Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

    Mijn dillemma:

    Sinds 2003 bezit ik een Fujifilm S602Z en heb na zo'n 10.000 foto's van kiekje naar wat meer heel veel geleerd van de mogelijkheden en beperkingen en vooral veel plezier gekregen in het fotograferen.

    (1/60;F4;iso400)
    Meeste plezier beleef ik aan het fotograferen van concerten (jazz) en dus onder slechte(re) lichtomstandigheden. De podiumverlichting zorgt voor veel sfeer variatie en creatieve uitdagingen.
    Boven iso 400 is de s602 slechts in staat 1MP foto's te maken wat wel sfeer maar ruige "korrel" oplevert.
    Dus op zoek naar een nieuwe camera. Prosumer of dan toch maar overstappen naar dSLR?
    Ik heb al veel gelezen op dit forum en andere fora dus de standaard overwegingen heb ik al gemaakt. Ook heb ik foto resultaten bekeken van beide varianten.
    Om een beetje beeldvulling te krijgen van de onderwerpen (artiesten) heb ik toch zo'n 300mm nodig. En voldoende gevoeligheid om met acceptabele ruis toch nog wat DOF over te houden (daar zit 'm de kneep m.i.)
    Allereerst valt mijn oog op de nog te lanceren Fujifilm S9000/S9500; het concept van Fuji bevalt me gewoon maar dat kan ook mijn vervorming zijn ;-) en in die range zijn er nog wel een aantal min of meer vergelijkbare opties. Bang ben ik dat ik toch weer aan de uitersten van de specs ga zitten; anti blur werkt dan niet en de fuji heeft geen IS.
    Van de dSLR weet ik gewoon te weinig maar ben bang dat ik een weg in sla die me "dwingt" te blijven investeren en laat sjouwen.
    Het hoeft niet door te slaan maar wat meer speelruimte in mijn favoriete omgeving zou fijn zijn. Een dSLR met een "universele" x-300mm lens, niet wisselen (stof) maar wel meer speelruimte is dat haalbaar?
    Ik verwacht geen kant een klaar advies maar gewoon wat overwegingen van jullie uit, uiteindelijk beslis ik wel weer zelf en ga ik weer met veel plezier verder.
    Last edited by TeleCaster; 20 augustus 2005, 10:25.
    het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
    Telecaster weblog
    km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

  • #2
    Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

    Ik moet zeggen dat ik nooit een 602 heb gehad maar wel een paar keer heb mogen lenen om te gebruiken en dat is/was een fantastisch toestel. Als je overschakelt op DSLR hou dan rekening met een periode waarin de meeste foto's mislukken wegens anders werken AF, nabewerking, eventueel slechte kitlens enz...

    Enfin dat is toch mijn ervaring.

    In ieder geval ga je met eender welke DSLR de mogelijkheid hebben achter betere lichtopbrengst te bekomen en dus minder ruis als met een normale betaalbare prosumer, vermits dat de sensor in bijna alle gevallen groter is en dus gevoeliger kan zijn. Ook kun je achter lenzen bijkopen of eens een felle lens huren voor een bepaald evenement (een 2.8 of nog lager).

    Met een prosumer zal je blijven hangen met wat die prosumer te bieden heeft.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

      De Panasonic FZ20 heeft een goede lichtsterke lens van LEICA f2.8 over het hele bereik, heeft 5 MP en heeft een zook van 36-432 mm. Deze camera heeft ook image stabilisatie.De camera gaat tot ISO 400, weet niet of dat genoeg is voor jouw moeilijke belichtingssituaties.

      Er komt binnenkort ook een camera van Samsung uit.. Die zou weinig ruis kennen bij ISO 800, een groot zoombereik hebben maar geen image stabilisatie. Dit zal een 8MP camera moeten worden. 28mm tot 420mm zoombereik (dus redelijke groothoek!!!) . De lens is wel minder lichtsterk..

      Dan is er ook nog de nieuwe Panasonic, maar die schijnt meer last te hebben van ruis (FZ30) dan de oude FZ 20.

      Misschien dat eigenaren van deze camera en de reviews je verder kunnen helpen. Ik zou wel even wachten met de aanschaf want er komt veel nieuws uit van Fuji, Panasonic en Samsung......

