Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar is de jpg in "raw + jpg"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waar is de jpg in "raw + jpg"

Niet dat ik het nodig heb of zo, maar ik weet niet hoe ik mijn jpg's kan zien als ik in raw fotografeer. Ik krijg een .CRW en een .THM bestand met dezelfde nummering. .JPG ben ik nog nooit tegengekomen.
    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
    Fuji XT-2 + .......

Re: Waar is de jpg in "raw + jpg"

Ik gebruik daarvoor Breezebrowser; er is een optie om de JPG te extraheren. Misschien heeft de Canon-software dat ook?

Grtz,
    Marshy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door def joe
      Niet dat ik het nodig heb of zo, maar ik weet niet hoe ik mijn jpg's kan zien als ik in raw fotografeer. Ik krijg een .CRW en een .THM bestand met dezelfde nummering. .JPG ben ik nog nooit tegengekomen.
      je bent me voor met deze vraag
      hopelijk kan er iemand ons helpen!

Comment

Een misverstand? In RAW files zit een .thm (thumbnail) bestandje, dat juist voldoende is om een LCD-schermbeeldje te geven.

Mogelijk verwar je met de RAW + jpg instelling. Dat is iets geheel anders. Bij sommige (semi)professionele toestellen bestaat de mogelijkheid beide formaten tegelijk weg te schrijven. Die krijg je dan ook als zodanig naar je PC, vb. OE_R001.jpg en OE_R001.cr2 broederlijk naast elkaar. Aan die beide formaten is ook goed te merken in welke mate een .jpg in de camera 'opgewaardeerd' wordt: leg ze maar eens naast elkaar!
        Fullator
        Fotostudio Candela Zone
        website: http://www.chronax.be
        website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Bij een 10D kan je de grootte van de jpg binnen in de raw file vrij instellen. Om de .jpg file uit de .CRW file te kopieren kan je de Canon file viewer gebruiken.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
            1/Een misverstand? In RAW files zit een .thm (thumbnail) bestandje, dat juist voldoende is om een LCD-schermbeeldje te geven.

2/Mogelijk verwar je met de RAW + jpg instelling. Dat is iets geheel anders. Bij sommige (semi)professionele toestellen bestaat de mogelijkheid beide formaten tegelijk weg te schrijven. Die krijg je dan ook als zodanig naar je PC, vb. OE_R001.jpg en OE_R001.cr2 broederlijk naast elkaar. Aan die beide formaten is ook goed te merken in welke mate een .jpg in de camera 'opgewaardeerd' wordt: leg ze maar eens naast elkaar!
            1/Ik denk niet dat er een misverstand is. Als ik mijn geheugenkaart bekijk in Verkenner, dan heb ik zoals vermeld een .CRW en een .THM bestand. (Bedankt alleszins, nu weet ik wat dat THM bestand is).
            Na het downloaden blijft er alleen het .CRW bestand over. Vandaar mijn vraag, waar is mijn .JPG.

2/In de 10D is het altijd Raw + jpg, de enige keuze is de kwaliteit van het .jpg bestand.

Bij Fullator komen ze "broederlijk" naast elkaar te staan, bij mij is de band dus nog groter, want zoals Jan-10D zegt en zoals trouwens in de manual van de 10D staat zit het .JPG bestand in de RAWfile.
            Bedankt Jan voor het lichten van de sluier, inderdaad in de Fileviewer utility van Canon moet je een Raw foto selecteren en bij rechtsklikken verschijnt de mogelijkheid het .JPG bestand eruit te halen.
            Weer een mysterie opgelost.
            Last edited by def joe; 28 september 2005, 15:06.
            The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
            Fuji XT-2 + .......

Comment

indien je opgeeft raw + jpg, dan worden er normaal naar je geheugenkaartje en een RAW-opname en een JPEG-opname weggeschreven.
              Het is inderdaad juist dat in een RAW, er een heel kleine thumb zit weggeschreven (in de EXIF-plaats). Ook in een jpeg is er een thumb aanwezig en er kunnen er zelfs meerdere zijn.
              Die weggeschreven jpg is helemaal geen thumbformaat, maar een identisch formaat als diegene waar de raw is weggeschreven, alleen minder groot door de toegepaste techniek van compresseren met daaruitvolgend een verlies aan gegevens, info.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                indien je opgeeft raw + jpg, dan worden er normaal naar je geheugenkaartje en een RAW-opname en een JPEG-opname weggeschreven.
                Het is inderdaad juist dat in een RAW, er een heel kleine thumb zit weggeschreven (in de EXIF-plaats). Ook in een jpeg is er een thumb aanwezig en er kunnen er zelfs meerdere zijn.
                Die weggeschreven jpg is helemaal geen thumbformaat, maar een identisch formaat als diegene waar de raw is weggeschreven, alleen minder groot door de toegepaste techniek van compresseren met daaruitvolgend een verlies aan gegevens, info.
                Ik vermoed dat het anders loopt bij Nikon dan bij Canon.
                In verkenner heb ik een Rawfile en een THMfile afzonderlijk van iedere foto, géén JPGfile.
                Als je je JPG wil zien moet je (zo heb ik pas vernomen van Jan) die uit je Rawfile halen in Fileviewer.
                Fuji XT-2 + .......

Comment

Working...
                X