Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

doffe foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• doffe foto's

Hallo,

Ik heb sinds een maand of twee een D70.
    Tot mijn spijt zie ik dat al mijn foto's een
    fletse kleur hebben en dikwijls onderbelicht
    zijn.
    Probleem blijft hetzelfde bij welke instelling dan ook.
    Iemand ervaring mee?

Groeten
    Ronald

Re: doffe foto's

Een voorbeeld-foto zou handig zijn
    Bij foto's van de D70 is wel algemeen geweten dat ze wat onderbelicht zijn.
    Dit kan je simpel oplossen door te overbelichten op de camera zelf => "Belichtingscompensatie" bv. EV+1 .
    De mate waarin je de belichtingscompensatie gebruikt hangt af van situatie tot situatie.
    Ook is het zo dat je bij elke DLSR bijna altijd moet nabewerken.

Mvg,
    Robert

Comment

In welk formaat trek je je foto's? RAW of JPG?
      Toen ik pas begon zei ik juist hetzelfde, beste resultaten krijg je na het bewerken van de foto's op de computer.
      Welke lens gebruik je?
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Liever onderbelicht dan overbelicht!
        overbelicht = meestal vuilbak
        onderbelicht = kun je altijd opkrikken...
        -=- Light is the key...

Comment

kan vanalles zijn:

mss net niet scherp genoeg (op het verkeerde scherp gesteld)
          nog niet goed belicht
          een verkeerde witbalans
          een softelens of je diafragma niet dichtgenoeg geknepen
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Het is gekend dat de D70 foto's wat donker zijn.
            De redenering van Nikon was : beter wat onderbelichten dan de kans te lopen te overbelichten. Dat laatste kan je namelijk niet corrigeren ; het eerste is wel makkelijk opgelost.

Je kan dit gemakkelijk oplossen door standaard wat exposure compensation toe te passen - zoals gesteld - maar dan zou ik eerder + 0,3 EV gebruiken.
            Deze 'fout' is in de D70s bijgesteld waar er effectief + 0,3 EV wordt toegepast ten opzichte van de D70. Maar zoals gesteld hangt hoeveel compensatie nodig is ook af van de situatie.

Het is ook mijn mening dat Nikon foto's out of the box wat minder zijn - dan de Canon foto's - maar dat ze een heel goed potentieel inhouden om er een goede foto van te maken.

Oplossing ?
            Je kan de foto laten aanpassen in de camera zelf (zoals Canon eigenlijk doet )of in raw trekken en via photoshop of rawshooter de zaken aanpassen in post processing. Ik raad post processing aan omdat de algorithmes en rekenkracht van dedicated software op een full fledged computer nu eenmaal beter zijn dan van een camera - waar het resultaat er in fracties van seconden moet staan.

Volgende doe je zowiezo het best (in camera of out ):

- belichting wat opttrekken
            - als je wil, kan je het contrast en saturatie wat optrekken ; de foto's zijn ten opzichte van Canon's gesatureerde foto's correcter van kleur maar een beetje flets
            - wat bijscherpen ( omwille van de anti-aliasing filter (of is het moiré) die op de CCD ligt, heb je altijd wat onscherpte ).

In photoshop of rawshooter

Volgorde van de verschillende acties in photoshop is ook belangrijk.
            Dit is een goede volgorde.

- verwerking in raw (belichting bijstellen, white balans goed zetten, kleurwaas corrigeren, vignette wegwerken, ..)
            - noise reduction ( wanneer van toepassing, met een dedicated filter zoals neat image (niet de photoshop filter want die is maar basic) ; doe dit vóór levels (aangezien die de noise distributie dooreen kan halen en neat image dan minder efficient werkt )!
            - levels ; LAB saturatie indien nog nodig
            - curves
            - verscherpen
            Je past beter drie maal een matige sharpening toe dan éénmaal een heel harde. Verscherpen is immers een destructief proces.

(mogelijks kan je eerst een versie onsharpened saven want sharpening is destructief ; maw als je te ver gaat, kan je de foto om zeep helpen ; sharpening wordt ook best aangepast aan het medium ; is het voor print dan kan je wat aggressiever sharpenen dan voor web bij voorbeeld)

Voila, weer een hele boterham....
            Last edited by PSG; 4 november 2005, 22:16.

Comment

Hallo,

Merci voor de reacties.
              Ik trek mijn foto's meestal in jpeg,
              mischien dat ik nu maar eens de raw
              ga uitproberen.

groeten

Comment

Working...
              X