Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dode pixel ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dode pixel ?

Heb tijdens mijn voorbije vakantie wat foto's van een plaatselijk onweer proberen te nemen met mijn ouwe trouwe digital ixus.

Maar op de langer belichte foto's zie ik het volgende oranje stipje

ik vrees dus voor een dode pixel ...

Of is het een UFO ?

As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

Re: dode pixel ?

Dit is geen dead pixel maar een HOT pixel.

Komen meestal te voorschijn bij een hoge F. zeg 16-22, en bij uitvergrotingen zoals de deze foto.

Komt 'veel' voor, weg nen is het enige middel ertegen.

Comment

Hier is een link naar de full size foto, daar is ze ook duidelijk op te zien

Het goede nieuws is wel dat het enkel op foto's met een lange exposure tijd te zien is

hier is ook de exif data

Make: Canon
      Model: Canon DIGITAL IXUS
      Comment:
      Date taken: donderdag 28 juli 2005 21:16:49
      Exposure time [s]: 1/2
      F-Number: F2,8
      Focal length [mm]: 5,40625
      Max. aperture: F2,8
      Subject distance [m]: 30
      Flash: Not fired
      Metering mode: Center weighted average
      Colour space: sRGB
      Sensing method: One-chip color area sensor
      White balance: Auto
      Contrast: Normal
      Sharpness: Normal
      Saturation: Normal
      Flash mode: Not fired
      Macro: Off
      Digital zoom: Off
      ISO value:
      Easy-Shooting: Manual
      Firmware: Firmware Version 1.0
      Image quality: Fine
      Picture info: IMG:JPEG file
      Image size: Large
      As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
      like.no.other

Comment

Het is idd een grote joekel, niks aan te doen, tenzij je nog garantie hebt?...

Comment

Nee dat denk ik niet, het toestel heb ik in 98 of 99 gekocht ...
          och ja zolang het alleen bij 'donkere' foto's is kan ik er nog wel mee leven.
          like.no.other

Comment

naast het paaltje zit er ook nog eentje denk ik
            rechtse kant

Comment

Als dat er 1 is dan zijn er nog 2 extra te ontdekken !!!
              Nikon D70s / Nikkor AF-S DX 18-70/3.5-4.5G IF ED,Nikkor AF 50/1.8 D,Nikon, Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM Nik-D DG, SB-800 Speedlite , 2x Dane-Elec CompactFlash XTreme 512 Mb/44x / Canon Powershot A 510

Comment

Ik zie er ook nog een paar meer, weliswaar minder uitgesproken...
                Het goede nieuws is dat men dit softwarematig kan oplossen door mapping.
                Best even navragen via je verkoper of Canon dit voor u kan doen....
                Duurt helemaal niet lang...

Comment

Volgens mij zijn dit gewoon 'hot'-pixels. Die krijg je inderdaad bij lange sluitertijden. Vrij simpel weg te werken in een fotobewerkingsprogramma.

Wat ik weet van die dingen:

-'Hot'-pixels: Zijn dingen die voorkomen bij lange sluitertijden. Een pixel geeft gewoon een verkeerde waarde af door wat dan ook. Hoe langer de sluitertijd, hoe groter de kans hierop. Deze komen op verschillende plaatsen voor en kunnen ook verschillende kleuren hebben.

-'Dead'-pixels: Pixels die gewoon simpelweg altijd een lage waarde afgeven. Ze zitten in elke opname, altijd op dezelfde plaats en zijn altijd zwart.

-'Stuck'-pixels: Pixels die altijd de maximale output geven. Deze zijn dan altijd rood, groen of blauw. Ze zitten in elke opname en altijd op dezelfde plaats.

Hotpixels doe je niets aan. Iedere camera heeft ze, de ene camera werkt ze echter beter weg als de andere. Je hebt ze ook zelf zo weggewerkt. Dead en stuck pixels zijn vervelender. Die zijn inderdaad weg te mappen, maar dit moet doorgaans door de fabrikant gebeuren.

Als deze stip nou op meer opnames zou voorkomen op dezelfde plaats, dan zou het pas iets zijn om je zorgen over te maken. Anders is het een hot-pixel en die 'horen' gewoon bij digitale fotografie.

Comment

Had mijn vorige camera een 300D ook. Via mijn handelaar binnen de garantieperiode opgestuurd naar Canon. Na 5 tot 6 weken de camera hersteld terugontvangen. De service van Canon is best goed, maar het duurt wel lang.
                    Ik heb geen idee wat er dergelijke reparatie of remappen kost.
                    Gegroet Auke
                    Nikon en wat toebehoren

http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

Comment

Working...
                    X