Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor onze turnvereniging?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera voor onze turnvereniging?

Ik moet voor onze turnvereniging een camera aanschaffen, die speciaal geschikt is voor opnames van turnsters in actie in een gym/sportzaal. De foto's zijn daarna bedoeld om te publiceren op de website. Zoals het met iedere vereniging gaat, hebben wij niet zo'n groot budget tot onze beschikking, ongeveer € 250,-
    De bediening van de camera moet niet te ingewikkeld zijn, omdat meerdere mensen het moeten kunnen bedienen.
    Wie kan mij advies geven?

Re: Camera voor onze turnvereniging?

sportfotografie in de belichtingsomstandigheden van een sporthal vraagt nogal veel van je toestel. Ik hoop dat je een van je leden hebt met een serieuze foto-passie .. want voor 250 euro durf ik je echt niets aan te bevelen voor dit gebruik .. tenzij je eisen naar de foto zodanig laag liggen dat je evengoed elk toestel kan gebruiken

in een poging om je toch bruikbaar advies te geven:

zorg dat je een toestel koopt met korte shuttergab (tijd tussen duwen op de knop en dat de foto genomen is)

zorg voor een toestel met lage ruis in de hoge iso's

zorg voor een toestel waar je een externe flits (met hoog richtgetal en omnibounce) op kan zetten

zorg voor een programma met sluitertijdvoorkeuze en met EV correctie mogelijkheid

zorg voor enig bereik in de tele

wat ik je zou aanraden (als ik niet naar het budget kijk) is een DSLR met een 70-200 f2,8 lens en daar dan nog eens een deftige flits bij, MAAR dat is een multiplicator van je budget tot x10 en dus niet relevant.

probeer anders eens af en toe een gepassioneerde fotoliefhebber in je club te lokken in ruil voor naamsvermelding op je website en enkele pinten in de cafetaria

Comment

Om Visio's uitleg te beamen :
      Ik heb ervaring in fotograferen in gymzalen ( met name in de Topsporthal in Gent, waar men uit bezuiniginsoverwegingen zeer spaarzaam is met verlichting zolang er geen TV camera's zijn ).
      Mijn apparatuur : Nikon D50 met Sigma 70-200/2.8 en flitser SB600.
      Jammer genoeg loop je dan al snel tegen de 2000 € aan.
      Een prosumer genre Nikon Coolpix (laatste model, 8000 en nog wat, kan ik ff niet opkomen) zou allicht nog net lukken, maar kost ook al vlug 800 €.
      Alle compactjes mag je vergeten, geen tele, niet lichtgevoelig, niet geschikt voor actieshots. Wil je knappe actiefoto's moet je in reeksen kunnen schieten.
      Je enige hoop is je budget gevoelig verhogen en dan rondzien op de tweedehandsmarkt.
      fotosite

Comment

Beste,

Dit lijkt me niet zo evident. Met dit kleine budget wordt het moeilijk. Er zijn toch een aantal factoren waar u rekening moet mee houden.
        Personen in beweging vereisen een camera die niet in dit budget past, met name de compacte digitale toestellen.
        Een tweede probleem is de afstand naar belichting toe. In een compact digitaal toestel is meestal een ingebouwde flash aanwezig die jammer genoeg slechts voldoening schenkt tot op een paar meter.
        Als u dan nog met een zoomfunctie werkt, wat meer dan waarschijnlijk is, verergeren deze problemen nog eens.
        Ik zou u dan ook de raad geven om uit te kijken naar een betaalbaar 2e hands digitaal spiegelreflex toestel. U zal waarschijnlijk ongeveer het dubbele moeten investeren (500 euro), maar dan kan u toch beschikken over bv. een canon 300D met een standaard objectief. Dit is ook nog geen vetpot, maar toch beter dan de meeste compact toestellen. De betere compact toestellen die liggen toch ook al gauw in de prijsklasse van 500 euro en meer.

Ik heb zelf ooit digitale opnames gemaakt in sporthallen (meestal met digitale spiegelreflex) maar soms ook eens met een compact toestel en reken maar niet op degelijke resultaten.

Dit is natuurlijk mijn ervaring. Misschien zijn er andere forum gebruikers die betere ervaringen hebben met een toestel van die prijsklasse, maar ik betwijfel het.

Met vriendelijke groeten

Comment

wel....heb vroeger met mijn Minolta A1 in sporthallen tafeltennis getrokken..
          en met dat toestel ging dit wel ...zat wel op de limiet van het toestel maar het ging.....en je vind die wel in occasie...wel niet voor 250 euro...
          maar voor 300 a 350 euro vind je ze wel.... en het kan zie foto.
          wel twee stops onder belicht hier en dan en veel fotochop werk (schaduw en hooglichten enz..goedzetten)
          Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
          Hier op dit forum.

Comment

Er zijn compacte toestelletjes met een f2,8 lens. Daarmee krijg je al vrij veel licht binnen, maar als je de zoom gebruikt, dan worden die lenzen meestal minder lichtsterk.

Een zo klein mogelijke shutter-lag is ook heel belangrijk om de actie op het juiste moment vast te kunnen leggen.

Om de foto's te publiceren op een website heb je niet zoveel megapixels nodig, een 3-4 megapixel-camera heeft meestal ook iets minder last van ruis.

