Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon s2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon s2

Ik heb mijzelf 2 weken geleden een canon powershot S2IS aangeschaft. Ik ben een leek op gebied van digitale fotografie, zelfs van digitale camera's kende ik helemaal niet zoveel! Door drang naar info hierover op deze site terechtgekomen, en meteen bij mijn favorieten geplaatst. Wat mij echter opvalt is dat niet veel mensen in het bezit zijn van bovengenoemde camera. Heb ik mij nu miskocht? Ik wil mij dolgraag meer gaan toeleggen op fotografie, maar ik heb nog veel tijd nodig om mijn toestel goed te kunnen hanteren, diafragma, sluitertijd belichtingen en zo meer zijn nog steeds 'theorie' voor mij, er handig mee omspringen op het juiste moment is anders! Wie kan mij tips geven?

Re: canon s2

Geen paniek, je hebt je zeker niet miskocht. je camera wordt in veel besprekingen als goed tot zeer goed omschreven.
    Om de digitale fotografie onder de knie te krijgen moet je natuurlijk veel oefenen en leren van je fouten. Dit forum is ook een heel rijke bron van informatie, maar het gemakkelijkste vond ik toch (toen ik er mee begon) een recent boek die al die begrippen van brandpuntafstand, diafragma, scherptediepte etc etc bespreekt. Vaak worden de basisbewerkingen van digitale foto's ook behandeld.

Greetz

Sam Jae

Comment

De S2 kan alleen maar beter zijn dan de S1 en van de S1 ben ik nog steeds dik tevreden (evenals een familielid die dezelfde heeft).

Probeer ook de filmmodus eens. Die gebruik ik evenveel als de foto modus. Zeker om te filmen is hij uniek in fotoland.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Als eerste tip zou ik zeggen dat je de camera echt goed leert kennen, neem als je ergens heen gaat evt de handleiding mee.

Dan is het misschien verstandig om je vaardigheden mbt tot de instellingen steeds verder uit te breiden.

Begin lekker op de auto-stand, kijk naar je compositie, ga niet zo staan dat je eigen schaduw op je onderwerp valt, doe een paar stappen naar links of rechts zodat die auto/boom/whatever net wel of net niet op de foto komt. ( je ziet maar wat vaak halve voorwerpen op een foto )

Probeer de p-stand van je camera, bij nare licht omstandigheden kun je hier als beginner veel plezier van hebben. Een beetje belichtingscorrectie doet wonderen bij felle zon of een troosteloze bewolkte dag.

Voor de handmatige keuze van diafragma en sluitertijd zou ik vooral een hoop lezen over en kijken naar foto's, waarom zou je de sluitertijd handmatig instellen of zelf je diafragma kiezen... Pas als je dit weet kun je ze echt gaan toepassen.

De volledig handmatige stand van mijn eigen camera gebruik ik zelf niet zo veel, wat ik wel steeds vaker doe is op de auto stand kijken welke instellingen de camera kiest en dan op de handmatige stand een aantal foto's maken die net een andere instelling hebben.

Schaam je verder niet om in belangrijke situaties de automaat te gebruiken, dit levert vaak gelukte foto's op. Het is NIET leuk om na een dagje uit met vrienden/familie te constateren dat een aantal foto's op het grote scherm toch niet zo leuk zijn omdat je graag wou expirimenteren met de handmatige instellingen van je camera.....

Groetjes Martijn

Comment

Heb nu reeds een 5-tal maanden dit toestel in bezit. Zeer tevreden.
          Gebruik het vooral voor natuurfoto's en foto's van mensen. gebruik meestal de P instelling en SNC ( en nog iets) waar ik al leuke foto's gemaakt heb met veel tegenlicht en van vuurwerk.
          Ook de beeldstabilisator komt van pas bij natuurfotografie. Kan uit de hand nog degelijke foto's maken met max. zoom (ook dig. zoom).
          De filpmodus is zeker niet te versmaden.
          De beste leerschool is proberen en verschillende foto's maken met andere instellingen van eenzelfde onderwerp. Dat is het voordeel van digitale fotografie.
          Nog veel plezier
          Fuji x 100 f

Comment

Bedankt aan diegene die reeds zo snel reageerden, hier ga ik nog veel uit leren! Maar na reeds een paar keer de handleiding volledig door te knauwen ben ik er nog steeds niet achter waarvoor die P, Av Tv en M stand juist dienen. OOk in jullie rekties wordt mij al tot 2 maal toe verwezen naar die handige standen! Kan iemand mij wijzer maken, en dus meer bepaald wanneer ik welke stand moet gebruiken? Bij voorbaat dank!

Comment

kunt hier wel wa op leren.
              Tis engels maar goed uitgelegt met fotokes

Grts
              Formatje

Comment

als je op de laatste bladzijde van de handleiding kijkt, kan je zien welke instellingen door de verschillende keuzes ( P, V enz.) standaard opgenomen zijn. Zo blijkt, volgens mijn mening als beginner, dat de P de meeste items heeft die beïnvloed worden
                Fuji x 100 f

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door amie
                  Bedankt aan diegene die reeds zo snel reageerden, hier ga ik nog veel uit leren! Maar na reeds een paar keer de handleiding volledig door te knauwen ben ik er nog steeds niet achter waarvoor die P, Av Tv en M stand juist dienen. OOk in jullie rekties wordt mij al tot 2 maal toe verwezen naar die handige standen! Kan iemand mij wijzer maken, en dus meer bepaald wanneer ik welke stand moet gebruiken? Bij voorbaat dank!

Indien je het ondertussen nog niet gevonden zou hebben, even kort:

bij Av : je kiest zelf het diafragma (wellicht door een een wieltje te draaien), de camera kies zelf de passende sluitertijd. Een hoger getal laat minder licht door (met een langere sluitertijd tot gevolg) en zorgt voor een grotere scherptediepte. Een lager getal : het omgekeerde

bij Tv: het omgekeerde, je kiest zelf je sluitertijd, de camera kiest het passende diafragma. Hoe korter de sluitertijd hoe beter dat je de beweging van je onderwerp kan bevriezen, en hoe scherper de foto (het gedeelte dat binnen de scherptediepte valt)

P is een combinatie van de twee, in die zin dat je door aan het wieltje te draaien steeds andere combinaties hebt van diafragma en sluitertijd krijgt met behoud van een correcte belichting

M = volledig manueel, je kiest zowel sluitertijd en diafragma zelf. Een juiste inschatting van de twee begrippen en van de situatie is nodig om geen totaal onder/overbelichte foto's te krijgen

Comment

Hoi,
                    Ik ben ook de trotse bezitter sinds een 6-tal maanden van de S2.Ik moet zeggen , in het begin miste ik een "sportfunctie " .Maar na meerdere keren alle opties te proberen , bv in plaats van één foto maakte ik ze ook een keer in de "p" en "tv" en "av ".En dan kon ik de verschillen zien , ik ben nog steeds aan het oefenen ,maar ze worden al veel beter .Eigenlijk gewoon héél véél proberen ...(ik maak aktie-foto's van scorende voeballers (soms) en springende pony's(ook soms;-) )en die zijn niet gemakkelijk , maar er komen er als maar meer goede uit dus...
                    Veel succes,

Comment

misschien heb je hier ook iets aan.
                      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                      Hier op dit forum.

Comment

Working...
                      X