Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eos 300 d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eos 300 d

In het menu kan ik bij camera instellingen kiezen voor verschillende instellingen waaronder contrast , helderheid, scherpte en dacht keluren .

-2 -1 0 +1 +2

voor de verschillende onderdelen hoe zet ik die nu het beste aub. Steeds krijg ik de opmerking dat er wat scherpte in mijn foto's ontbreekt .Kan ik dat hiermede verhelpen?
    Groetjes
    http://www.vehe.be

Re: Eos 300 d

Weet niemand Raad?
    Groetjes

Comment

Hallo,

Waarom trek je niet RAW ? Dan kun je nadien alles bijwerken zoals
      je zelf wil.
      Succes
      Leo
      lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henri
        In het menu kan ik bij camera instellingen kiezen voor verschillende instellingen waaronder contrast , helderheid, scherpte en dacht keluren .

-2 -1 0 +1 +2

voor de verschillende onderdelen hoe zet ik die nu het beste aub. Steeds krijg ik de opmerking dat er wat scherpte in mijn foto's ontbreekt .Kan ik dat hiermede verhelpen?
        Als je niet in raw terkt maar in jpg, kan je daar je persoonlijke voorkeur instellen.
        Toen ik ook nog in jpg werkte had ik hem staan op scherpte +2 en kleur +1
        Meestal heb je nabewerking nodig, zoals USM.

mvg, drh
        Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

wist zelf niet dat het geen invloed had in raw ,want in gebruikt pratisch enkel raw .

Zijn er dan andere tips om meer scherpte in je foto's te krijgen.

Bedankt voor de uitleg alvast.
          Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henri
            ...want in gebruikt pratisch enkel raw .

Zijn er dan andere tips om meer scherpte in je foto's te krijgen.
            Je hebt verschillende oorzaken van onscherpte :

1) Bewegingsonscherpte veroorzaakt door het bewegen van het onderwerp. Kan je tegengaan door een hogere sluitertijd of door panning

2) Bewegingsonscherpte veroorzaakt door bewegen van de camera tijdens de opname. Een niet zo vaste hand van de fotograaf of een opklappende spiegel kan aan de basis liggen. Sluitertijd verhogen, IS lenzen gebruiken, een statief of een combinatie van de drie. Sluitertijd uit de hand (zonder IS) minstens in de buurt van de brandpuntafstand houden, maw 200 mm = minimum 1/250s, 55 mm = minimum 1/60s

3) Onscherpte veroorzaakt door ondermaatse kwaliteit van de lens. Kan je weinig aan doen. Een 18-200 ultrazoom zal altijd minder scherpe beelden afleveren als een 85 mm prime.

4) Onscherpte door beperkte DOF. Dit is iets dat je echt in de hand hebt, maar vaak oorzaak van onscherpte. Wijd open heb je bij de meeste lenzen (brandpuntafhankelijk) een beperkt scherptediepte. Een te klein diafragmagetal en de ogen van je model staan scherp maar de neus en de rest van het gezicht niet.

5) Onscherpte inherent aan onbewerkte raw-opnames. Dit laatste is wellicht in het kader van jouw vraag de meest interessante, want het is de enige waar je min of meer NA het maken van de opname nog kan ingrijpen. Elke, nadruk op elke, opname die recht van de beeldsensor wordt opgeslagen is inherent onscherp. Een sensor "kijkt" volledig anders naar een onderwerp als het menselijk oog doet. Onze ogen, in feite onze hersenen, zijn continu op zoek naar vormen en zijn continu het beeld dat op ons netvlies valt aan het processen en eigenlijk ook aan het verscherpen. Als je in raw werkt vertrek je altijd van de reële werkelijkheid en deze is zo genuanceerd dat het beeld onscherp overkomt. Wat is onscherpte? pixels die naast mekaar liggen en maar een zeer subtiele afwijking in kleur tov mekaar hebben. Wat is verscherpen? Dit onderscheid vergroten zodat de contouren van het onderwerp op de foto duidelijker zichtbaar worden, maar wel met als gevolg dat je informatie uit je opname weghaalt. De parameters die op de camera ingesteld kunnen worden voor de scherpte hebben te maken met de postprocessing die de camera uitvoert bij omzetten van raw naar jpg. Vermits jij in raw werkt wordt je beeld onverscherpt opgeslagen en zal je haast altijd ofwel in je rawconversieprogramma, ofwel nadien verscherping moeten toepassen. Daar is niks mis mee en een onscherp rawbeeld (voor zover niet veroorzaakt door de vorige 4 puntjes) daar kan de fotograaf niks aan doen en daar hoef je geen schuld bij jezelf te zoeken. Integendeel, doordat er nog zoveel subtiele informatie in je raw opname aanwezig is kan je veel beter in postprocessing bereiken wat je wil bereiken.

Hopelijk maakt dit iets duidelijk? Gebruik ook eens de zoekfunctie op BD. Een schat van info ligt te wachten over dit onderwerp.
            DigiCam

Comment

Digicam

Een grote en dikke merci .Ik neem bijna alle foto's met een 70-200 L f4
              daar zalt niet aan liggen .Ook gebruik ik een 28-75 van tamron. Nu een heel vaste hand heb ik niet . Gebruik meer en meer een statief . Ga dat allemaal morgen eens uitproberen en goed opletten .De resultaten zet ik hier wel .Met eventueel misschien nog wat vragen.

Nogmaals dank .
              Groetjes

Comment

Working...
              X