      Of je een spiegelreflex beter kunt aanschaffen. Het stof is een probleem of je moet een olympus aanschaffen. Maar deze camera's hebben meer ruis dan de concurrenten bij zulke lastige situaties als jij gaat fotograferen. De Canon camera's staan bekend om hun goede eigenschappen met betrekking tot ruis. Je kunt een heel hoog ISO niveau kiezen en dan nog heb je minder of geen last van ruis. Je zult meer spullen moeten meenemen. Een algemene lens van 28 tot zo'n 300 zou ik nooit doen. Deze lenzen zijn vaak niet lichtsterk genoeg voor wat jij wilt. Dus daar mag je ook nog een aardig bedrag voor uittrekken. Maar er zijn mensen hier op het forum die daar mee verstand van hebben als ik...

      Tja het is een blijft lastig, een goede prosumer of een digitale spiegelreflex. Daar is al veel over geschreven op dit forum en er is zelfs een heel stuk over geschreven spiegelreflex versus prosumer. Dat zou je misschien kunnen lezen. Door te zoeken op dit forum kom je veel te weten.

      Ik heb zelf voor een spiegelreflex gekozen omdat ik een bereik wilde van 28 tot 300 en later een goede macro-optie en een camera die snel genoeg was. Toen ik een camera ging kopen waren deze in de prosumer klasse niet beschikbaar zonder converters etc... Ja als je daar aan begint loop je ook te slepen met spullen. Vandaar een spiegelreflex...

      Nu ik hoop dat je er een beetje wijzer door bent geworden. En nogmaals als het over objectieven gaat zijn er hier mensen die je beter kunnen helpen.

      Aufwiederschnitzel,
      Bart

      Comment


      • #4
        Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

        Concertfotografie is één van de toespassingen waar een DSLR echt wel voordelen heeft door de véél betere beeldkwaliteit bij hogere ISO.

        Ideaal is zo'n DSLR met een 70-200 + beelstabilisatie

        Nadeel? Lens + body kosten je tegen de 2500 EUR .

        En nog goedkoper?
        Canon heeft een goedkopere beeldgestabiliseerde 70-300 mm voor 450 EUR. Koppel die aan een tweedehands 300D en je hebt een degelijke concertfotografie uitrusting

        En nog goedkoper?
        Dan zit je bij de digicams. De nieuwe reeks van Fuji heeft redelijk goede ruiskarakteristieken...

        sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #5
          Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

          idd.. een dslr + lens met stabilisatie kost al snel handen vol geld
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

            Concertfotografie, ik denk dat de S602z en zijn opvolgers moeilijk te verslaan zullen zijn. Kijk eens naar de website van Tony Smet hier op het forum en zie wat hij met zijn Fuji en D30 bereikt heeft. Ook ik heb al eens tijdens een concert foto's gemaakt. Dat was voor het eerst dat ik foto's tijdens een concert trok en de resultaten mochten er wezen, ze staan op mijn fotopic http://sajansen.fotopic.net Uiteraard zijn er ook camera's van andere merken die het goed doen. Over de Panasonics twijfel ik een beetje, die gaan inderdaad maar tot ISO400 en vertonen daar al flink wat ruis (voor zover ruis daadwerkelijk een probleem is) Fuji staat er om bekent weinig ruis te hebben.

            DSLR zou het mooiste zijn. Da's meestal het geval. Je hebt een grotere sensor, mooie ruisvrije beelden en ook nog een mooiere DOF-werking. Het nadeel: bij concerten wil je graag lichtsterke lenzen. Liefst met een diafragma van 1/2,8. Bij een prosumer is dat geen probleem, voor op een DSLR gaat dat echter flink wat centen kosten. (ongeveer € 1000 voor een Nikon 80-200 2,8 en 1200 voor een canon 70-200 2,8) Hier ga ik er dan wel vanuit dat je een zoomlens neemt, maar dat geef je ook aan. Lichtsterke primes lijkt me ook nog een optie. Doch de wat langere lichtsterke primes gaan ook al flink in de papieren lopen.

            Comment


            • #7
              Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

              Oorspronkelijk geplaatst door BartK
              De Panasonic FZ20 heeft een goede lichtsterke lens van LEICA f2.8 over het hele bereik, heeft 5 MP en heeft een zook van 36-432 mm. Deze camera heeft ook image stabilisatie.De camera gaat tot ISO 400, weet niet of dat genoeg is voor jouw moeilijke belichtingssituaties.
              Ik heb foto's gezien die met deze Pana gemaakt zijn... in de omstandigheden die Telecaster hier beschrijft.

