Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe foto's nemen onder donkere lichtomstandigheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe foto's nemen onder donkere lichtomstandigheden

    Hallo,

    Ik bezit een Canon EOS 300D en probeerde gisterenavond in een redelijk donkere kamer foto's te nemen, zonder flits... Kwestie van wat mooiere kleuren te hebben. Het probleem was nu dat mijn toestel zich niet scherpstelde, waarschijnlijk omdat het te donker is Nu heb ik gelezen dat bij nikon er een soort bijlicht op de camera zit, zonder dat de flits moet uitklappen zodat je wel goed kunt scherpstellen. Bij canon werkt dit licht enkel als de flits uitgeklapt zit... Mijn vraag tot jullie, experts, is nu: Hoe kan ik dit met mijn canon bereiken zonder te flitsen? Hoe kan ik toch op een object scherpstellen zonder dan eerst mijn flits uit te klappen en dan een manier te vinden om zonder flits te schieten...

    Dank bij voorbaat!

    Pieter

    PS: Hopelijk zit ik dit in het goede forum te posten anders moet je het maar verschuiven naar het juiste
    Nikon D7000 + Nikon 35mm 1.8 + Nikon 18-105mm + Tamron 70-300mm

  • #2
    Re: Hoe foto's nemen onder donkere lichtomstandigheden

    Eerst de ingebouwde flits openen
    Dan focussen door de ontspanknop half in te duwen
    Ontspanknop half ingedrukt houden en nu de flits te sluiten
    Nu doorduwen en klaar is kees...

    Zie ook:
    Is er iemand die hier iets mee is? Is wel in het Duits... http://www.traumflieger.de/desktop/fototechnik_300d_tipps.php#fokus

    Comment


    • #3
      Re: Hoe foto's nemen onder donkere lichtomstandigheden

      Bijkomende tip: zet de gevoeligheid van je camera zeer hoog, ISO 1600
      Verder dien je onderbelicht te trekken (tot -2) anders verlies je het effect dat je in het donker trekt.

      Door die 2 instellingen kan je met een kortere sluitertijd werken en dus met een betere scherptediepte.

      Enig nadeel is dat de ruis verhoogd met de ISO waarde die je kiest

      Johan
      Canon EOS 20D

      Comment


      • #4
        Re: Hoe foto's nemen onder donkere lichtomstandigheden

        Oorspronkelijk geplaatst door Johan Tavernier
        Bijkomende tip: zet de gevoeligheid van je camera zeer hoog, ISO 1600
        probeer toch maar eerst op ISO 800, iso 1600 heeft meer ruis



        gebruik lichtsterke lenzen (f2,8 of grotere lensopeningen)

        leer met je flits te werken: wat ik vaak doe om het omgevingslicht te bewaren is een setting in de trand van:
        MANUEEL
        sluitertijd 1/30 tot 1/40 (handheld)
        diafragma f:2,8
        flits met omnibounce op MANUEEL 1/128 (of 1/64 als te donker) van de kracht
        ISO 800

        gebruik een statief indien mogelijk

        Comment


        • #5
          Re: Hoe foto's nemen onder donkere lichtomstandigheden

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter666
          Hoe kan ik toch op een object scherpstellen zonder dan eerst mijn flits uit te klappen en dan een manier te vinden om zonder flits te schieten...
          Manueel scherpstellen?
          Dan mag het natuurlijk niet te donker zijn.
          The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
          Fuji XT-2 + .......

          Comment


          • #6
            Re: Hoe foto's nemen onder donkere lichtomstandigheden

            Alvast bedankt voor de antwoorden.

            Het probleem is dat ik nog geen flits met omnibounce heb, ik ben daarvoor aan het sparen...
            Een volgend probleem is dat ik nog met de kitlens zit en die is niet zo lichtsterk... Dus dat wordt ook een volgende uitgave.

            Je ziet dus, ik heb nog veel werk voor de winkel...
            Nikon D7000 + Nikon 35mm 1.8 + Nikon 18-105mm + Tamron 70-300mm

            Comment


            • #7
              Re: Hoe foto's nemen onder donkere lichtomstandigheden

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter666
              Alvast bedankt voor de antwoorden.

              Het probleem is dat ik nog geen flits met omnibounce heb, ik ben daarvoor aan het sparen...

              Je ziet dus, ik heb nog veel werk voor de winkel...
              Toevallig las ik vorige week een boek over flitsfotografie. Daarin stond een foto met een toestel met opklapflits, met daarover een wit wegwerpbekertje als omnibounce. Met een beetje knipwerk kan je dus zelf je omnibounce maken.
              Voila, nu moet je alleen nog sparen voor je lichtsterke lens.
              The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
              Fuji XT-2 + .......

              Comment


              • #8
                Re: Hoe foto's nemen onder donkere lichtomstandigheden

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter666
                ... Kwestie van wat mooiere kleuren te hebben...
                Als er weinig licht is, is er ook weinig kleur. Dus, behalve als je een sfeervolle verlichting wilt vastleggen is dat toch niet zo'n goed idee.

                Indien je dat toch wilt doen zal je waarschijnlijk op statief werken anders zullen je foto's niet scherp zijn (weinig licht -> trage sluitersnelheid). Je kan dan je voorwerp beschijnen met een zaklamp, toestel laten AFen (of MFen), lens op MF zetten, zaklamp uit, foto trekken.

                Denk er ook aan dat eventuele personen ook mooi stil moeten zitten. Soms is een bewegende persoon echter ook juist een leuk effect.





                Alles hierboven hangt natuurlijk af van wat je "weinig licht" noemt

                Comment

                Working...
                X