Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help!! Scherpte bij Canon 20D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help!! Scherpte bij Canon 20D

Ik heb niet zolang geleden een 20D aangeschaft maar eerlijk gezegd vindt ik de scherpte van de afbeeldingen wat tegenvallen. Heb wel nog maar enkel in de verschillende jpeg formaten getest maar niet in raw. Korte of lange sluitertijden hebben blijkbaar geen invloed op het resultaat.
    Op het net heb ik al wel haarscherpe resultaten gezien, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat elke foto digitaal is nabewerkt, daar het hier toch om een relatief duur toestel gaat. Weet iemand waar het fout gaat?

Re: Help!! Scherpte bij Canon 20D

De lange leercurve van een DSLR...

Hoewel je het blijkbaar niet helemaal gelooft zal het toch aan de digitale nabewerking liggen dat de meeste foto's die je van de 20D ziet scherp zijn. Recht uit de camera zullen ze namelijk nooit de optimale scherpte hebben. Dat is een typîsche eigenschap van alle digitale fototoestellen, de Anti-Aliasing filter die voor de sensor zit zal er altijd voor zorgen dat de foto 'vers uit de filter' wat zacht lijkt.

De meeste digitale p&s toestelletjes compenseren dit door binnen de camera zelf de foto al agressief te verscherpen, maar DSLR's doen dit niet, omdat de producenten van die fototoestellen ervan uitgaan dat iemand die zoveel geld uitgeeft aan een fototoestel ook wel de moeite zal willen doen om foto's te bewerken in PS tot ze klaar zijn. Negatieven moesten ook nog ontwikkeld worden vroeger, digitale foto's eigenlijk ook, het verschil is dat met een DSLR je de ontwikkeling zelf moet doen. Het voordeel daarvan is dat je zelf de optimale hoeveelheid van bewerking per foto zelf kan bepalen.

Een tweede factor kan de lens zijn. Het resultaat van een 20D + dure "L" lens zal sowieso scherper zijn dan dat van een 20D + zo'n oude 28-80 mm kitlens. Maar zelfs met een dure "L" lens zal je nog altijd je foto's moeten bewerken hoor.

Je kan wel instellen dat je camera jpg's zelf verscherpt, zodat jij het niet meer moet doen, (bij profiles, in het menu, als ik me niet vergis; staat zeker in de handleiding) maar de resultaten daarvan zullen nooit even goed zijn in vgl. met wanneer je het zelf doet in PS, omdat de camera niet kan zien hoeveel iedere individuele foto moet verscherpt worden.
    Last edited by Geert1845; 21 augustus 2005, 10:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J@kke
      , maar ik kan me moeilijk inbeelden dat elke foto digitaal is nabewerkt, daar het hier toch om een relatief duur toestel gaat. Weet iemand waar het fout gaat?
      Hallo J@kke,

eerste regel van mijn quote gaat het denk ik fout... bijna iederen bewerkt zijn digitale foto (zeker als hij op het web komt) (USM)

post eens een foto.... (liefst ook ergens een fullsize link) dan kunnen we wat meer te weten komen. (de beelden komen nu eenmaal wat "soft" uit de meeste DSLR's).

mvg,
      Z900
      Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Er gaat niets fout, een beeld uit een DSLR heeft graag wat nabewerking !

Je zou kunnen overwegen om je parameters aan te passen en een in camera verscherping te doen, dit is enkel werkzaam bij JPEG en je beste kwaliteit krijg je bij RAW. Mocht het je een troost zijn ook een beeld uit de 1Ds Mark II heeft nabewerking nodig !

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Zie het maar zo, hoe duurder de cam, hoe minder scherp rechtstreeks uit de camera En dat is geen grapje. Naarmate de camera geavanceerder wordt geacht, wordt de gebruiker ook geacht geavanceerder om te gaan met de resultaten.

Wil je echt de verscherping door de camera laten doen kan dat door de parameters te veranderen. M.a.w. scherpte opschroeven, maar ideale resultaten zul je niet krijgen.