              En ik moet zeggen dat het niet veel bijzonders was hoor! Zo lang de lichtomstandigheden redelijk bleven gingen de foto's ook maar eens "licht uit, spot aan" dan kon je het vergeten: grove korrel door de ruis. De resultaten leken meer op de foto's die je met de 19,95€ camera's kunt kopen in de blokker...

              Ik zou eens uitkijken naar een goede tweedehands DSLR met dito lens...

              Comment


              • #8
                Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

                Een DSLR met een 70-200 f2,8 lens is al een goed begin. Mijn 20D zet ik zonder problemen op iso 1600 als er niet veel licht is, en dan is er zelfs zonder nabewerking geen ruis te zien op een A4-afdruk .

                Maar dan wordt het allemaal wel een stuk duurder, en moet je ook veel meer gewicht meesleuren.

                De prosumers met een lichtsterke lens (f2,8 over het volledige bereik) en beeldstabilisatie zijn ook wel bruikbaar, maar daarmee zal je niet dezelfde resultaten halen als met een recente DSLR. (Een 300D is op iso 1600 veel minder goed dan de 20D / 350D.)
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

                  Over de Panasonic FZ20:

                  Dit is een hele fijne camera met hele goede resultaten voor de meer verlangende fotograaf. Alleen echt hoge verwachtingen b.v. macro's van hele kleine insecten < 1cm of binnenopnamen met heel weinig licht op 400 ISO. Dan wordt het wat minder Het opnemen met 400 ISO is juist 1 van de mindere punten van de FZ 20, de foto's vertonen dan wat meer ruis. Maar ik wil ze nog niet dramatisch slecht noemen. Overigens heeft de FZ 20 een nacht-portretstand.

                  Groetjes Marion

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

                    Goed dat je dat vermeld want ik heb zelf nog nooit gefotografeerd met de FZ20. Heb het aleen van de reviews hè. En de geen die de vragen stelt vroeg zich af of er in de prosumer markt ook iets te krijgen valt... Dit zijn toch de superzooms van dit moment, er komen binnenkort echter weer andere nieuwere modellen uit, dus ik zou ff wachten...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

                      Zo, na weer eens een tijd gelezen te hebben op dit geweldig informatieve en objectieve forum ben ik toch wel op het pad van dSLR terecht gekomen. Dan maar iets meer uitgeven

                      Voor mijn specifieke toepassing gaat het dan om de EOS 350d of recent de KM 5D.

                      Met name de laatse stelt mij instaat door het (veelbesproken) AS systeem in de body wat meer uit te geven aan lichtsterk glas in plaats van een IS systeem in de lens. de KM 5D heeft ook nog eens iso 3200. Maar ik moet nog even de ruisresultaten afwachten.

                      Wat denken jullie?
                      het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                      Telecaster weblog
                      km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

                        Ik bezit een FZ20 en heb 1x concert foto's gemaakt. Ik kan zeggen dat het niet het ideale toestel is hiervoor. Mijn resultaten vallen nog wel mee na Neat Image, maar er was vrij veel licht (voor een optreden) en ik zat op de eerste rij (minder zoom, minder bewegingsonscherpte): http://www.pbase.com/kristof_a/comcerts_2nd_edition

                        Moest ik regelmatig aan concertfotografie doen zou ik niet voor de FZ20 kiezen. In beter lichtomstandigheden is het wel een goede camera. Alleen spijtig dat er geen wieltje is voor sluitertijd/diafragma te wijzigen en dat je door menu moet gaan (wat bij de FZ30 niet meer het geval is).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

                          Waarom geen Minolta Dynax 5D of zo daar een tamron 28-75 2.8 op of een sigma 70-200 2.8. dan heb je zo al beeldstabilisatie op toestel en dan ben je toch nog democratisch gesteld van prijs.
                          Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                          Hier op dit forum.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

                            Oorspronkelijk geplaatst door TeleCaster
                            ..... of recent de KM 5D.
                            die bedoelde ik dus

                            ik worstel nog met de wat minder beschikbare lenzenkeuze

                            zeg, is die Sigma er eigenlijk wel voor KonicaMinolta?
                            het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                            Telecaster weblog
                            km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concertfoto's: spiegelreflex of prosumer

                              Oorspronkelijk geplaatst door TeleCaster
                              die bedoelde ik dus

                              ik worstel nog met de wat minder beschikbare lenzenkeuze

                              zeg, is die Sigma er eigenlijk wel voor KonicaMinolta?
                              Jazeker... Ik vermoed zelfs dat de meeste Sigma lenzen gewoon voor KM leverbaar zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X