult moeten gaan doen.

    Lang geleden heb ik voor Architectuur-fotografie gewerkt met een veelheid aan materiaal: soms een Contax RTS met een supergroothoek van Carl Zeiss, soms de prachtige Hasselblad SWC en soms een 4x5 inch technische camera. Daarbij heb ik heel veel gebruik gemaakt van de beste groothoekobjectieven die toentertijd verkrijgbaar waren, maar bij het vastleggen van details in architectuur heb ik ook vaak gebruik gemaakt van standaardobjectieven.

    Echter, veel belangrijker dan de keuze voor de camera en het objectief, was de wijze van verlichten. Dat is iets waar ik hier niets over hoor, maar ik kon dagen bezig zijn met het wachten op de perfecte lichtomstandigheden en als die nooit optreden kon ik vreselijk ingewikkelde lichtschema's ontwerpen. Ik heb begrepen dat je dat soort architectuur-fotografie niet zelf wilt gaan doen en aan gespecialiseerde fotografen over wilt laten. Dat is een heel verstandig besluit.

    Maar wat je dan wel wilt is mij nog altijd niet helemaal duidelijk. Wil je speciale (technische) aspecten van een architectonisch object gaan fotograferen? Wat is het dan dat iemand van jouw bedrijf wel kan zien en een andere fotograaf niet - zelfs niet met een briefing? Denk je dat je baas inderdaad voldoende tijd wil geven om een goede foto te maken, of moet het gebeuren als iemand toch toevallig ter plaatse aanwezig is?

    De camera die je kiest is eigenlijk minder belangrijk. Zowel Canon als Nikon, maar ook andere merken, leveren prima camera's en bieden (nog belangrijker) objectieven die geschikt zijn voor architectuur-fotografie. (maar vergeet Kodak, want dat bedrijf is gestopt met de lijn professionele camera's.)

    Vergeet de diverse tilt & shift objectieven, want met een behoorlijke resolutie (10 MB of meer) kun je sterk corrigeren in Photoshop en toch nog voldoende kwaliteit overhouden om op A4-formaat te drukken. Ik denk dat als je bepaalde aspecten van de architectuur moet gaan vastleggen, je vooral veel aandacht zult moeten gaan besteden aan de verlichting. Het kiezen van een camera die een hele hoge ISO-waarde biedt, heeft weinig zin. En dan gaat het niet eens om de ruis, maar om de lichtomstandigheden die je aantreft als je denkt dat je een hoge ISO-waarde zou kunnen gebruiken. Bijna altijd is er bij slecht verlichte onderwerpen sprake van gedeelten die zeer sterk verlicht zijn en gedeelten die zeer slecht verlicht zijn. Dat los je niet op door met een hoge ISO-waarde te gaan fotograferen; je zult de lichtomstandigheden moeten aanpassen.

    Een goede verlichting is ook noodzakelijk omdat als je wilt gaan drukken de contrasten in een foto niet te hoog mogen worden. In de 'echte wereld' zijn helderheidsverschillen van 1 op 100.000 (het verschil tussen het donkerste zwart en het witste licht) niet ongebruikelijk. Bij een dia kun je contrasten van 1 op 10.000 aantreffen. Een goede monitor kan 1 op 1000 of 1 op 500 aan. Maar op papier heb je een maximale contrastomvang van 1 op 50. Om de details in een foto zo goed mogelijk te laten uitkomen, moet je ervoor zorgen dat in het onderwerp al niet te veel contrastverschil aanwezig is. Dat is ook de reden dat professionele fotografen niet door de lens lichtmeten, maar met een losse belichtingsmeter om het te fotograferen object heendraaien en her en der metingen verrichten.

