Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bril + zoeker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bril + zoeker

    Hebben jullie daar geen moeite mee?
    als ik echt alles in de zoeker wil zien moet ik mijn bril er echt helemaal tegenknotsen en da's niet zo gezond voor die bril zelf denk ik...
    Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

  • #2
    Re: Bril + zoeker

    Ik moet zeggen dat ik er ook soms wel problemen mee heb. Mijn bril wordt telkens een klein beetje gedrukt en dan zit ik er bijna met mijn oog tegen enzo.
    Ik zou het liever zonder hebben maar dan zie ik helemaal niks dus leer ik er maar mee leven.

    Er zijn wel speciale accesoires maar ja...

    Ik ben er wel zeker van dat je met bril nooit perfect je beeld ziet, doordat je van "ver" erdoor kijkt is dat precisie veel moeilijker dan als je je oog er mooi kan tegenzetten

    Comment


    • #3
      Re: Bril + zoeker

      Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
      Ik moet zeggen dat ik er ook soms wel problemen mee heb. Mijn bril wordt telkens een klein beetje gedrukt en dan zit ik er bijna met mijn oog tegen enzo.
      Ik zou het liever zonder hebben maar dan zie ik helemaal niks dus leer ik er maar mee leven.

      Er zijn wel speciale accesoires maar ja...

      Ik ben er wel zeker van dat je met bril nooit perfect je beeld ziet, doordat je van "ver" erdoor kijkt is dat precisie veel moeilijker dan als je je oog er mooi kan tegenzetten
      Ja ook voor mij is die bril niet ideaal. Soms let je er niet op en is je bril wat aangedampt of "vettig" en je denkt dan scherp te stellen

      Resultaat uiteraard kan je raden

      Op den duur let je er wel op hoor

      Comment


      • #4
        Re: Bril + zoeker

        ik veronderstel dat er op je toestel geen correctiewieltje staat bij de zoeker (zoals bv bij de d70), da kan een oplossing zijn voor mensen met een lage dioptrie...
        D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

        Comment


        • #5
          Re: Bril + zoeker

          Oorspronkelijk geplaatst door El Marco
          ik veronderstel dat er op je toestel geen correctiewieltje staat bij de zoeker (zoals bv bij de d70), da kan een oplossing zijn voor mensen met een lage dioptrie...
          Ik heb sinds kort ook een D70S en ik erger me nog steeds aan die kl***-zoeker. (Sorry dat ik geen deftiger woord kan gebruiken voor die enorme blunder die Nikon hier gemaakt heeft).
          En dat correctiewieltje is ook om te lachen...

          Neen, waarom Nikon geen zoeker zoals op mijn ouwe F-801 gemonteerd heeft ? Een pracht-zoeker : groot, overzichtelijk, goed leesbare info, helder, ideaal voor brildragers en voor mensen zonder dit noodzakelijk kwaad.
          Zeker als je je linker oog gebruikt om door je SLR te kijken.

          Ok, er zat geen lachwekkend correctiewieltje aan, maar je kon het zoekerglaasje wisselen of eenvoudig laten slijpen bij een opticien, zodat je zoeker perfect gekalibreerd was aan je oog.

          Comment


          • #6
            Re: Bril + zoeker

            Wat ik hier ook daarnet heb gehad.

            Ik wring mij in zowat alle mogelijke posities en concentreer mij enorm op mij onderwerp. Gevolg->zweet en erg warm

            Begint mijn viewfinder dan niet te bedampen, dan moet je gewoon wachten tot het over is om verder te doen. Plus dan nog wat zweet op mijn toestel...

            En, omdat ik zo met mijn oog moet drukken kom ik tegen mijn bril, en die is constant vuil.

            Comment


            • #7
              Re: Bril + zoeker

              ik kocht de 20d omwille van de zoeker en eerlijk gezegd dat is ook geene vette vergeleken bij mijn analoge contax...of bvb de nikon f3 of f4 etcetc

              de d70 zwijgen we helemaal over...krijg ik het "tunnelsyndroom" in

              als ik echt wat eurokes teveel heb.... ga ik voor een 1DmkII

              Comment


              • #8
                Re: Bril + zoeker

                Ik heb ook wreed last met mijn bril, dus doe ik hem gewoon af.

