Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan me snel even helpen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie kan me snel even helpen

    Welke lens is beter...
    De Nikkor 24-85 f3.5 afs of de Nikkor 24-85 f2.8 af
    De laatste heeft geen ED glas (wat is het verschil)

    Bij een vergelijkbare (in slecht licht) opname is de afs ietsje scherper maar vertoond meer ruis als de f2.8 af

    Groeten Eugene
    Eugene

    Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

  • #2
    ED staat voor Extra low Dispersion, wat eigenlijk betekent dat de brekingsindex van het materiaal zodanig is dat chromatische abberatie verminderd zou moeten worden.
    (ik vermoed dat de D dit niet heeft omdat gezien de andere lenselementen dit minder/niet nodig is)

    Er zijn wel wat verschillen tussen de lenzen (ik zal met D en G refereren naar resp. 24-85 f2.8-4 D IF en de 24-85 f3.5-4.5 G IF ED):

    D: heeft macro-setting (G niet)
    D: diafragma f/2.8 (wijdere opening, meer licht -> grotere DOF) zie discussie hieronder
    D: 72 mm filter thread (vrij standaard, G heeft 67 mm)
    D: diafragmaring aanwezig (niet nodig op recentere camera's)

    G: AFS (sneller + stiller)
    G: M/A switch (snel overgaan van manuele naar autofocus)

    De G kan wel dichter focussen in vergelijking met de D zonder gebruik te maken van de macro-switch. De G-lens lichter en goedkoper. Persoonlijk heb ik voor de D gekozen (de lensconstructie - groepering, diafragmabladen, ... - leunt dichter aan bij de alomgekend AFS 28-70); ook denk ik dat gezien het prijsverschil de algemene constructie beter is (maar dit kan mijn vooroordeel zijn).
    Hier zijn reviews te vinden:
    http://www.naturfotograf.com/
    (beide lenzen staan in de lijst, met commentaren over hun goede/slechte kanten)

    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment


    • #3
      Jörg,
      DOF of scherptediepte is o.a. afhankelijk van het gebruikte diafragma, niet van de maximale opening waarover de lens beschikt, dus een F/2 50mm lens geeft bij F/8 dezelfde dieptescherpte als een F/4 50mm lens bij F/8.

      Mvg. Eugène.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Eugene
        Jörg,
        DOF of scherptediepte is o.a. afhankelijk van het gebruikte diafragma, niet van de maximale opening waarover de lens beschikt, dus een F/2 50mm lens geeft bij F/8 dezelfde dieptescherpte als een F/4 50mm lens bij F/8.
        Ja. Ik bedoelde eigenlijk dat gezien het feit dat beide lenzen over de zelfde focus-range beschikken, men een groter "bereik" scherptediepte kan bekomen met de D-type. Die kan namelijk 24mm met f/2.8, terwijl de G-type 24 mm maar met f/3.5 kan. Uiteraard kun je met de D-type ook aan 24 mm en f/3.5 werken, maar met de G-type kun je niet met 24 mm en f/2.8 werken.


        Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

        Comment


        • #5
          Mee eens. Er is met de F/2.8 een kleinere DOF bereikbaar dan met een F/3.5.
          Mvg. Eugène.

          Comment


          • #6
            Nou als er iets moeilijk is, dan is het toch wel de aanschaf van een goede lens voor een redelijk bedrag. Ik vind een goede 800 euro toch bepaald geen sluitpost.

            Ik kon niet antwoorden omdat hier Chello al de hele dag grotendeels offline is. Ik ben naar de winkel terug geweest en heb de 24-85 f3.5 afs lens geruild voor de 24-85 f2.8 D versie. Welliswaar ietsje minder scherp maar omdat ik veel avondopnamen maak op de kermis denk ik voor mij beter geschikt. Ik constateerde minder ruis bij de f2.8 in slechte lichtomstandigheden. Of het een goede keuze is moet nog gaam blijken maar dit keer moet ik het er mee doen.

            Heel erg bedankt met jullie adviezen!!!
            Groeten Eugene (niet te verwarren met de andere Eugene )
            Eugene

            Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

            Comment


            • #7
              Originally posted by Eusie
              Ik constateerde minder ruis bij de f2.8 in slechte lichtomstandigheden. Of het een goede keuze is moet nog gaam blijken maar dit keer moet ik het er mee doen.
              Tja, de grotere lens opening laat ook toe dat je camera met lagere ISO-waarden hetzelfde kan bereiken. Echter doordat je met lagere ISO-waarden kunt werken, heb je doorgaans inderdaad minder ruis.

              Veel plezier/succes met de lens,

              Jörg
              Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

              Comment


              • #8
                Nog even snel;
                Wat is een DOF en wat is er zo belangrijk aan?
                Eugene

                Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Eusie
                  Nog even snel;
                  Wat is een DOF en wat is er zo belangrijk aan?
                  DOF staat voor Depth Of Field, oftwel scherptediepte. Het laat toe om te bepalen welk gebied in focus is. Simplistisch uitgelegd (de afstanden zijn puur ter illustratie): als de camera focust op 10m, kun je aan de hand van de scherptediepte (te bepalen met behulp van het diafragma kiezen of vb. 7 meter ook nog scherp is of niet.

