Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nef + jpg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nef + jpg

    Hallo,

    mijn camera D70 stond verkeerd ingesteld. Namelijk nef + jpg.
    Ik heb die raw bestanden nodig, maar krijg die niet te pakken.
    Als ik alles naar mijn hd overpomp krijg ik telkens 2X dezelfde jpg en geen raw.
    Kan ik mijn raw nog ergens te pakken krijgen, of is die verloren?
    Om gek van te worden.
    Die jpg bestanden zijn dan ook maar een 600kb. De ene jpg end e copy daarvan zijn even groot.

    Kan iemand mij helpen?
    Ik moest deze avond normaal nog die foto's in orde maken.

    Bedankt in ieder geval

    Hein
    Mijn website

  • #2
    Re: nef + jpg

    uw nef-bestanden, die zijn toch je raw-bestanden

    bij nikon heten die nef
    bij canon ofwel crw of cr2
    Nikon D7000 + Nikon 35mm 1.8 + Nikon 18-105mm + Tamron 70-300mm

    Comment


    • #3
      Re: nef + jpg

      De jpg is maar 600 kb omdat je in combinatie met een NEF slechts een jpg van de minste kwaliteit (hoogste compressie) krijgt op een D70.

      Gebruik je Nikon-software (PictureProject...) om je beelden op je pc te zetten of kopieer je ze via de Verkenner?

      seppuku.

      Comment


      • #4
        Re: nef + jpg

        Ik heb het gevonden.
        Ik had import gedaan ipv transfer.

        Ik vind het wel raar dat dat niet gaat met verkenner.
        Als al de foto's in raw getrokken worden is dat geen probleem.
        Maar met de combinatie van de twee raw + jpg lukt dat blijkbaar niet.

        Ik fotografeer in het vervolg alleen maar weer in raw.

        Bedankt
        Mijn website

        Comment


        • #5
          Re: nef + jpg

          ...versta ik niet goed...
          Importeren of transfereren, knippen of kopiëren.... brengen toch steeds de geselecteerde .NEF én .JPG naar je HD????
          D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

          BD0323BE

          Comment


          • #6
            Re: nef + jpg

            Dat is ook juist het punt dat ik niet goed begrijp.
            Als je je files via verkenner copieert, dan worden je raw files omgezet naar een copy van je jpg.
            Dan krijg je een dir waar al je jpg's 2 maal in staan.
            Om gek van te worden.

            Maw, ik gebruik enkel nog maar mijn raw instelling van mijn toestel.
            Bespaart me een hoop frustratie. Die jpg's zijn toch te slecht om te kunnen gebruiken.
            Mijn website

            Comment


            • #7
              Re: nef + jpg

              Als je enkel in RAW trekt en toch gauw en snel je foto's wil bekijken, lees dan deze thread eens van JePe : http://forum.belgiumdigital.com/show...view+extractor
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: nef + jpg

                Oorspronkelijk geplaatst door Lambiek
                Dat is ook juist het punt dat ik niet goed begrijp.
                Als je je files via verkenner copieert, dan worden je raw files omgezet naar een copy van je jpg.
                Dan krijg je een dir waar al je jpg's 2 maal in staan.
                Om gek van te worden.

                Maw, ik gebruik enkel nog maar mijn raw instelling van mijn toestel.
                Bespaart me een hoop frustratie. Die jpg's zijn toch te slecht om te kunnen gebruiken.
                Gebruik picture project of capture van NIKKON dan geen problemen (zelfs niet als je raw + jpg gebruikt)

                Comment


                • #9
                  Re: nef + jpg

                  Iemand enig idee hoe dit op te lossen op 'n computer waar picture project niet geïnstalleerd staat ?
                  D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: nef + jpg

                    Oorspronkelijk geplaatst door El Marco Bekijk bericht
                    Iemand enig idee hoe dit op te lossen op 'n computer waar picture project niet geïnstalleerd staat ?
                    Picture project of nog beter NikonView dowloaden en installeren en dan gebruiken. NikonView is een veel betere manier om vanaf de CF naar de HD te gaan.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: nef + jpg

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lambiek Bekijk bericht
                      Ik heb het gevonden.
                      Ik had import gedaan ipv transfer.

                      Ik vind het wel raar dat dat niet gaat met verkenner.
                      Als al de foto's in raw getrokken worden is dat geen probleem.
                      Maar met de combinatie van de twee raw + jpg lukt dat blijkbaar niet.

                      Ik fotografeer in het vervolg alleen maar weer in raw.

                      Bedankt
                      "importeren" is een functie van Windows, ..., M$ kent enkel maar z'n eigen jpg(, wma, wmv, ...etc). Alles dat M$ toevoegd om iets te automatiseren is beperkt tot die standaarden. raw/nef/...etc is niet door M$ ontwikkeld.....zeggen ze "trek je plan".
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

                      Comment


                      • #12
                        Re: nef + jpg

                        Oorspronkelijk geplaatst door El Marco Bekijk bericht
                        Iemand enig idee hoe dit op te lossen op 'n computer waar picture project niet geïnstalleerd staat ?
                        Picture Project krijg je bij u Nikoncamera geleverd op een CD.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nef + jpg

                          Je kan toch ook gewwon in de verkenner alle foto's selekteren en dan kopiëren naar de HDD.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: nef + jpg

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Je kan toch ook gewwon in de verkenner alle foto's selekteren en dan kopiëren naar de HDD.

                            Yep, da's de enige manier waarop ik het ook doe. RAW 's zijn ook normaal zichtbaar binnen windows. Moet je wel even een plug-in binnen windows voor downloaden. Kun je via de MS help-functie vinden. Ik heb dit zo'n twee jaar geleden gedaan en weet ook niet meer precies hoe en wat.

                            Zo heb je geen enkel extra programma nodig. Uiteraard wel voor je bewerkingen etc. Adobe Bridge met CS II !! (Bijvoorbeeld)

                            'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                            Comment


                            • #15
                              Re: nef + jpg

                              Bedankt voor de snelle reacties !

                              Voor de duidelijkheid, zat in het buitenland met enkel m'n laptop zonder picture project of nikon view erop geïnstalleerd (die staan enkel op m'n vaste pc). De software installeren was dus een evidente, maar onmogelijke oplossing. Moest het dus doen louter met verkenner of evt freeware.

                              Had nooit 'n probleem in die richting verwacht (dat je in verkenner bij fotograferen in jpg + nef de files enkel de low qual jpgs kan kopieren naar je hdd zoals boven beschreven), en ga vanaf nu ook nooit meer fotograferen onder die setting Voor de duidelijkheid, bij enkel raw-foto's op je CF-card is er geen enkel probleem, dan kan je gewoon die nef-files in verkenner kopieren naar je hdd, 't is pas als je combineert raw + jpg dat de poppen aan het dansen gaan...
                              D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

                              Comment

                              Working...
                              X