    Tja, wat moet je doen om de verlichting naar je hand te zetten... De verlichting buiten kun je waarschijnlijk uit je hoofd zetten. Je zou gigantisch zware flitsgeneratoren en dito flitskoppen nodig hebben om een gebouw uit te lichten. Alleen al wat betreft de investering zou dat niet te rechtvaardigen zijn als je niet dagelijks dat soort werk doet. Overigens kun je dat soort extra zware spullen ook gewoon huren. Voor het werk binnen moet je overwegen met een relatief goedkope set studioflitsers te werken. Vaak kun je met drie of vier compactflitsers al een heel eind komen. Een goede set van bijvoorbeeld Visatec kun je al voor een paar duizend euro kopen. Zorg er dan wel voor dat ze voldoende vermogen hebben. 800 Ws per kop is dan eigenlijk al heel weinig. Mocht dat ook al overkill zijn. dan kun je overwegen om met een paar losse flitsers te werken, bijvoorbeeld een camera met drie of vier flitsers die je op een statiefje gebruikt.

    Nu ik het woord statief gebruik... dat is ook een eerste vereiste bij architectuur-fotografie. Uitzonderingen daargelaten zul je heel zorgvuldig je uitsnede willen kiezen en een zo'n scherp mogelijk beeld willen hebben, zelfs bij langere belichtingstijden. Een statief is dan je beste vriend. Maar dat spreekt voor zich.

    Een goede belichtingsmeter, eentje die je ook bij flitslicht kunt gebruiken is ook aan te raden. Ik gebruik nu de Konica Minolta Flash Meter VI omdat die ook geschikt is om de combinatie van flitslicht en omgevingslicht te meten.

    Omdat ik nog steeds niet weet wat je nu echt wilt gaan fotograferen, kan ik je nauwelijks verder helpen, maar ik hoop dat je hier toch iets aan hebt.

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #32
      Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
      Even volledig terzijde: als je professioneel wil werken, zou ik beginnen met het woord juist te schrijven (één f, twee s-en). Want dit staat niet erg... professioneel. Kwestie van hilariteit bij collegae te vermijden. Dit is niet denigrerend bedoeld, maar op zulke dingen moet je letten als je je zaak wil aan de man brengen.

      Van dit genre commentaar zou men zich nu best onthouden zie, zwijg dan liever !

      Comment


      • #33
        Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

        Meg@pixel:
        In dit geval was het maar een klein foutje, maar soms kan ik me doodergeren over fouten op dit forum. Mensen toch, ken je taal! Het is toch een eerste vereiste om de communicatie vlot te laten verlopen, ook op een forum als dit?
        Voor de rest even goede vrienden, en terug on-topic
        Apple Inc. rulez

        Comment


        • #34
          Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

          Welk toestel zouden jullie bovenaan op het lijstje zetten: Canon EOS 20D, 5D, 1Ds of Nikon D200, D2x of nog iets anders...

          en vooral; welke lens zetten jullie erop ? Wellicht zo breedhoek mogelijk maar vooral een goed objectief.
          Een van de betere groothoeklenzen met bijzonder weinig distortie voor zo'n extreme groothoek is de 7-14 (eq. 14-28mm) F4 van Olympus. Er is momenteel geen body met meer dan 10 megapixels (deze komt waarschijnlijk in het voorjaar van 2006 uit), maar als A4 de norm is kom je met 5 (E1) tot 8 (E500) megapixels toe. De duurzaamheid van dit systeem, en in het bijzonder van de E1, is zeer hoog. Ik weet niet of dit systeem bovenaan het lijstje moet staan, maar ik denk wel dat het zeker verder nazicht waard is.

