Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie binnenshuis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotografie binnenshuis

Hallo,

Ik ben op zoek naar een camera die in staat is om binnenshuis (redelijk) goede foto's te maken.

Op het moment heb ik een simpele point and shoot camera, dus veel ervaring met fotografie heb ik niet.

Ik wil graag een camera met uitgebreide manuele instelmogelijkheden, want ik vind fotograferen erg fijn en ik wil graag mijn kennis uitbreiden.

De meeste foto's zullen binnenshuis gemaakt worden, want ik ben gehandicapt en daardoor kom ik nauwelijks buiten.

Ik heb twee camera's op het oog:
    de canon powershot G6
    de olympus c-7070 wide zoom

Ik weet dat de olympus meer groothoek heeft, maar het gaat mij puur om de fotokwaliteit. Weet iemand welke camera de beste fotokwaliteit binnenshuis levert, de canon of de olympus? Kan ik eigenlijk wel redelijke foto's binnenshuis verwachten van die camera's of moet ik daarvoor toch uitwijken naar een DSLR?

Ik hoop dat iemand mij een beetje verder kan helpen.

Salomé

Re: Fotografie binnenshuis

Beste,

De beide camera's die je op 't oog hebt zullen zeker en vast goede foto's maken, beide hebben ze uitgebreide instelmogelijkheden alsook een aantal voorgeprogrameerde standen om de huis tuin en keukenfoto's mee te maken.
    Ideaal voor beginners die later ook zelf willen een aantal zaken gaan bepalen zoals de keuze van sluitertijd en diafragmawaarde.
    Je zegt dat de groothoek van de olympus die 27mm bedraagt niet zo belangrijk is, maar als ik jou was zou ik daar toch rekening me houden, temeer omdat je steeds binnen zal fotograferen zoals je zelf aanhaalt.
    Ik zou zelfs een derde toestel in overweging nemen, namelijk de nikon coolpix 84OO. Hij zit in ongeveer dezelfde prijsklasse en is ook een zeer goed toestel.
    Grootste voordeel is zijn bijzonder groothoekvermogen van 24mm.
    Verder zou ik ook zeker kijken naar de optie van een externe flash, welke bij deze 3 toestellen wel degelijk mogelijk is.
    Doe eens een search op www.dpreview.com en je zal zeker tot een beslissing kunnen komen.
    Veel succes.
    Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Moi,

Ikzelf heb ook de G6 gehad em moet zeggen dat het een leuk toestel was.
      (Helaas, spijt komt te laat, heb ik het toestel verkocht).

Ikzelf vond het een goed toestel om geen dslr te zijn.
      Mooie foto's en eventueel een goede camera voor diegene die meer met fotografie willen bezig zijn dan de p&s.
      Volledig manuele instellingen zijn mogelijk etc..dus geen probleem.

Wat betreft binnenshuis had ik een externe flitser gekocht daar er toch iets meer mogelijkheden mogelijk waren.

Wel moet gezegd worden dat de Af het "iets" moeilijker heeft in donkere omstandigheden.Maar zeer zekers kan voldoen.

Belangrijk hier welke keuze te maken tussen deze en dslr zijn je budget, en snelheid van de camera.

Is snelheid niet aan de orde, heb je geen zin om te investeren in (dure)lenzen en om al dit gewicht mee te nemen...gaan voor de G6 of een ander alternatied bv nikon..

Er zijn hier BD's die regelmatig prachtig foto's posten met een G6..dus..

Risto
      Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

Comment

Beste optie binnenshuis volgens mij:
        - of je bent tevreden met geflitste foto's, maar dat komt met een P&S meestal nogal hard en direkt over.
        - of je wil ook iets meer sfeerfoto's met normaal licht kunnen maken, en dan komt de grootte van de CCD op de proppen --> bijna alle P&S camera's hebben een kleine sensor (minder gevoelige dan een grote .. en meer ruisgevoelig), dus kom je uit op een DSLR
        - Je hebt graag controle en leert graag (een DSLR geeft bijna altijd meer mogelijkheden dan een P&S)
        - Op de meeste DSLR's kan je een 'bounce'-flashh zetten. d.w.z dat je ondanks dat je flits toch nog redelijke foto's kan maken die niet te hard zijn omdat je vb. het plafond als indirecte (flits-) belichting gaat gebruiken.
        Mijn oordeel: kijk eens naar een instap DSLR zoals vb .de Nikon D50 (+-699€) of de Canon 350D (+-850€), een "deftige" P&S met wat instelmogelijkheden kost ook al iets, maar met een DSLR kan je later nog uitbreiden (lenzen, flitsers ..)
        www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Goeiedag,