Ikzelf schiet alléén maar RAW en bewerk elke foto na. Dat is voor mij ook een deel van de hobby
          Cookie
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
            Ikzelf schiet alléén maar RAW en bewerk elke foto na. Dat is voor mij ook een deel van de hobby
            Cookie
            Idem ...
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

Comment

Op het net heb ik al wel haarscherpe resultaten gezien, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat elke foto digitaal is nabewerkt, daar het hier toch om een relatief duur toestel gaat. Weet iemand waar het fout gaat?
              Deze dure fototoestellen vragen om RAW.
              Via een RAW converter, ofwel gratis van Canon of veel beter voor 100 euro van Phase One, krijg je resultaten die geen nabewerking meer nodig hebben.

In verband met de mogelijke aankoop van een Canon 5D heb ik recent de .jpg voorbeelden van de 1Ds (zonder II) op dpreview opnieuw bekeken.

3 jaar terug was ik ongelooflijk onder de indruk van de kwaliteit van deze 11 MP jpegs.

Vandaag is het even ongelooflijk hoeveel beter de kwaliteit is van de fotos die dankzij RAW uit mijn 8 MP 20D komen.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                Deze dure fototoestellen vragen om RAW.
                Via een RAW converter, ofwel gratis van Canon of veel beter voor 100 euro van Phase One, krijg je resultaten die geen nabewerking meer nodig hebben.

In verband met de mogelijke aankoop van een Canon 5D heb ik recent de .jpg voorbeelden van de 1Ds (zonder II) op dpreview opnieuw bekeken.

3 jaar terug was ik ongelooflijk onder de indruk van de kwaliteit van deze 11 MP jpegs.

Vandaag is het even ongelooflijk hoeveel beter de kwaliteit is van de fotos die dankzij RAW uit mijn 8 MP 20D komen.

Jan.
                Mmmmm, zou ik ?????

Ok, de meeste DSLR toestellen vragen om nabewerking, en vragen blijkbaar volgens de meesten om RAW. Maar .....

Sinds ik de Minolta heb is mijn RAW aanhang en gebruik wel minder geworden en beperkt gebleven tot bvb een trouwreportage of een modelshoot. Voor de rest (evenementen) schiet ik tegenwoordig in JPEG (geen paniek Jeff , op Body Art 2005 zal ik RAW gebruiken). En mijn beelden hoeven bijna tot geen nabewerking op een paar na. Neen, ik zou liegen, de beelden kunnen soms een highlight/shadows gebruiken achteraf, maar zeker geen verscherping.

Dit is afhankelijk van toestel tot toestel hoor. Speel eens met de parameters op je toestel, en vergelijk. Het is niet omdat mijn toestel aanvaardbare resultaten aflevert, dat een ander dit ook nie kan hoor. Ik ken genoeg mensen die niets anders dan JPEG gebruiken, en deze met goed resultaat, zowel Nikon, als Canon als Minolta shooters .....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                  Cookie
                  Idem hier.

Trouwens, de sharpening is afhankelijk van het medium (print of scherm) en van de afbeeldingsgrootte. Er bestaat geen 'hoeveelheid' sharpening die voor alles goed is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                    Dit is afhankelijk van toestel tot toestel hoor. Speel eens met de parameters op je toestel, en vergelijk. Het is niet omdat mijn toestel aanvaardbare resultaten aflevert, dat een ander dit ook nie kan hoor. Ik ken genoeg mensen die niets anders dan JPEG gebruiken, en deze met goed resultaat, zowel Nikon, als Canon als Minolta shooters .....
                    Het is inderdaad afhankelijk van smaak, toestel, omstandigheden en kunde van de fotograaf. RAW wil ook niet altijd zeggen dat het beter wordt.

Ik schiet persoonlijk in RAW omdat ik het leuk vind om na te bewerken. Het is voor mij echt de afronding van het maken van de foto. Qua processing heb ik een vrijwel geheel geautomatiseerde workflow die relatief weinig tijd kost en op alle belangrijke punten manuele input vereist (tijdens RAW conversie witbalans, EV correctie, verscherpen, etc.) De rest wordt volledig automatisch gedaan (kaderen, resizen, etc.)
                    Last edited by ajh; 17 augustus 2005, 11:08.
                    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik heb niet zolang geleden een 20D aangeschaft maar eerlijk gezegd vindt ik de scherpte van de afbeeldingen wat tegenvallen. Heb wel nog maar enkel in de verschillende jpeg formaten getest maar niet in raw. Korte of lange sluitertijden hebben blijkbaar geen invloed op het resultaat.
                      Hi,

Op alle digitale sites wordt het gebruik van in-camera settings afgeraden. Met raw ben je daar meteen van verlost.

