Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Switch Canon -> KM, of toch anders/niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Switch Canon -> KM, of toch anders/niet?

Ik zit een beetje erg te twijfelen... Ik heb op dit moment een Canon set-up met een 10D (+ grip), 17-40L, Sigma 18-125 en 70-300apo en een 50/1.8.

Ik zit enorm te dubben of ik ga overstappen naar Konica Minolta met een 7D of 5D. De reden hiervoor zijn de ingebouwde AS van de KM en de zeer goede zoeker van de 7D (weet niet of de 5D dezelfde zoeker heeft).

De verkoop van de Canon set-up zal me zo rond de 1600-1700 euro opbrengen, daarvoor kan ik dan een KM terugkopen met wat glas.

Ik ben zelf brildragend en betrap mezelf erop dat als ik even met mijn giegel door de 10D-zoeker heb gekeken, ik de eerstvolgende 10 minuten scheelkijk met koppijn. Ik weet niet precies wat het is, maar op de één of ander manier moet ik teveel moeite doen om alles goed te kunnen zien. Ik kijk half over mijn bril heen, heb de dioptrie aangepast naar (min of meer) de goede waarde, maar het wordt niet veel beter.

Iemand vergelijkbare ervaringen hiermee en een idee of een switch naar een andere camera met betere zoeker (Km's dus of wellicht Olympus/Pentax) helpt?

Verder is de ingebouwde AS van de 5D/7D ook erg fijn en wil ik ook wel een keer wat anders (klinkt ziek, ik weet het).

Voordeel van de 5D zou zijn dat de cam wat lichter is (maar niet zo pietepeuterig klein als de 350D) en dus wat makkelijker meeneemt, terwijl de 7D qua bediening en zoeker weer fenomenaal schijnt te zien (formaat is gelijk aan de 10D).

Maar de actie om alles te verkopen en over te stappen is redelijk rigoreus en heeft wel wat voeten in de aarde en dus hoop ik hier nog wat tips/trucs en allerhande andere standpunten terug te vinden die me wellicht helpen met de keuze...
    IK heb al wel wat info en tips van Rudy alhier gehad (waarvoor nogmaals dank), maar zoek wat meer diversere informatie en gebruikservaringen.
    De advertentie voor "Aangeboden"/Marktplaats staat hier al klaar, maar wilde toch nog even de mening van jullie weten voordat ik de stap ga wagen...ben niet zo'n held in het maken van keuzes...

Ter info over het soort fotografie: eigenlijk alles behalve sport en modellen. Veel cityscaping, landschapjes, details en straks ook fotografie van de kleine MiniKiwi...

Alvast bedankt!
    www.lowspark.nl

Re: Switch Canon -> KM, of toch anders/niet?

hallo,

ik ben ook een brildrager en kan me inbeelden dat de aanpassing moeilijk is

heb je lang genoeg met die KM 7d of 5d "gespeeld" om te weten of deze je geen hoofdpijn gaat bezorgen ?????

uiteraard is de zoeker van de 10d géén juweeltje maar er is erger

En er is ook véél beter

Mijn suggestie is uiteraard een duurdere oplossing (hoewel dat nog te bezien valt) - hou je canonglas , verkoop je 10d en koop de nieuwd Canon 5d die een prachtzoeker heeft

vergeet niet dat om een echte zoeker (stijl HP van de Nikon F3) te hebben je een Canon 1Ds zal moeten kopen

alvast succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door planar1.4
      vergeet niet dat om een echte zoeker (stijl HP van de Nikon F3) te hebben je een Canon 1Ds zal moeten kopen
      Heeft een Canon 5D dan geen echte zoeker ?

Na 100+ 5D reviews nog nergens gelezen.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door planar1.4
        Dit vind ik nu eens overdreven zie. Ik heb zelf verschillende Canon e.a. toestellen (Minolta OM-1, Canon FTb, Canon EOS 600, EOS 10, EOS RT, EOS 3, EOS D60 & 1D MkII) en die hebben allemaal échte zoekers. Voor zover ik weet is de zoeker van de 10D gelijk aan deze van de D60. De "donkerste" zoeker in het rijtje is de EOS RT omwille van zijn vaste, halfdoorlaatbare spiegel. Er is geen moment dat ik ervaar dat de zoeker van mijn D60 zoveel slechter zou zijn dan mij 1D MkII of een EOS 3. In tegendeel, heel veel van mijn macro fotografie is met de D60 en dat op MF.
        Misschien eens gewoon uw dioptrie bijregelen?
        Oh ja, ik draag ook een bril maar ik zet die nooit af.

Comment

ik denk dat persoonlijke smaak en interpretatie hier ook een rol spelen

ik vind dat er tussen de eos3 en de d60 wél véél verschil is

maar over smaken valt niet te redetwisten

Comment

Working...
          X