Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF /scherptediepte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DOF /scherptediepte

Hallo, ik heb een vraag. Ik heb de Canon 20D. Hierop zit de DOF-knop. Maar WAAR kan ik nu aan zien van welk punt TOT welk punt de afbeelding scherp wordt??
    Ik heb de gebruiksaanwijzing al -tig keer erop nagelezen, maar ik krijg het niet scherp

Ik begrijp eruit dat er dan meer of minder af-punten gaan branden (werkt dit ook als ik 1 AF-punt heb ingesteld?).

Wie kan me dit duidelijk uitleggen
    http://harryvantol.nl

Re: DOF /scherptediepte

Hier vind je een antwoord in... Probeer het progje maar even uit...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Sorry, ik ben niet duidelijk geweest. Het begrip scherptediepte is niet het probleem.

Maar wat kan ik zien en waaraan kan ik zien hoeveel scherptediepte ik heb als ik de DOF-knop gebruik??
      http://harryvantol.nl

Comment

Met die knop kijk je door de lens met een dichtgeknepen, zoals ingestelde, diafragma. Dit in tegenstelling tot normaal, waar je met een volledig open diafragma kijkt.

Het voordeel is dat wat je dan als scherp ziet, ook scherp op de foto komt en, bijgevolg, wat je onscherp ziet ook op de foto onscherp zal zijn.

Comment

Eigenlijk vind ik die DOF knop wat nutteloos op een 10D/20D... en alle niet-FF camera's.

Op een FF zie je de DOF veel duidelijker omdat je zoekerbeeld groter is en helderder. Als ik vergelijk tussen mijn 10D en mijn 33V/CE4 dan zie ik in die DOF knop heel duidelijke verschillen. Bij de 10D zie je het effect bijna niet, zeker omdat die minder heldere zoeker nog donkerder wordt met kleiner diafragma.

Vroeger stond op de lenzen een diafragma aanduiding rond de afstandsschaal, daarop kon je je veel beter baseren.
          Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Comment

Geen FF of crop probleem maar een matglas probleem. Wat scherp lijkt op een moderne slr IS helemaal niet scherp.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Working...
            X