Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen Minolta Dynax 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ervaringen Minolta Dynax 7D

Hallo allemaal,

Na enige keren op dit forum te hebben gekeken en niet direct de info gevonden waar ik naar op zoek was volgt nu een eigen post (verzoek)

Na jaren analoog te hebben gefotografeerd zou ik mijn uitrusting willen uitbreiden met een digitale body. Aangezien ik al enige objectieven heb van Minolta lijkt het mij logisch om bij het eigen merk te blijven. Voordat ik overga tot bestelling van de body ben ik op zoek naar ervaringen van de Dynax 7D gebruikers ivm vragen zoals de kwaliteit van de Minolta objectieven tov andere merken (Sigma, Tokina, Tamron e.d.), de meegeleverde software, gevoeligheid voor stof en luchtvochtigheid, etc.

Ik hoop wat nuttige reacties te ontvangen waarmee ik mijn beslissing kan maken.

Alvast bedankt!

Bas

Re: Ervaringen Minolta Dynax 7D

Ik ken alvast 1 dol-enthousiaste 7D gebruiker hier, en dat is Tom.

Denk wel dat hij hier zal reageren.

En moet zeggen, hij is hier langsgeweest een paar weken terug, en heb even het toestel in de hand gehad. Goede ergonomie alleszins.
    Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

Comment

Ik ga dit mee volgen , want van minolta hoor je op dit forum niet veel,het zijn hier bijna allemaal Cannonisten en Nikonnisten.
      Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
      Web-Albums

Comment

Pfff, waar moet ik beginnen ....

Ik ben tevreden van de D7D, hij heeft, zoals IEDERE camera voor en nadelen.

Waar ik indertijd voor gevallen ben zijn de ergonomie van de body, de kleurtjes die uit de cam komen, en vooral het geveoel dat je hebt bij het fotograferen met deze camera. Ik heb voor het eerst sinds jaren terug het gevoel bezig te zijn met fotografie. Deze body voelt en werkt als een analoge camera.

Nu, ik weet niet welke lenzen jij bezit, maar ik heb goede ervaringen met oudere Minolta lenzen (70-210 f4, 28-135 f4-4.5, 500mm f8 mirror) maar ook met 3rth party lenzen zoals de Tamron 17-35, Tamron 28-75 (alhoewel deze is omgeruild geweest), Sigma 70-200 en Cosina 100mm macro.

Qua beelden ben ik uitermate tevreden, nabewerking is niet echt noodzakelijk met goed glas. De D7D is ook de eerste camera die ik niet constant in RAW zet, sterker nog, ik schiet meer en meer jpeg formaat. De lichtmeting is redelijk accuraat, alhoewel je precies moet weten wanneer je een bepaalde methode toepast. De D7D is niet echt een camera voor je als je geen voorgeschiedenis hebt met SLR of fotografie in het algemeen.

De nadeeltjes, tja, heel af en toe mis ik 5fps (raar of zelden hoor, maar het gebeurt), accessoires zijn heel duur en moeilijk te vinden in de tweedehands markt, de APO G lenzen (zeg maar het 'L' glas van Minolta) zijn al helemaal onbetaalbaar.

Voor de rest, tja, als je nog iets specifiek moest willen weten .....

Comment

Ik heb nu de 7d met daaronder de vc-7d en een Sigma 24-70 2.8 EX DG lens. Ondanks dat het geheel ca. 2 kilo weegt kan ik enkel zeggen dat het erg lekker in de hand ligt. De overige plus en min-punten ben ik nog aan het ontdekken .

Voor de 7d had ik de minolta A1 en daarvoor de minolta 800si en voor mij was de overstap eigenlijk "logisch", wellicht ben ik wel een minoltaan.

