Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hotpixels: lens of camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hotpixels: lens of camera

Beste,

Als ik met mijn macro 100mm op de Canon Eos20D foto's neem, dan heb ik op elke foto (op dezelfde plaats) een rode, blauwe en witte pixel.
    Er werd me verteld dat dit zogenaamde hotpixels zijn. Ze komen dus ook voor wanneer men een foto neemt met de lensdop op de lens (alles zwart, behalve die pixels).

Vreemd genoeg vind ik die hotpixels niet terug als ik hetzelfde doe (foto nemen met lensdop op lens) met een 100-400mm USM lens.

Zijn dit dan lensfouten ? Ik snap het niet goed hoe het komt dat ze er wel zijn met de ene lens, en niet met de andere....
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

Re: hotpixels: lens of camera

Aan de lens kan dat niet liggen, als je met de lensdop op de lens een foto maakt, dan zit er geen lampje in de lens om lichtpuntjes op de sensor te krijgen . Waarschijnlijk heb je een langere sluitertijd als je macro's maakt. Dan heb je ook meer kans op hot pixels. Elke camera (van elk merk, met CMOS of CCD) zal wel een paar van die pixels laten zien wanneer je met een lange sluitertijd werkt.

Heb je bij de test met de 100-400 dezelfde sluitertijd ingesteld? Want de "ruisreductie bij lange sluitertijden" wordt maar pas werkelijk toegepast vanaf een bepaalde sluitertijd (welke dat juist is, dat weet ik niet).
    Als je dus een langere sluitertijd ingesteld hebt bij de test met de 100-400, dan is het mogelijk dat er geen foutjes te zien zijn.

Bij je macro's zal je waarschijnlijk een sluitertijd hebben die net niet lang genoeg is om de ruisreductie uit te voeren, en dat kan de reden zijn waarom je dan wel een paar hot pixeltjes te zien krijgt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Working...
    X