                Comment


                • #9
                  Re: Bril + zoeker

                  Oorspronkelijk geplaatst door Traveler
                  Ik heb sinds kort ook een D70S en ik erger me nog steeds aan die kl***-zoeker. (Sorry dat ik geen deftiger woord kan gebruiken voor die enorme blunder die Nikon hier gemaakt heeft).
                  En dat correctiewieltje is ook om te lachen...

                  Neen, waarom Nikon geen zoeker zoals op mijn ouwe F-801 gemonteerd heeft ? Een pracht-zoeker : groot, overzichtelijk, goed leesbare info, helder, ideaal voor brildragers en voor mensen zonder dit noodzakelijk kwaad.
                  Zeker als je je linker oog gebruikt om door je SLR te kijken.

                  Ok, er zat geen lachwekkend correctiewieltje aan, maar je kon het zoekerglaasje wisselen of eenvoudig laten slijpen bij een opticien, zodat je zoeker perfect gekalibreerd was aan je oog.
                  Het is ergens logisch als de sensor van je DSLR van het APS-C formaat is dat ook het zoekerbeeld kleiner zal zijn dan met een analoge kleinbeeld reflex.
                  Vond dit in het begin ook een 'achteruitgang' toen ik overstapte van SLR naar DSLR.
                  Enkel de gelukkigen die een sensor in kleinbeeld formaat kunnen (of mogen...) betalen hebben dit probleem niet.

                  Ben zelf ook een brildrager en had op mijn oude SLR een oogcorrectie lensje aangeschaft om zonder bril te kunnen 'zoekeren'.
                  Dit oogcorrectie lensje paste tot mijn verbazing ook op mijn nieuwe DSLR (heeft trouwens ook een correctie wieltje dat goed werkt).
                  Al mijn objectieven heb ik moeten opnieuw kopen (FD -> EF), maar het oogcorrectielensje is nog steeds compatibel .
                  Dank u wel Canon, toch iets dat hetzelfde gebleven is ...
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bril + zoeker

                    Ik ben eigenlijk bijzonder tevreden met de zoeker van de 1D MkII; verlies links en rechts wel wat informatie, maar géén beeld en daar draait het uiteindelijk om bij het kadreren. Nadeel is nu wel dat ik me nog blauwer als tevoren erger als ik m'n andere bodies gebruik (D30 & 10D, ai !). Staat me voor dat er voor Canon een soort speciale oogschelp zou bestaan voor brildragers, maar heb dat nooit getest.

                    Voor het overige blijven de klassieke problemen: vuile bril betekent moeilijk manueel focuseren; opeens worden die vetvlekjes en stofjes waar je normaal "doorheen" kijkt pijnlijk zichtbaar. Ik heb dan ook meer dan één pakje brillendoekjes bij als ik erop uittrek. Tja, uiteindelijk blijft een bril een "prothese"... als ik nou nog eens de moed zou hebben om zo'n laserbehandeling te ondergaan... Maar ik durf niet: laten prutsen aan m'n ogen vind ik té griezelig.
                    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bril + zoeker

                      Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
                      Het is ergens logisch als de sensor van je DSLR van het APS-C formaat is dat ook het zoekerbeeld kleiner zal zijn dan met een analoge kleinbeeld reflex.

                      : ...
                      De zoeker van de D70 is wel heel erg klein ,denk dat de viewsize weinig te maken heeft met de sensor size maar eerder een gevolg van de (goedkopere) constructie van het pentaprism.
                      De gegevens binnen de viewfinder zijn ook zeer klein weergegeven bij Nikon.

