Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D50

Ik ben zelf geïnteresseerd in de D50 of de 350D. Heb beide camera's in mijn handen gehad en persoonlijk vind ik de D50 prettiger in de hand liggen. Toch wilde ik eerst nog even wachten op de D50 review van dpreview.com voordat ik een beslissing neem.

De review is er maar gelijk ook een vraag als ik kijk naar de comparison shot
    D50 - 350D of de D50 - 300D zie ik toch duidelijk een scherpte verschil in het voordeel van de 350D en de 300D.

D50 - 350D:

D50 - 300D:

Mijn vraag is dit met de D50 te corrigeren door een camera instelling of met een betere lens.

Bedankt...

Re: Nikon D50

Dag Xnick

Ik vrees dat het een moeilijke beslissing zal worden :-)
    ik merk inderdaad bij DPreview dat de 350D een pak scherper is
    Ook is de kleurweergave een stuk verschillend.

Alhoewel de D50 een betere weergave biedt dan de vorige toestellen van Nikon, dit omdat nabewerking niet meer nodig zou zijn. Vorige toestellen durfden nogal magenta uit de hoek te komen.
    Ik heb een 350D en ik merk dat de beelden over het algemeen met de standaard instelling redelijk vive zijn. Maar dat heb ik net graag.

Ook is het zo dat een Nikon gemakkelijk in herstelling gaat hier in België, daar waar de Canon naar Nederland moet. En ik heb daar al rare verhalen van gehoord. (zoek es hier op BD)

Ik heb onlangs de 350D gekozen voor de compactheid (ik heb kleine handjes ), mooie kleurweergave en ook voor de extra handige functies. Canon blijkt toch steeds weer een stapje voor technologisch. Nikon daarentegen zou degelijker zijn.

Laat je vooral niets wijsmaken van Nikon-lovers of Canon-lovers
    Dat heb ik geleerd. Iedereen verdedigt zijn aankoop en een objectieve beoordeling zal je daarom moeilijk vinden.

Het zal dus een persoonlijke keus worden denk ik.
    o.a. DPreview kan helpen bij je keuze...
    GlamStar models en photographers

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xnick
      Mijn vraag is dit met de D50 te corrigeren door een camera instelling of met een betere lens.
      De lenzen zijn zo goed als identiek. Veel verschil in scherpte tussen een 50 mm 1,8 en een 50 mm 1,4 op f9 is er niet.

Er kan wel een verschil in scherpte zijn door de verscherpings parameter van het fototoestel.
      Daarom is het beter om het scherpte verschil te bekijken tussen een D50 en een D70s: http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page20.asp
      Als het verschil in scherpte hier ook onaanvaardbaar is dan kan je inderdaad geen D50 kopen.

Een andere vraag is of scherpte zo belangrijk is bij een goede foto.

En met gelijk welke zoom lens op een 350D worden uw fotos veel minder scherp dan deze voorbeeld fotos met vaste 50 mm lenzen.

Hier staat nog een review: http://www.dcresource.com/reviews/ni...ew/index.shtml

Jan.

Comment

Ik zou nog even wachten tot de Minolta 5D in de winkel staat, welke volgens mij serieus te overwegen is !!!
        It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Zoals reeds aangehaald: veel hangt ook af van de lens en wat de 'standaard' instellingen zijn van de fabrikant.
          Eigenlijk zou je de RAW foto's moeten bekijken met standaard parameters tussen de verschillende merken en enkel met kwaliteitslenzen.

Ikzelf heb nog nooit met JPG direct out-of-the-box gefotografeerd met mijn DSLR, maar steeds in RAW.
          Hierdoor zijn eventuele correcties (witbalans, helderheid, scherpte) achteraf veel eenvoudiger en in hogere kwaliteit te maken.
          Met de meegeleverde software zijn alle RAW foto's in één batch bewerking om te zetten naar JPG en dit dan nog in een hogere kwaliteit dan de JPG's die het toestel zelf levert (verscherping algoritmes met artefacten).

dpreview heeft reeds aangehaald bij vergelijkende tests dat het verschil tussen 6 of 8 mpixels amper te zien is (vgl EOS10D <-> EOS20D).
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

Comment

D50 of D70 of D70s? Misschien niet volledig on-topic, maar dat is mijn vraag. Ik heb reeds een D70 en overweeg de aankoop van een tweede digitale body. Ter overweging: D50 is goedkoper, D70 heeft ook CF en is dus uitwisselbaar met extra D70 of met bijkomende D70S. Wat met uitwisselbaarheid van batterijen enz ?? Wie geeft advies?

ColinD70
            Nikon D70 + F100/Sigma 18-35mm F3.5-4.5D Aspherical + 70-210mm F3.5-4.5D Apo Macro + 18-125mm F 3.5- 5.6/Nikkor AF 35-135mm f3.5-4.5/Nikkor AF-S ED 80-200mm f2.8D/Speedlight SB800/Metz 45 CT-1/Asahi Pentax Spotmatic F + 28,50,135 en 200 mm lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ColinD70
              D50 of D70 of D70s? Misschien niet volledig on-topic, maar dat is mijn vraag. Ik heb reeds een D70 en overweeg de aankoop van een tweede digitale body. Ter overweging: D50 is goedkoper, D70 heeft ook CF en is dus uitwisselbaar met extra D70 of met bijkomende D70S. Wat met uitwisselbaarheid van batterijen enz ?? Wie geeft advies?