Je moet dus zoeken naar een toestel met kleine shutter-lag, lichtsterke lens, en 3-4 megapixels.
            Maar ik denk niet dat je met een budget van 250 euro een bruikbaar toestel zal vinden.

Als iedereen ermee moet kunnen fotograferen, dan raad ik zeker geen digitale reflex aan, want dan zal je iedereen eerst een paar lessen fotografie moeten geven .
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
              want dan zal je iedereen eerst een paar lessen fotografie moeten geven
              voor sportfotografie is het anders toch geen slechte overweging om toch iedereen die al eens een fotoke moet pakken op zijn minst de "basics" van de fotografie uit te leggen

ik kreeg hier de foto's binnen die sympatieke ouders namen van de kids die in de sporthal oefenden voor het schoolfeest .. maar die moesten toch allen flink geshopt worden alvorens ze het minimumniveau haalden voor publicatie op de website van de school

Comment

Ik heb heel wat foto's aan de ring gemaakt met mijn Minolta Dimage Z1
                alleen deze ligt volgens mij ook 100 euro duurder.
                Een voorbeeld
                Vergeet niet dat het licht niet heel erg goed is boven een kickboks ring. Althans heel vaak is het heel slecht. plus dat de foto bewerkt is voor internet. Dus met hele lage resolutie

http://www.dfip.nl/cgi-bin/index.pl?...de=item&ID=472 hier staat ie voor Videopartner € 267.00
                en er staat hier ook meer info op

Succes

(hoop dat ik niet veel te traag gereageerd heb)
                "The mind is like a parachute. It works best when it is open." - Rickson Gracie

Comment

Alvast hartelijk bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik denk dat we inderdaad binnen ons bestuur nog eens moeten gaan bespreken of er misschien een mogelijkheid is om wat meer te investeren bij de aankoop van een camera.

Comment

Nu, ik ben ook een fan van digitaal maar één van de voornaamste voordelen van digitaal is dat uw foto's niets kosten.
                    Maar als we het hier hebben over een project waar een BEPERKT aantal foto's moeten uitkomen, zijn dit mogelijke alternatieven :

1) Ga voor een analoge reflex ; eventueel tweedehands ; men kan ze bijna aan de straatstenen niet meer kwijt dus de prijzen vallen goed mee. Je zal ook een goede flits nodig hebben. Je laat de foto's bij ontwikkeling dan op CD zetten.
                    2) HUUR een toestel ipv het te kopen.
                    3) Misschien kan je het aan een hobbyist uitbesteden die dit aan een goed prijsje kan doen.

Maar zowiezo ga je toch goed materiaal moeten gebruiken. Met een digitaal
                    'kodakske' ga je er niet geraken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mama
                      Ik heb heel wat foto's aan de ring gemaakt met mijn Minolta Dimage Z1
                      alleen deze ligt volgens mij ook 100 euro duurder.
                      Een voorbeeld
                      Vergeet niet dat het licht niet heel erg goed is boven een kickboks ring. Althans heel vaak is het heel slecht. plus dat de foto bewerkt is voor internet. Dus met hele lage resolutie

http://www.dfip.nl/cgi-bin/index.pl?...de=item&ID=472 hier staat ie voor Videopartner € 267.00
                      en er staat hier ook meer info op

Succes

(hoop dat ik niet veel te traag gereageerd heb)
                      Toch opletten met sporten en hun accomodatie te vergelijken. Ik weet niet hoe dicht je bij de ring kan komen, maar evenementen in de Topsporthal Vlaanderen bv praat je al snel over 100 meter tss jou en je object (niet altijd natuurlijk). Dit lijkt me wat veel om met de Dimage te overbruggen.
                      fotosite

Comment

Met al de reacties denk ik dat je al wel overtuigd bent van dat je budget ontoereikend is. Ik denk dan ook dat je het beste een goed uitgeruste amateur-fotograaf kan inschakelen voor de gewenste beelden voor U te maken.

Want we hebben het hier niet enkel over een budget, de kennis en de ervaring moeten er ook zijn, daar is tijd voor nodig. Het is niet zo dat je met 2500 of meer eurokes neer te tellen je ook aan de beelden gaat geraken die je wenst.

"Als je geen viool kan spelen, speel je ook op een Stradivarius vals"

MVG, Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Deze heeft een super zoom. Op de lens staat op 38 - 380 mm (equiv. 135) 1:2.8-3.5. Hij heeft een 10 optical zoom en 4x digitale zoom
                          ISO waarde 50, 100, 200, 400.
                          En je kan er nog mee filmen ook
                          ik heb in de amsterdam arena gezeten op de eerste ring en foto's gemaakt van een partij. Deze foto's hebben in een japans blad gestaan.
                          Helaas heb ik deze niet meer. Dus kan je ze niet laten zien. Maar je kan het wel vergelijken vanaf een tribune van een grote sporthal naar de andere kant.
                          "The mind is like a parachute. It works best when it is open." - Rickson Gracie

Comment

Hallo!
                            Kijk misschien eens naar de Panasonic (fz5 of fz 20)
                            Zeer snel, goede zoom en lens...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aned
                              Hallo!
                              Kijk misschien eens naar de Panasonic (fz5 of fz 20)
                              Zeer snel, goede zoom en lens...
                              Inderdaad, ik heb een FZ5 in gebruik, echter nog geen foto's gemaakt in sportzalen. Maar je zit er toch weer een 100 euro mee boven je budget (tweedehands).
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                              X