                      Dit is de reden waarom ik niet voor Nikon gekozen heb alhowel het anders prachtige camera's zijn maar ik vind dit toch wel een zeer belangrijke handicap.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bril + zoeker

                        Ook ik ken dit probleem, lenzen nemen is geen optie aangezien mijn ogen daar niet tegen kunnen en op den duur blind worden ook geen optie is. Inderdaad een hoop last van een vieze en vettige bril. Als ik echt zwaar actief bezig ben met foto's maken wil ik mijn bril welleens afzetten en het correctiewieltje dat op mijn 300D gebruiken. Met -2 kan dat nog. Nadeel is dat je ineens vrij weinig ziet zodra je niet meer door je camera kijkt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bril + zoeker

                          ik mag ook niet aan m'n ogen laten knoeien dus blijf ik bij een bril

                          de 20d is net voldoende voor mij om af en toe zonder bril te kunnen werken

                          met het correctiewieltje geraak ik er net

                          onlangs paste ik een truukje toe (héél toevallig) - van met beide ogen open te fotograferen - iets wat ik nog af en toe deed met de leica m- en tot m'n grote verbazing werkte dit aanstekelijk goed bij mij

                          maar morren om onze prothese of handicap helpt ons niet vooruit en het is niet bij het gamma d70,eos 350 of 20d dat er een HP zoeker zoals bij de F3 of F4 zal komen hoor

                          ofwel leven we ermee.....oftewel hard sparen voor een 1D

                          maar we hebben nog wel ander prioriteiten dan een camera van ca.4000€ of meer

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bril + zoeker

                            Zoekers in DSLR's blijven een probleem en gezien er mi. veel te weinig aandacht aan wordt besteed (ook op bvb. dpreview) ben ik blij met deze topic.

                            Ik vind de D70(s) bvb. een prachttoestel en ook de EOS 350D of 20D kunnen mij bekoren, maar krijgen bij mij geen kans juist omwille van de zoeker.

                            Ben zelf ook een brildrager, en was nooit gelukkig met mijne 300D. Maar sinds mijn omschakeling naar Pentax hoort ge mij niet meer klagen.

                            Wat zoekers betreft, zit Pentax met de ist D en Ds in de betere moot, al zou ik de zoeker nog een ietske groter willen. Als ge dan de Minolta D7D vastneemt, of, nog beter, de D2-en-een-letterke: fantastisch gewoon! En dat zijn toch ook APS-DSLR's niet? Dus ze kunnen het, waarom doen ze het dan niet?



                            Oorspronkelijk geplaatst door Traveler
                            Ik heb sinds kort ook een D70S en ik erger me nog steeds aan die kl***-zoeker. (Sorry dat ik geen deftiger woord kan gebruiken voor die enorme blunder die Nikon hier gemaakt heeft).
                            En dat correctiewieltje is ook om te lachen...

                            Neen, waarom Nikon geen zoeker zoals op mijn ouwe F-801 gemonteerd heeft ? Een pracht-zoeker : groot, overzichtelijk, goed leesbare info, helder, ideaal voor brildragers en voor mensen zonder dit noodzakelijk kwaad.
                            Zeker als je je linker oog gebruikt om door je SLR te kijken.

                            Ok, er zat geen lachwekkend correctiewieltje aan, maar je kon het zoekerglaasje wisselen of eenvoudig laten slijpen bij een opticien, zodat je zoeker perfect gekalibreerd was aan je oog.
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bril + zoeker

                              Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                              En dat zijn toch ook APS-DSLR's niet? Dus ze kunnen het, waarom doen ze het dan niet?
                              Zal vast met de prijs en het formaat te maken hebben. Gezien de trend bij Canon naar kleiner en nog kleiner zullen dergelijke zaken moeilijker in een body te persen zijn.

                              Ook heb ik begrepen dat een goede heldere en vooral grote zoeker een optisch kunstwerkje is. En dat betekent dus gelijk dat het erg duur is.

                              Zoals al gezegd, die € 4000,- camera heeft het wel. 't is kiezen of delen. Of een (relatief) goedkope camera met mindere zoeker of een hele dure.

                              Heb trouwens het idee dat de minolta's meer ontwikkeld zijn met in het achterhoofd de ouderwetse analoge camera's. Dat is overigens positief bedoeld

                              Canon en Nikon concentreren zich wat mij betreft momenteel te veel op miniaturisering en gadgets en verliezen enigzins uit het oog waar het ding nu eigenlijk voor bedoeld is
                              Groeten,

                              Albert Jan

                              Website AJH
                              lidnummer: BD0371NL

                              Comment

                              Working...
                              X