                  Hier staat een betere uitleg (in het Engels), met ook een paar voorbeeldfoto's (en die zeggen toch meer dan 1000 woorden :
                  http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Photographic/Depth_of_field_01.htm
                  En nog een Belgische link:
                  http://home2.pi.be/rv047190/Dutch/fotocursus/scherptediepte.htm

                  Jörg

                  Edit: er is wel maar 1 vlak waar het beeld "echt" scherp is. Vervolgens is er een gebied voor en na dit vlak waar het beeld quasi scherp is. Het gebied daarbuiten (dus nog dichter en verder) is dan onscherp.
                  Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                  Comment


                  • #10
                    Jörg en de anderen natuurlijk ook!
                    Heel erg bedankt voor de uitleg. Ik ben even onderweg geweest met de Nikkor zpals hieronder staat vermeld. Kostte me evenwel een bekeuring van 30 Euro maar dan heb je ook wat.
                    Naar mijn mening is de afs versie een stukje scherper maar als je denkt dat je wat ziet, dan zie je het ook, nietwaar?
                    Ik heb een aantal avondopname gemaakt die ik in het "beoordeel mijn foto" topic neerzet. Als je tijd hebt kan je er wellichteens naar kijken. Nogmaals bedankt! Groeten Eugene
                    Eugene

                    Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

                    Comment


                    • #11
                      Nog even een vraagje Jörg...
                      Ik zit net even een paar Exifs te bekijken van die avondopnamen.
                      Nu mag ik toch zweren dat ik de Iso op 800 heb gezet. Toch zie ik bij heel veel foto's een andere Iso vermeld staan. Dat loopt van 200 tot zelfs 1400. Maar ik heb nergens aangezeten. Enig idee waar hem dat in zit? De opname zijn op de M stand gemaakt. Groeten eugene
                      Eugene

                      Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

                      Comment


                      • #12
                        Waarschijnlijk is je toestel ingesteld op automtisch gevoeligheidsinstelling, als je dit op manueel zet zou hij moeten blijven staan.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Eusie
                          Nog even een vraagje Jörg...
                          Enig idee waar hem dat in zit? De opname zijn op de M stand gemaakt. Groeten eugene
                          Als de ISO op auto staat, dan zal de camera de ISO waarde kiezen om de belichting te compenseren. Dit wil zeggen : als je bepaalde instellingen doet, en de combinatie van sluitertijd/diafragma is niet voldoende om een goede belichting te bekomen, dan zal de camera de ISO-waarde verhogen. Automatisch kiest de camera in het bereik 200-1600 (dus de HI-1 en HI-2 worden nooit automatisch gekozen).
                          Persoonlijk verkies ik om de ISO-waarde manueel vast te zetten; als je dan bepaalde instellingen doet die zouden leiden tot een te donkere foto, zal dit resulteren in de analoge exposuremeter die een onderbelichting zal weergeven. Op dat moment kun je nog altijd kiezen om zelf een hogere ISO-waarde in te stellen (of om andere instellingen te kiezen). Ik verkies dit, omdat je anders zelfs niet weet op het moment dat je de foto maakt, welke ISO-waarden je hebt. En hoewel de D100 relatief weinig noise introduceert, heb ik liever de vrije keuze.

                          Het automatisch kiezen van ISO-waarden speelt vooral een rol bij de modes M, A en S. Je moet maar eens kijken, als je je toestel op manueel zet, en bepaalde instellingen maakt. Als de ISO op auto staat, kun je vrij vlot vb. de sluitertijd verkorten, en de belichting (volgens dat exposure-metertje) blijft in orde (want het toestel compenseert mbv de ISO-waarde. Bij een vaste ISO-waarde zul je dat exposure-metertje zien veranderen.


                          Jörg
                          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                          Comment


                          • #14
                            Zopas deze site gevonden:

                            http://www.photozone.de/
                            SLR-technology: http://www.photozone.de/bindex3.html
                            Er staat veel informatie over camera's en lenzen. Het ED-element wordt uitgelegd (sectie "special lens elements"), de scherptediepte (depth of field) met een rekenmachine en wat samples, ...

                            Echt interessant !


                            Jörg
                            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                            Comment


                            • #15
                              Er staat een fout in de handleiding met betrekking tot de auto-ISO instellingen.

                              http://www.nikon-euro.com/nikoneuro_en/faq/dc/dcd100/en/FAQ_dcd100_en_17.htm

                              Kort samengevat: bij het nemen van de foto zie je niet welke ISO-waarde automatisch gekozen wordt. Bij het bekijken van de data van een foto (dus na het maken ervan), staat de ISO-waarde in het rood als deze automatisch verhoogd is geworden.


                              Jörg
                              Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                              Comment

                              Working...
                              X