ColinD70
              Het lijkt toch logisch om CF te blijven gebruiken.
              In uw geval zou ik een tweedehands D70 kopen.

Jan.

Comment

Batterijen D70 en D70s volledig uitwisselbaar, ook in de lader...Zolang het EN-EL3 is, kan ook de D50 ermee overweg. EN-EL3a voor D70s is idem aan EN-EL3. (Behalve nieuwer, beter, ... )

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petertje
                  Ik zou nog even wachten tot de Minolta 5D in de winkel staat, welke volgens mij serieus te overwegen is !!!
                  En kijk ook eens naar andere merken
                  Dan standard naar de canon/nikon. Vaak ook nog beter kitlenzen dan beide.
                  Surfzeeuw
                  Panasonic G3

Comment

Nou op die Minolta hoeven we niet te wachten. Maak eerst eens een keuze van welke lenzen u wilt gebruiken. Kijk dan eens wat ze kosten zowel nieuw als gebruikt. Kijk dan nog eens naar de overige toebehoren flitser, batterij, batterijgrip, draadontspanner etc.

EN MAAK DAN PAS DE KEUZE !

Vele instappers gaan af op de prachtige aanbiedingen en kiezen eerst het toestel en dan pas de lenzen.

Maar echt het glaswerk is het belangsrijkste dat gaat een heel leven mee, en body's gaan en komen.
                    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap
                      Nou op die Minolta hoeven we niet te wachten. Maak eerst eens een keuze van welke lenzen u wilt gebruiken. Kijk dan eens wat ze kosten zowel nieuw als gebruikt. Kijk dan nog eens naar de overige toebehoren flitser, batterij, batterijgrip, draadontspanner etc.

EN MAAK DAN PAS DE KEUZE !

Vele instappers gaan af op de prachtige aanbiedingen en kiezen eerst het toestel en dan pas de lenzen.

Maar echt het glaswerk is het belangsrijkste dat gaat een heel leven mee, en body's gaan en komen.
                      Ieder zijn keuze natuurlijk maar denk toch dat als ge nog geen bezitter zijt van een arsenaal aan lenzen dat Minolta 5D veruit een betere keuze is.
                      Het kan wel zijn dat het plezanter is dat als ge achter den toog zit dat ge kunt zeggen dat ge ne Nikon of Canon hebt maar als ge daar alles moet voor laten wat dat de D5 meer te bieden heeft dan zeg ik amaai !

Pablo,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pablo
                        Ieder zijn keuze natuurlijk maar denk toch dat als ge nog geen bezitter zijt van een arsenaal aan lenzen dat Minolta 5D veruit een betere keuze is.
                        Het kan wel zijn dat het plezanter is dat als ge achter den toog zit dat ge kunt zeggen dat ge ne Nikon of Canon hebt maar als ge daar alles moet voor laten wat dat de D5 meer te bieden heeft dan zeg ik amaai !

Pablo,
                        De Stamenaasbees staat achter den toog, de rest staat voor den toog !
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pablo

Pablo,
                          Houd dat ding eerst eens vast, dat kan de zaken compleet veranderen (positief of negatief).
                          De lenzen ZIJN het belangrijkste als je een stapje verder wil gaan met fotografie... Spijtig genoeg (voor gevorderde amateurs dan wel) ligt de drempel voor een DSLR nu echt wel heel laag, en degenen die de cam gewoon als point en shoot gaan gebruiken hechten niet dat belang aan een lens (en al zeker niet als ze zo duur is). Als je alleen maar afdrukt op 10*15 maakt dat toch weinig uit... Soms heb ik het idee dat we hier op BD veel te veel doordrammen over de kwaliteit van de "duurdere" lenzen en cams. Dat is op zich zeker zo, ik beweer ook niet het tegendeel, maar we moeten kunnen toegeven dat de grote massa hier weinig of geen interesse in heeft...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Hello everybody,

Ik ben zelf de gelukkige bezitter van een D50. Lang heb ik getwijfeld tussen alle mogelijke digitale toestellen. Op aanraden van mijn lokale fotograaf, heb ik voor een D50 gekozen. Ik ga er geen al te grote teksten over schrijven, 't is gewoon een bangelijk toestel. Mijn goede vriend heeft zelf een D100 en zegt me ook versteld te staan van de mogelijkheden en de kwaliteit van mijn toestel.

Een aanrader ...

groetjes,

Bart

Comment

wat ze hier zeggen over lenzen is idd belangrijk, kijk wat in de toekomst...
                              Mijn keuze voor de 350D en niet de D50 is dat ik al geheugen heb van compactflash... en dan moet ik gaan naar een D70s en ik vind de Canon 70-200 F4 te aantrekkelijk...
                              Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

Working...
                              X