DPaul.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

Comment

@Tom: Ik wist dat je dit zou antwoorden.
                        De enige mogelijke conclusie is dat de Minolta geen duur fototoestel is.

Heel wat professionele fotografen gebruiken inderdaad jpeg met erg goede resultaten omdat RAW gewoonweg niet rendabel is. Maar dat betekent niet dat RAW geen voordelen heeft tegenover jpeg.

Edit: Ik ken meer dan 10 voordelen van RAW tegenover jpeg. (en 4 nadelen)

Jan.
                        Last edited by Jan_10D; 17 augustus 2005, 11:31.

Comment

Nog even toevoegen dat scherpte in relatie staat tot uitvoerformaat. Een foto die netjes scherp is voor gebruik op A3 formaat zal bij het verkleinen naar bv. 10x15cm formaat terug lichte verscherping nodig hebben.

Persoonlijk vind ik Canon wel wat overdrijven (1 uitzondering: de oudere 1D/1Ds) met z'n wazige standaardinstelling, je verliest daarbovenop dankzij JPG compressie (ook de hoge kwaliteitsinstelling) voornamelijk fijne details/textuur en die kan je achteraf niet meer bijtoveren in Photoshop... Dan ben je verplicht om RAW te gebruiken.
                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Vergelijk de scherpte van je beelden met onbewerkte beelden die je op de testsites met hopen kan vinden. Als je dan tot de conclusie komt dat je beelden toch nog veel scherpte missen in vergelijking met deze beelden is of je techniek fout, of er is een probleem met je camera of je lens is niet goed genoeg.

Als je vindt dat deze beelden niet scherp genoeg zijn dan moet je gaan opscherpen. Je kan hiervoor de parameter instellingen gebruiken en met dit en de WB tools de jpegs volledig naar je smaak aanpassen. En wat je ook wil doen het beste ben je altijd met RAW.

Die zogezegde "onscherpte" van standaard canon jpeg beelden maak je daar maar niet druk om. Als je de beelden naast andere onbewerkte beelden legt zie je het verschil amper.
                            Er wordt hier gesproken over de Minolta D7 alsof dat deze geen verscherping nodig heeft en de 20D wel. Tja als ik deze(http://www.dpreview.com/reviews/koni...a7d/page21.asp) beelden bekijk gemaakt in dezelfde omstandigheden en beide zonder bewerking well euh..... hmmm, hier vraagt de D7 meer verscherping dan de 20D als je het mij vraagt (en dan hebben we het nog enkel over iso 100...). Je moet niet altijd alles geloven wat op internet als waarheid verkocht wordt beter gebruik je je eigen ogen en vergelijkingsmateriaal genoeg te vinden.

Uiteindelijk bestaat er geen ideale verscherping die op alle toepassingen slaat en ik ontwikkel daarom altijd mijn RAW's zonder verscherping en pas dan de verscherping aan naargelang het doel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                              @Tom: Ik wist dat je dit zou antwoorden.
                              De enige mogelijke conclusie is dat de Minolta geen duur fototoestel is.

Heel wat professionele fotografen gebruiken inderdaad jpeg met erg goede resultaten omdat RAW gewoonweg niet rendabel is. Maar dat betekent niet dat RAW geen voordelen heeft tegenover jpeg.

Edit: Ik ken meer dan 10 voordelen van RAW tegenover jpeg. (en 4 nadelen)

Jan.
                              Neen Jan, tis een weggooitoestelletje ....

Je hebt gelijk hoor, RAW heeft voordelen, maar soms (lees meestal) heb je genoeg aan jpeg ....
                              Last edited by Tom; 17 augustus 2005, 13:21.

Comment

Working...
                              X