Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flash sync speed

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flash sync speed

Ik heb hier op het forum al wat zitten lezen over flash sync speed, high speed sync flashes, etc. en denk een redelijk idee te hebben van het probleem (de theorie dan toch ):

Nu concreet: ik heb 2 camera's op het oog:
    de Nikon D50 (flash sync speed 1/500 )
    de Minolta 5D (flash sync speed 1/125 of 1/160 afhankelijk van AS on/off). De Minolta 5D (en de 7D ook BTW) heeft volgens de specificaties enkel high-speed flash sync met hun externe flashes, niet met de interne.

Wat betekent dat nu in de praktijk?:
    Stel dat ik op het strand, bij volle zon, een foto wil nemen met groot diafragma omwille van DOF, en ik wil daarbij een invulflitsje gebruiken met de interne flash (ik loop niet op het strand rond met m'n externe flash erop ) -> heb ik dan een probleem?? En is de 1/500 van de Nikon dan wel voldoende of is dat nog steeds teweinig?

Bedankt!
    www.jurgengeys.be - www.apertura.be

Re: Flash sync speed

Sychronistatie, en high speed flash zijn beide verschillende zaken. Een high speed flash moet mogelijk zijn tot op de maximale sluitersnelheid van het toestel. Je heb dan wel verlies van de lichtopbrengst van de flits, en uiteraard enkel externe flits, trouwens een ingebouwde flits op een DSLR is eerder een hulp in nood dan een gebruiksinstrument. Met de synchronisatie tot 125 of een 250 ste heb ik nog nooit enig probleem gehad, normaal bij gebruik in de studio is het toch de studioflits die voor de bevriezing van de beweging zorgt, de invloed van omgevingslicht is in de studio minimaal.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Wel in de situatie die je aangeeft gaat geen enkele van deze camera's de benodigde sync speed halen vrees ik. En vergeet ook niet dat de D70 pas start op iso 200 wat zeker niet helpt om dit te bereiken. Tov van de 5D heeft hij nog wel een klein voordeel. 1/500 op iso200 komt overeen met 1/250 op iso 100.

Comment

Ik heb verschillende fotootjes van m'n kinders op het strand, genomen met m'n goedkoop prosumertje op ISO50, 1/1000, f3,5 en waar die fillflash toch echt wel onontbeerlijk was. Moet ik nu concluderen dat dat met 'n DSLR en zonder externe flash gewoon no-way kan???
        www.jurgengeys.be - www.apertura.be

Comment

Working...
        X