Wat EVA vertelde betreffende de Coolpix 8400, is inderdaad een hél goeie keuze.
          De 24 mm groothoek is niet te versmaden binnenhuis. Bovendien is het toestel vrij compact, wel geen mini-digi. heeft 8megapixels en dat is toch al vrij behoorlijk.
          je kan het toestel automatisch laten werken of volledig manueel manipuleren.
          Ik spreek van ondervinding, want ik ben in het bezit van zo'n digitje 'om altijd bij te hebben'
          Voor het grote werk beschik ik over een DSLR, maar dit is wel zwaar.
          Om met een DSLR aan dezelfde groothoek te komen van 24 mm, moet je al met een 17 mm voor de dag komen en dat is zeer duur (je komt dan aan 25,5 mm).
          De Coolpix 8400 is al rond de 650 euro te koop ( in Duitsland al minder).
          Hopelijk heb je aan deze info wat.
          greetz,

Roland

Comment

Gun de Fuji F10 ook een blik. Dit is zowat de enige compacte camera die acceptabele resultaten geeft op hogere ISO waarden, dank zij zijn speciale sensor (ISO instellingen tot ISO 1600).
            Nadeel : geen manuele instelmogelijkheden MAAR...
            Fuji heeft een aantal andere camera's aangekondigd met dezelfde technologie die wel volledig instelbaar zijn.

sugar
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Zelf bezit ik de Coolpix 8400 van Nikon en ben daar zeer tevreden over. Juist de foto's binnen zijn zeer goed omwille van de kwaliteit van de lens alsook van de flits. Uitgeligte witte gezichten heb je met deze camera niet.Ook al kom je zeer dicht bij het onderwerp. De kleuren blijven realistisch. En zoals hier reeds vermeld. 24 mm lens is een niet te onderschatten kwaliteit. Zelfs manueel zonder flits heb je nog zeer mooie resultaten.
              Ik haalde hem bij. Ik haalde hem in Nederland bij cameranu.nl
              Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
              http://fotoalbum.godderis.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                Gun de Fuji F10 ook een blik. Dit is zowat de enige compacte camera die acceptabele resultaten geeft op hogere ISO waarden, dank zij zijn speciale sensor (ISO instellingen tot ISO 1600).
                Nadeel : geen manuele instelmogelijkheden MAAR...
                Fuji heeft een aantal andere camera's aangekondigd met dezelfde technologie die wel volledig instelbaar zijn.

sugar
                Als binnenfotografie je ding is zou ik zonder twijfel voor een dslr gaan of voor de fujitoestellen die er als enige blijken in te slagen om hoge ISO waarden te combineren met lage ruis.

De nieuwe toestellen die eraan komen zijnoktober)
                Fujifilm Finepix S9500 (groot toestel a la DSLR), S5600 (middelgroot toestel a la canon S2IS, E900 compact toestel met 9mp/ 4 x zoom /manuele instellingen.

Veel succes met de zoektocht
                Fujifilm Finepix F31fd

Comment

Ondertussen een jaar later.

Een kennis belde mij voor hetzelfde advies, nl binnenshuisfotografie.
                  De fotos komen waarschijnlijk ook in brochures.

Dsrl zit er niet in.
                  Zijn de adviezen ondertussen veranderd, er is het laatste jaar natuurlijk wel wat ontwikeling geweest Qua Digitale camera's.

Een externe flits zou er natuurlijk wel bij kunnen.
                  Groothoek is ook heel belangrijk.

Gr kees
                  Last edited by KvP; 3 september 2006, 20:19.
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Fuji FZ reeks heeft blijkbaar nog altijd de toppers onder de compactjes wat hoge ISO betreft.

Comment

Working...
                    X