          Met vriendelijke groeten

          Marc

          Comment


          • #35
            Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

            Oorspronkelijk geplaatst door jaske
            Meg@pixel:
            In dit geval was het maar een klein foutje, maar soms kan ik me doodergeren over fouten op dit forum. Mensen toch, ken je taal! Het is toch een eerste vereiste om de communicatie vlot te laten verlopen, ook op een forum als dit?
            Voor de rest even goede vrienden, en terug on-topic
            Sorry, maar ik erger me evenveel aan dit soort uitspraken!!
            Dit forum is in de eerste plaats voor fotografie. Niet voor het Nederlands !! Richt daar een forum voor op, en stel daar dan maar eens een vraag over diafragma... mogen wij dan ook eens lachen ? ;-)

            Comment


            • #36
              Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

              Oorspronkelijk geplaatst door hans.couckuyt
              Ik heb nu ook al Kodak zien verschijnen in een reaktie. Dank daarvoor. Dit toestel ga ik ook eens nalezen en bekijken/testen.
              Aangezien Kodak geen DSLR's meer maakt of zal brengen , lijkt me dit meer als investeren in vervallen produkten, dit met het oog naar ondersteuning (service, hardware, software) in de toekomst.
              Een goede guideline is meestal kijken naar 3rd party, zou zie je dat vooral Canon en Nikon zowel op gebied van lenzen als software ook gesupporteerd wordt door bovenvermeld. (vb. Sigma en Tamron Lenzen, RAW-converters, andere nevenaccessoires etc..), dit geeft volgens mij nog altijd de beste toekomstgarantie voor het gekozen product.
              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

              Comment


              • #37
                Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                Even volledig terzijde: als je professioneel wil werken, zou ik beginnen met het woord juist te schrijven (één f, twee s-en). Want dit staat niet erg... professioneel. Kwestie van hilariteit bij collegae te vermijden. Dit is niet denigrerend bedoeld, maar op zulke dingen moet je letten als je je zaak wil aan de man brengen.
                Berichten louter om te wijzen op iemands spelfouten, getuigen van onvolwassen forumgedrag en allerminst van enige notie van netiquette en al evenmin van enige professionaliteit.

                Bovendien wordt hier dan ook nog eens de verkeerde persoon aangehaald.

                Dergelijke berichten willen we dus niet meer zien opduiken op het forum en ik verzoek met aandrang dit onderwerp on topic verder te zetten.


                seppuku [mod]

                Comment


                • #38
                  Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                  De doelstelling van de fotografie is een ruimere keuze te hebben in de foto's die we kunnen gebruiken voor onze brochures, advertenties, presentaties, enz.

                  Wij zijn een bedrijf, aktief in de bouwsector, met name het schrijnwerk. Wij maken dus ramen en deuren, veranda's, gevelconstructies, balustrades, tuinpoorten, enz... Wij hebben zowel particulieren projecten (de gewone ramen en deuren in een woonhuis) als grote projecten (kantoorcomplexen, winkelfaçades, ...)

                  We willen het produkt op foto, zoals het toegepast wordt. Geen artistieke benadering of sfeerfoto's met modellen of zo. Daarvoor blijven we bij onze prof. fotografen.

                  Het beste digitale toestel dat we nu in de firma hebben is een Canon Powershot G5. Voorwaar een goed toestel maar teveel vervorming (barrel) als je volledig breedhoek gaat (vb in showrooms of in veranda's). Ik wil min. hetzelfde formaat foto ( > 5 Mp) maar meer breedhoek en ev meer licht / minder ruis in de donkere partijen).

                  Om voor de hand liggende redenen (budget, operator van het toestel is geen geschoolde fotograaf, de foto's moeten goed maar niet super-top zijn) denk ik in eerste instantie aan een Canon 20D, 5D of Nikon D2x of D70s. Mét een goeie breedhoeklens.
                  Een suggestie zou kunnen zijn: 5D met 17-40 f1.4 L USM
                  Een andere suggestie zou kunnen zijn om toch het ganse idee te begraven en bij de pro fotografen te blijven.

                  Ik heb nog weinig concreets gelezen op deze thread maar het heeft me wel al geholpen de ganse opzet in vraag te stellen en objectiever te benaderen.

                  mvg

                  Comment


                  • #39
                    Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                    ik denk dat de colega's hierboven u een beetje hebben misbegrepen.
                    Men gaat er vanuit dat je professionele publicaties gaat uitgeven, en dan kan ik hun standpunt best begrijpen.

