Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Dezelfde ruisonderdrukking die in de camera ingebouwd is voor hoge ISO waarden kan in Nikon Capture toegepast worden of terug ongedaan gemaakt worden. Als je een foto met ruisonderdrukking genomen hebt, zal je die NR waarden terugvinden in het specifieke Toolpallet2 en kan je die uitvinken of veranderen naargelang de behoefte (toch in ieder geval voor NEF bestanden).
Weer eens een vraagje aan de D2X gebruikers.
Ik fotografer meestal wielrenwedstrijden, maar zie dat mijn camara niet de optimale belichting geeft, is mijn schuld natuurlijk omdat er waarschijnlijk een instelling niet goed staat.
In velden waar zon en schaduwen elkaar afwisselen gaat het fout.
Ik zie dat de foto`s in de zon prima zijn maar als ik dan een foto in de shaduw neem ( waar die wielrenner dan toevallig is ) dan is die echt veel te donker.
Welke instelling zou ik moeten veranderen om een betere meting te krijgen.
Misschien stomme vraag maar al doende leerd men.
Weer eens een vraagje aan de D2X gebruikers.
Ik fotografer meestal wielrenwedstrijden, maar zie dat mijn camara niet de optimale belichting geeft, is mijn schuld natuurlijk omdat er waarschijnlijk een instelling niet goed staat.
In velden waar zon en schaduwen elkaar afwisselen gaat het fout.
Ik zie dat de foto`s in de zon prima zijn maar als ik dan een foto in de shaduw neem ( waar die wielrenner dan toevallig is ) dan is die echt veel te donker.
Welke instelling zou ik moeten veranderen om een betere meting te krijgen.
Misschien stomme vraag maar al doende leerd men.
Gr. John
Tja dat kan een probleem zijn, maar is niet onoplosbaar! De D2X houdt zeer veel informatie in de donkere partijen. Heb je een voorbeeld, een JPG of NEF? Kan je deze ergens online zetten om te zien wat er aan kan gedaan worden?
Hier heb je 3 opeenvolgende foto`s
Lichtmeting staat op matrix, lijkt me sterk dat het lichte vlak in die reclame in foto 2 en 3 de boosdoener zou zijn.
Misschien moet ik naar spotmeting??
Hier heb je 3 opeenvolgende foto`s
Lichtmeting staat op matrix, lijkt me sterk dat het lichte vlak in die reclame in foto 2 en 3 de boosdoener zou zijn.
Misschien moet ik naar spotmeting??
Inderdaad dat lichte vlak is de boosdoener, maar al bij al vind ik het wel meevallen. Je kan inderdaad spotmetering toepassen als je dan centraal op je onderwerp richt, maar dan zal het reclamepaneel zeker nog sterker overbelicht worden. Fotografeer je rechtstreeks in JPG en welk fotobewerkingsprogramma gebruik je overigens? In Photoshop kan je door middel van invoerniveaus/curves de middentonen wat ophalen waardoor de renner lichter wordt. Wel mee oppassen want dit vreet aan het contrast.
Ja oke, maar met mijn 20D canon heb ik dat niet hoor, zit te twijfelen of de lichtmeting in het toestel wel goed is.
Ik doe alles in NEF, en met PS zet ik de laatste puntjes op de I.
Nu ik de D2X heb ga ik nu wat glas er bij kopen.
Wie van jullie heeft er ervaring met de 70-200 2.8 VR van Nikon.
Is dat echt zo`s extreme lens?????????????????
Ik vind het zo`n klein dingè`tje.!!!!!!!!
Of doet de Sigma daar niet voor onder?????
Heb de Sigma 80-400 OS er ook op staan en maakt echt extreme plaatjes maar is te traag voor sport.
Ik wil dus nu voor een snelle lens gaan voor sport fotografie.
Nu ik de D2X heb ga ik nu wat glas er bij kopen.
Wie van jullie heeft er ervaring met de 70-200 2.8 VR van Nikon.
Is dat echt zo`s extreme lens?????????????????
Ik vind het zo`n klein dingè`tje.!!!!!!!!
Of doet de Sigma daar niet voor onder?????
Heb de Sigma 80-400 OS er ook op staan en maakt echt extreme plaatjes maar is te traag voor sport.
Ik wil dus nu voor een snelle lens gaan voor sport fotografie.
- Nikon 10,5 mm fisheye (leuke, haarscherpe lens)
- Nikon 17-35 f/2.8 (haarscherp en snel)
- Nikon 28-70 f/2.8 (idem)
- Nikon SB-800 (de 800 werkt véél beter op de D2X als de 600)
Comment