Maargoed, tot nu toe enkel goede ervaringen met de camera. Het enige waar ik wel benieuwd naar ben, en daar kan o.a. Tom een antwoord op geven, is met welke ISO waarde het meest gefotografeerd wordt.
          Arnold

If it doesn't kill you, it will make you stronger

Comment

Alvast bedankt voor de verscheidene reacties. Uit ervaring weet ik ook dat de exotischere objectieven wat schaarser zijn dan bij andere merken. Toch ben ik erg benieuwd hoe vaste objectieven presteren zoals de 24 mm en de 50 mm. Ik wil de camera voornamelijk gebruiken als extra toestel maar daarbij geen kwaliteit te hoeven inleveren. (voor het echte serieuze werk gebruik ik met middenformaat) Aangezien ik ook op film blijf werken vallen dus alle "digitale" objectieven af. Echter ben ik bang dat ik digitaal niet zo flexibel ben dan met film op bijvoorbeeld het vlak van scherptediepte. Door de verlengingsfactor wordt de 24 mm een 35 mm etc, met alle eigenschappen daarbij. Is er toevallig een winkel waar je de camera gewoon eens kan proberen met de eigen objectieven?

Bas

Comment

Wellicht kun je bij een goede fotozaak een camera huren. Konijnenberg in Den Ham (NL) doet dat bijvoorbeeld.
              Arnold

Comment

Dank voor de tip, maar Konijnenberg is wat ver voor mij... (300 +km) en hier in Belgie kom ik de camera niet vaak tegen bij de betere fotograaf. (althans tot nu toe)

Comment

In het Belgische is vast wel een verhuurbedrijf voor fotografisch materieel te vinden
                  Arnold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bas
                    Alvast bedankt voor de verscheidene reacties. Uit ervaring weet ik ook dat de exotischere objectieven wat schaarser zijn dan bij andere merken. Toch ben ik erg benieuwd hoe vaste objectieven presteren zoals de 24 mm en de 50 mm. Ik wil de camera voornamelijk gebruiken als extra toestel maar daarbij geen kwaliteit te hoeven inleveren. (voor het echte serieuze werk gebruik ik met middenformaat) Aangezien ik ook op film blijf werken vallen dus alle "digitale" objectieven af. Echter ben ik bang dat ik digitaal niet zo flexibel ben dan met film op bijvoorbeeld het vlak van scherptediepte. Door de verlengingsfactor wordt de 24 mm een 35 mm etc, met alle eigenschappen daarbij. Is er toevallig een winkel waar je de camera gewoon eens kan proberen met de eigen objectieven?

Bas
                    Bas, waar woon je? je mag altijd eens komen testen.

Comment

Dat is een geweldig aanbod Rudy. Ik woon in regio Aalst, maar tijdens werkdagen ben ik ook in Gent te vinden.

Bas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bas
                        Dat is een geweldig aanbod Rudy. Ik woon in regio Aalst, maar tijdens werkdagen ben ik ook in Gent te vinden.

Bas
                        elaba oppassen hé

Comment

Ik heb mijn 7D nu een maand en heb nog geen minuut spijt gehad van mijn aankoop tot nu toe heb ik nog geen enkel nadeel ondervonden.

Het feit dat ik nog lenzen had van mijn analoge minolta was voor mij de doorslag om een minolta slr aan te kopen.

We hebben lang moeten wachten op de minolta maar wat mij betreft is het een schot in de roos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                            elaba oppassen hé
                            Bas, ik werk ik Temse, Sint Niklaas. wil gerust een paar uur uittrekken om met je eens op stap te gaan, en een en ander uit te proberen. Breng je lenzen dan maar mee, een cf kaart, en we trekken erop uit. (desnoods gebuiken we mijn cfkaarten, en zetten we even op ceedee)
                            Ik pm even mijn gsmnr.

Comment

Hoi Bas,

ik werk ook al een aantal maanden met de D7D en ben er zeer tevreden over.
                              Ik fotografeer nu vooral met mijn oude 28-2.8 en tot grote tevredenheid komen mijn foto's er afdrukklaar uit. Met mijn eveneens 18 jaar oude 70-200 heb ik het wat moeilijker, maar dat komt dan vooral omdat dit bereik, voor mij, eigenlijk niet zo handelbaar is. Vroeger op mijn analoge gebruikte ik niet anders maar nu ga ik voor een 18-125 lens sparen zodat mijn "analoge" bereik terug is.Maar met Rudy aan je zijde ben je zo verkocht voor de Minolta, daar kan je donder opzeggen.
                              Hopelijk heeft dit wat geholpen en kunnen we allemaal samen proberen de nikonians en canonians op dit forum de mond te snoeren, al doet de D7D dit al wel opzichzelf.
                              Wat moet dat moet zoals het moet.

Comment

Working...
                              X