Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groentje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groentje

hoi allemaal,
    Ik schiet al jaar en dag foto's vroeger met nikon F60 vandaag de dag met D70
    Heb steeds in auto mode getrokken, nu ik digi heb zou ik wat meer willen epermenteren men vraag luidt dan ook :
    wanneer moet ik in M,A,S,P mode foto's maken heb al dikwijls boekje gelezen maar snap er de bal van
    ivm diafragma,sluitertijd instellen
    kan mij iemand daarbij helpen ,eventueel link ofzoiets ???

ik heb zoveel ideeen om compo's te maken maar het lukt me niet
    Nikon D70 nikkor 18-70 mm
    , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

Re: Groentje

De sluitertijd-voorkeuze gebruik je als je beweging wil bevriezen (zo kort mogelijke sluitertijd), of als je juist de beweging zichtbaar wil maken (een langere sluitertijd, afhankelijk van de actie die je wil fotograferen).

De diafragma-voorkeuze gebruik je wanneer je de scherptediepte zelf wil kiezen. Het diafragma helemaal open (= klein getal, bijvoorbeeld f2,8) geeft weinig scherptediepte, het diafragma verder dicht (=groot getal, bijvoorbeeld f16) geeft veel meer scherptediepte.

De manuele stand gebruik je als je alles zelf wil instellen, maar dan heb je ook meer tijd nodig om de foto juist belicht te krijgen. Je moet er dan zelf voor zorgen dat de lichtmeter in het midden komt. Je kan ook de manuele stand gebruiken in samenwerking met een flitser, dan zorgt de camera ervoor dat de flitser het onderwerp juist belicht. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat de instellingen zo gekozen zijn dat de foto zeker niet overbelicht zou zijn zonder dat je een flitser zou gebruiken. En als de flitser niet sterk genoeg is voor de gekozen instellingen en afstand, dan zal de foto ook onderbelicht zijn.

De gemakkelijkste oplossing is dus om de sluitertijd of diafragma voorkeuze te gebruiken, de camera zal dan de andere waarde aanpassen (binnen de mogelijkheden van camera en lens).
    Ik heb de camera voor 80% van de foto's op diafragma-keuze staan, 15% sluitertijd-voorkeuze, en 5% manueel (meestal flitsfoto's).
    De automatische programma's heb ik bij de 20D nog niet gebruikt (zelfs niet na 15.000 foto's).
    Last edited by Black B@ndit; 13 november 2005, 22:16.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Hey, een goede cursus (hoewel gericht op natuurfotogarfie - maar eigenlijk toepasbaar op alles) is te vinden op cursus . ALs je die rustig doorneemt ben je al heel wat wijzer.
      mvg,
      Bert
      D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sorvats
        hoi allemaal,
        Ik schiet al jaar en dag foto's vroeger met nikon F60 vandaag de dag met D70
        Heb steeds in auto mode getrokken, nu ik digi heb zou ik wat meer willen epermenteren men vraag luidt dan ook :
        wanneer moet ik in M,A,S,P mode foto's maken heb al dikwijls boekje gelezen maar snap er de bal van
        ivm diafragma,sluitertijd instellen
        kan mij iemand daarbij helpen ,eventueel link ofzoiets ???

ik heb zoveel ideeen om compo's te maken maar het lukt me niet
        Eerlijk gezegd versta ik je probleem niet
        Je F60 is toch ook een SLR met de standen M,A,S,P. Dan heb je toch gemerkt, tijdens het lezen van de handleiding van de D70, ze eigenlijk dezelfde functie hebben.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Voor mij mogen ze alleen de M,A en S op het toestel zetten. Die andere heb ik nog nooit gebruikt.
          Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
            Die andere heb ik nog nooit gebruikt.
            't is toch handig dat mijn ega ook eens een foto kan pakken met mijn toestel .. anders sta ik er helemaal nooit op

Comment

JePe Heb steeds in auto mode getrokken !!!, nu ik digi heb zou ik wat meer willen expermenteren Mijn probleem is dus : dak nog nooit
              M,A,S,P gebruikt heb en nu ga proberen om daar mee te werken.
              In ieder geval dank u voor jullie bijdragen
              Nikon D70 nikkor 18-70 mm
              , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

Comment

@sorvats
                Je zal zien dat je met die 3 modes veel creatiever met foto's kan omspringen.

Ik werk voor 80% in A mode, omdat ik graag mensen van dichtbij op de foto wil. Met een tele van 100 tot 150mm en een grote opening krijg je zo een kleine DOF, zodat de achtergrond wazig wordt en je onderwerp eruit springt. Aan de andere kant wens je in geval van landschapsfotografie, dat alles scherp is, dus kleine opening.

T (of S hier) mode gebruik ik voornamelijk bij het 'meetrekken', want dan moet je met de sluitertijd spelen.

M mode gebruik ik bij flits. Wist je bijvoorbeeld dat je door je diafragma te verkleinen bij nacht, lichtjes een stereffect kan geven.
                Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Comment

goede site met uitleg over de basis daar zou ik toch mee beginnen.
                  want ik vind het zonde dat je de mogelijkheden van uw toestel niet gebruikt.
                  Ik zou me er toch wat in verdiepen hoor ......A, P, S,M stand???????
                  Last edited by jan van ginkel; 14 november 2005, 21:32.
                  Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                  Hier op dit forum.

Comment

Working...
                  X