Heb bij die kleurkeuze nooit stilgestaan.
Waar stelt gij dat in, in welk menu bedoel ik, vind dit niet zo snel terug en mijn handleiding ligt hier ergens te velde.
Bij de voorgeprogrammeerde programma's heb ik wel gemerkt dat bij landscape het lcd scherm dan kleurmodus 3a aangeeft, alle andere 1a
Linda
Last edited by linda16093; 27 oktober 2005, 15:09.
Waar stelt gij dat in, in welk menu bedoel ik, vind dit niet zo snel terug en mijn handleiding ligt hier ergens te velde.
Linda
De namen van foto's die worden gemaakt met kleurstand II (Adobe RGB) beginnen met een liggend streepje, zoals "_DSC0001.JPG". Dit komt overeen met de specificaties van de nieuwe EXIF 2.2.1 standaard, die het mogelijk maakt dat beeldbewerkingsprogramma's foto's die zijn gemaakt in de kleurruimte Adobe 1998 herkennen zonder dat hiervoor een ingesloten profiel is vereist.
U vindt de instelling voor Color mode II in de menu's van de volgende camera's: D70 / D70s / D50: opnamemenu / Beeld optimaliseren / Eigen / Kleurstand. Dat heb ik ondertussen gevonden Ik zoek verder
Last edited by linda16093; 27 oktober 2005, 17:47.
Is dus niet aan het toestel gelegen maar aan de programma's, ondersteunen bv enkel (s)RGB
Nikon vieuw en PSE3 doen dit dus niet
Linda
Lindaatje, doe eens gewoon een testje
Soms gebruik ik de D70 volledig automatisch
maar meestal diafragmavoorkeuze.
Ik dacht dat hier wel iets zou kunnen mislopen dus dat de D70
de instellingen terug zet?
Maar dat is niet zo omdat ik dat de "voorbije" nacht nog gecontroleerd heb.
Ik dacht dus dat een of andere oorspronkelijke instellingen zouden terug keren.
Dan is de S2 Pro toch gemakkelijker in gebruik
En ik heb intussen die groenzweem opgelost....
Nog iets?
Neen, voorlopig niet
Bij de voorgeprogrammeerde programma's heb ik wel gemerkt dat bij landscape het lcd scherm dan kleurmodus 3a aangeeft, alle andere 1a
Linda
Ondertussen een paar testjes gedaan en in het menu van de D70 standaard adobe ingesteld, er wordt effectief als ingesloten kleurruimte sRGB...... weergegeven, waren wel foto's in JPG genomen.
Ga trachten morgen hetzelfde te doen in NEF,als resultaat hetzelfde is krijgen ze de vraag bij nikon voorgeschoteld
Groeten Linda
De Adobe RGB ruimte is enkel ter beschikking wanneer je in Raw werkt. De kleurruimte van de D70 is trouwens groter dan deze van AdobeRGB. Ook UV en IR info wordt op de chip geregistreerd.
Verder kan je op een zeer duidelijke manier de kleurruimte van de Nikon (en een pak andere camera's en scanners) in een dynamisch beeld krijgen via:
[QUOTE=doemoezi]De Adobe RGB ruimte is enkel ter beschikking wanneer je in Raw werkt. De kleurruimte van de D70 is trouwens groter dan deze van AdobeRGB. Ook UV en IR info wordt op de chip geregistreerd.
Zojuist een NEF genomen. Hoe komt het dan dat bij de gegevens in de camera staat color hue: mode 1a (dat is dus niet adobeRGB).
Linda
Zojuist een NEF genomen. Hoe komt het dan dat bij de gegevens in de camera staat color hue: mode 1a (dat is dus niet adobeRGB).
Je moet dit instellen : Optimize Image, Custom, Color Mode of de nederlandse vertaling hiervan
(bevindt zich 2 trappen hoger als Image Quality
Bij mij werkt dit feilloos (wat die JPG betreft zal ik vanavond eens nachecken, ik gebruik die enkel als RAW+JPG en veronderstel dat die kleurruimte daar ook zo wordt opgeslagen)
Je moet dit instellen : Optimize Image, Custom, Color Mode of de nederlandse vertaling hiervan
(bevindt zich 2 trappen hoger als Image Quality
Bij mij werkt dit feilloos (wat die JPG betreft zal ik vanavond eens nachecken, ik gebruik die enkel als RAW+JPG en veronderstel dat die kleurruimte daar ook zo wordt opgeslagen)
Comment