Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compactcamera voor iets oudere personen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Compactcamera voor iets oudere personen

Geachte leden van het beste forum dat ik ooit al heb gezien ...

Ik heb een vraagje...

De grootvader van mijn vrouw zou zich een digitale camera willen aanschaffen.
    Het zou een point and shoot camera moeten zijn, zodat hij zich niet te veel moet aantrekken van de instellingen.
    Ikzelf ben eerder geneigd een canoncamera te kopen, omdat ik vind dat de kleuren er iets natuurlijker uitzien (heb al getest met eos 300d en a95).
    Maarja, dat zou natuurlijk persoonlijke smaak kunnen zijn. Dus andere merken komen ook zeker aan bod.
    Het toestel zou toch wel rond de 5 a 6 a 7 megapixels moeten hebben, en het liefste werken met cf-kaarten (maar ook dit is op zich geen must).
    Het moet ook niet 1 van de kleinste zijn, want de grootvader heeft nogal grote handen .

Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!
    And keep up the good work!!

Grtz
    Pieter
    Nikon D7000 + Nikon 35mm 1.8 + Nikon 18-105mm + Tamron 70-300mm

Re: Compactcamera voor iets oudere personen

neem een Fuji S5000 of de S7000 en zet hem op auto, succes verzekerd hoor en prachtige kleuren.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Powershot A80 -> werken op CF en 4 AA batterijtjes
      Powershot S60 -> werkt ook op CF maar heeft specifieke batterij

Als het echt met CF moet zijn moet je een iets ouder model zoeken, de nieuwe Canon pocketjes zijn met SD nu.

Greetz,

Loes

Comment

Bedankt voor de reacties!

De genoemde camera's hebben denk ik allemaal zo'n draaiknop met de verschillende standen op (M, Av, ...)
        Ik vrees ervoor dat als hij er per ongeluk aan draait, hij de goede stand niet meer zal terugvinden en zo een hele serie foto's slecht zal maken (bijvb dat de flits niet afgaat en dat hij zo bewogen foto's zal maken).
        Ik had de powershot a95 aan mijn schoonmoeder aangeraden, en zij geraakt al niet goed wijs welke stand voor wat is...

Dus ik denk dat een basic toestel al meer dan genoeg zal zijn. Het enige probleem is dat die allemaal zo klein zijn (bijvb. de ixus).

Ik weet het, tis niet gemakkelijk, een toestel voor iemand anders ....

Comment

ja dan maak je het wel erg moeilijk hoor, hij heeft grote handen, maar hij kan toch goed zien mag ik hopen??? anders hebben we er nog een probleem bij hè.
          grt,bouk.

Comment

ja, ik weet het

misschien is het gemakkelijker dat ik die draaiknop gewoon vastlijm op de autostand

Comment

Toch zou ik idd naar de Fuji gaan, evt tweedehands S602Zoom.
              Prachtige kleuren,goede zoom, 6 mio pixels, veel mogelijkheden maar ook een uitstekende automatische stand die op de draaicirkel in kleur is aangegeven.
              Niet onbelangrijk voor oudere personen : groot LCD.
              Ligt goed in de hand en is niet zo klein. Kan je mits wat uitzien kopen rond de 300 €. Anders idd zien naar de 7000, gaat wat prijziger zijn.
              fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter666
                ja, ik weet het

misschien is het gemakkelijker dat ik die draaiknop gewoon vastlijm op de autostand
                eigenlijk zat ik daar ook aan te denken, maar dan ga je wel ver hoor.
                grt,bouk.

Comment

Al eens gedacht aan een fujifilm F10. Deze doet het van alle compacts zowat het beste en dit ook in donkere omstandigheden (goede hoge ISO).

Hij is wel klein maar niet te klein en kreeg als minpunten bij de testen "te weinig manuele instellingen Al zijn die niet nodig vermits hij uitstekend werk levert in auto stand"

veel kiesplezier overigens

PS: er komt ook nog een opvolger in november/december nl de F11 (met meer manuele instellingen )
                  Fujifilm Finepix F31fd

Comment

okie,

ik heb ondertussen nog eens wat rondgezocht ivm de fujifilm F10, maar ik lees dat die een lens van 8 mm tot 24 mm heeft. Dit is toch wel een serieuze breedhoeklens, niet? Is dit toestel dan ook gepast om er toch wat mee in te zoomen? Of mag ik deze lens totaal niet vergelijken met de lenzen die op mijn canon 300D zitten...

thx in advance
                    Pieter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter666
                      okie,

ik heb ondertussen nog eens wat rondgezocht ivm de fujifilm F10, maar ik lees dat die een lens van 8 mm tot 24 mm heeft. Dit is toch wel een serieuze breedhoeklens, niet? Is dit toestel dan ook gepast om er toch wat mee in te zoomen? Of mag ik deze lens totaal niet vergelijken met de lenzen die op mijn canon 300D zitten...
                      Je laatste zinnetje is correct... ;-) Brandpuntsafstand (=lensbereik) wordt vermeld in verhouding tot de grootte van de sensor. Vandaar dat er ook vaak bij staat 8-24mm (kleinbeeld equiv.=36-108 in dit geval); 8-24mm op een andere compact kan wel eens 28-84 zijn (andere sensor-grootte), vandaar dat men vaak terugrekend naar "good-old" kleinbeeldverhoudingen.

Verder zal het lastig worden als je toestel zoekt waar geen draaiknop met instellingen op mag zitten; elke toestel heeft wel een instellingknop, al is het alleen maar om te kiezen tussen foto's maken, foto's afspelen, filmpjes opnemen en een set-up stand.

Ik zou gewoon met de persoon in kwestie naar een dichtbijzijnde MediaMarkt gaan, daar hebben ze veel toestellen opgesteld staan die je stuk voor stuk kunt beetpakken...dan kan je gelijk kijken welke goed in de hand ligt en welke qua ergonomie het beste past...

Succes!
                      www.lowspark.nl

Comment

okie

bedankt!!!
                        ik ga volgende week eens ne winkel in duitsland met hem binnenspringen.
                        grtz

Comment

Working...
                        X