                    Heb ik het juist als ik stel dat jullie de professionele publicaties en dito foto's uitbesteden aan professionals en dat de 'huisfotograaf' zich gaat bezighouden met het fotografen van werken die jullie bij klanten hebben uitgevoerd met als doel deze aan nieuwe klanten als referentiemateriaal te kunnen tonen?

                    Als ik bovenstaande goed heb dan heb je echt geen technische camara nodig.

                    De nikon 5D heeft een full frame ccd, en dat is handig bij groothoek en architectuur fotografie.
                    Deze camera is al duur genoeg denk ik en misschien is de Nikon D200 een goedkoper alternatief (je verliest dan wel het ff voordeel).

                    Ik ben geen Canon of Nikon kenner, maar een goede raad is dat je moet op zoek gaan naar de beste lens voor uw doeleinde, en daar dan een degelijk toestel voor kopen.
                    Als lens moet je ook eens denken aan bvb 2 goede primes in plaats van 1 zoom (kan in kwaliteit en kostprijs veel uitmaken).

                    Als statief kan ik je de Giotto's MT9160 aanraden, zeer stabiel en door veel professionals gebruikt.
                    Je kan daar een panoramische kop opzetten die heel nauwkeurig kan worden ingesteld.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                      Sorry, maar ik erger me evenveel aan dit soort uitspraken!!
                      Dit forum is in de eerste plaats voor fotografie. Niet voor het Nederlands !! Richt daar een forum voor op, en stel daar dan maar eens een vraag over diafragma... mogen wij dan ook eens lachen ? ;-)
                      - zucht -

                      Comment


                      • #41
                        Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                        Ik zou niet voor een 5D gaan in jullie geval maar voor een canon 1Ds mk2. Werven zijn vaak stoffige plaatsen. Een camera die tegen stof kan is dan geen luxe
                        Een stel lenzen met vast brandpuntafstand. Kwestie van de vervorming tot het minimum te herlijden. Liefst L primes. Zoiets als een 16, 24, 35 ,50 mm setje en voor de details een 70-200 L zoom.
                        Verder een stevig statief met een zware kop.

                        Kwa software: Photoshop
                        Pano tools plugin voor PS voor perspectief correctie.
                        PTStitcher stiching plugin voor het aan elkaar "plakken" van foto's.
                        Bijde plugins zijn gratis te downloaden :



                        Ook zijn er tutorials te vinden op deze pagina.

                        Ik zou niet voor een mac gaan maar voor een goede pc met een Athlon dual core cpu en 2 gig ram.
                        Een Lacie monitor met callibratie tools.

                        Kwestie van vlot te werken

                        En niet te vergeten, iemand die met al deze spullen overweg kan.
                        Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                        Comment


                        • #42
                          Re: Professioneel starten vanaf nul: met wat ?

                          aha, het wordt al interessanter.

                          Nog wat meer info. Er is niet echt sprake van werven. het is de bedoeling dat het gebouw (ext én int) afgewerkt is vooraleer foto's te nemen. Wreed ambetant als je nog afvalbergen of nadars met rood-witte linten moet wegretoucheren. Dus dat stof zal wel meevallen.
                          Qua software is alles al voorhanden. Photoshop is er al, hardware ook (op calibratietool na maar die staat op de lijst), en de realviz software is ook gekend en in bezit.

                          Canon 5D ? 1ds Mk2 ?
                          Van primes weet ik dat de kwaliteit en scherpte doorgaans beter is dan van zoomlenzen. Maar moet er dan niet veel gewisseld worden op lokatie. De voetenzoom is niet altijd mogelijk hé.

                          In elk geval blijf ik deze - en andere - draad met interesse volgen.

                          Comment

                          Working...
                          X