Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nikon D2x topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De nikon D2x topic

    Oorspronkelijk geplaatst door purlut
    @Digifo
    sukkelaar, je snapt het niet ...
    Allee, zeker geen fotokes posten hier om de nodige uitleg te krijgen en zeker hier nergens het forum lezen voor informatie. Ik vermoed dat je dat niet nodig hebt als je een digitaaltje heb gekocht .
    Je kan toch wel foto's nemen zekers ...

    In je eerste woord kan ik je vinden, maar waar de rest op slaat weet ik niet waar je dat haalt. Wie zei dat ?

    Comment


    • Re: De nikon D2x topic

      Dames en heren,

      Ik ben misschien de jongste in dit select clubje, maar ga toch iets zeggen wat mij tot de oudste maakt (bij wijze van spreken hé ):

      Wees nu eens allemaal lief voor mekaar!


      Ik vond het ook niet mooi van Wouter, wat hij over me schreef maar om nu onder elkaar het woord "sukkelaar" te gaan gebruiken?????? Dat niet!

      Wat ga ik doen:

      Tegen het einde van deze week ga ik een e-mail sturen naar iedereen die in deze lijst voorkomt. Daarin zal een excell-doc zitten met in de meest linkse kolom alle settings van A1 tot F7 en daarnaast staat bovenaan A,B,C,D(de originele namen van de banken). Het enige wat dan van jou verwacht wordt is dat je deze ingevuld terugstuurd. Gebruik je maar 1 bank, moet je ook maar 1 kolom invullen hé. Misschien leg ik het allemaal wat moeilijk uit, het wijst zichtzelf wel uit.

      Wie aan dit project wil meewerken, stuur dan een e-mail naar info@svenmichiels.be

      En nogmaals: Wees lief voor mekaar!

      ps ik hoop het te doen voor zondag, maar het is hier erg druk, dus don't shoot als het pas volgende week is.

      Comment


      • Re: De nikon D2x topic

        Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
        Weet er al iemand wat de beste instellingen zijn?

        Ik gebruikt in het begin de instellingen van Planet Neil en nu die van Tom Hogan, maar heb toch de indruk dat ik terug ga naar het eerste

        Wat is jullie ervaring?

        .......................................
        .......................................

        mvg Svenmichiels

        Blijkbaar is het toch nog niet goed begrepen.
        Mijn tussenkomst van even hier van te voren toch nog een beetje toelichten dan. Voor de niet D2x kenners, en beginnelingen dan. Waar blijven trouwens de eventuele gevorderden.....

        Net zoals je bij eender welke camera ook niet kan zeggen ik neem maar iets "wat is het beste diafragma" kan ook niemand antwoorden, laat staan een lijst van instellingen overnemen wat de beste instellingen zouden zijn.
        Het hangt véél te véél af van het soort fotografie dat je doet én van de omstandigheden én van je voorkeuren.
        Ja inderdaad je kan in verschillende banken verschillende instellingen zetten, en dan eenvoudig overschakelen naar een bank en presets naargelang je dan welk soort van fotografie doet. Bv een reeks voor je NEF's, een reeks voor je .JPG's, een reeks voor je actiefoto's (vooral je gewijzigde focusinstellingen dan), én de tijd van de dag, plaats enz., en ga zo maar door.

        Een D2x is nu eenmaal een camera die je toelaat héél precies je camera te gaan aanpassen aan elke afzonderlijke omstandigheid én naar persoonlijke voorkeuren.

        Je gaat geen banken genoeg hebben denk ik.
        In welke omstandigheden fotograferen die twee genoemde fotografen, welke onderwerpen, enz enz.

        Maar blijkbaar wordt dat hier, door sommigen althans, niet begrepen.
        Ik denk niet dat ze me dan een sukkelaar zouden noemen.

        Ik merk dat ik hier eigenlijk weinig kan blijven doen.

        Voor mij blijft die vraag overkomen zoals een gelijkaardige vraag :
        "wat is het beste fototoestel dat ik kan kopen".
        Sorry.

        Comment


        • Re: De nikon D2x topic

          Digitfo,

          Ik vermoed dat we allen elkaar niet 100% begrijpen . Zouden beter effen naar een PRAATcafé moeten gaan en eens verduidelijken.
          We, en ik durf hier in naam van iedereen spreken, geloven ook niet in DE OPLOSSING., alleen, is het niet gek steeds dat vijfde wiel heruit te vinden.
          We, allen zowel D2X-gebruikers, D70-gebruikers als de kleine compact-gebruikers, kunnen elkaar steeds weer wat bijleren door aan te geven hoe zij fotograferen.
          Als ik eens op de rug lig en men ziet mijn plafond-foto's, dan is in het verleden al meermaals gebleken dat het epidemisch wordt en er nog mensen moe worden en aan rugligging doen.
          Zo heb ik aan de hand van velen leren letten op wit-balansen, kleuren, detail-opnames. Jawel, ik heb heel veel, heel veel nageäapt.
          In het begin gelooft in een De Oplossing, maar snel ga je wel verder borduren en sla je je eigen weg in.
          Een Canon, Nikon, ... van welk allooi ook biedt veel mogelijkheden. Het is dan eens leuk om de instelling van een ander ook eens te proberen met in je achterhoofd kennis van zijn foto's en waar je dan ook het waarom direkt kan vragen.
          Ik herinner me in het begin het heel ambetante focuseren met de D2x, toen iemand ons erop duidde dat je in de setup, alvolgens een bepaalde manier van fotograferen, je een schakelaar aan of uit moest zetten.
          Het is en was de vraag an Sven, en hierin kan ik alleen maar positief reageren, om aan iedereen eens zijn settings te vragen. Wij maniakalen in het proberen, zullen dan ook wel de nodige argumentering en controles ook wel doen en niet letterlijk alles volgen omdat die of die het zo doen, gelukkig maar, anders ware fotografie maar pover. De opsteller van een setting kan je dan ook gerichter vragen stellen...
          Trouwens, in dpreview wordt ook steeds een toestel algemeen beschreven, ook daar horen de settings bij en gelukkig bestaat daar nog zoiets.
          Zo is ook de techniek van Frans_vdm en zijn settings voor iedereen heel leuk, mooi en vooral leervol. Mocht hij die nooit melden, dan zouden velen denken aan fantastische imaginaire beelden. Uit zijn settings kan je dan heel wat leren hoe je het kan, maar niet speciaal, hoeft te doen.

          ZO, ik hoop dat we nu verder leuk ons pintje kunnen uitdrinken. Jawel, je hebt ook gelijk dat gewoon copiëren omdat Kasavubu het zo doet weinig inventief is en slaafs navolgen weinig getuigt van inventiviteit klopt. Maar soms moet je dit ook wel eens doen, al wat het maar om effen het hoofd te stoten.

          En nu ons tweede pintje.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • Re: De nikon D2x topic

            Ok 't is goed.
            Een pintje drinken doen wij gewoonlijk na een fotoreportage en ja af en toe maar eerder zelden komen we ook wel eens bij elkaar op een ander moment maar iedereen is altijd wel bezig met fotograferen en een opdracht hier of daar. Dus gewoonlijk is het tijdens of na maar daar noemen ze mij niet gemakkelijk een sukkelaar. Maar het is je vergeven.

            De vraag is te algemeen een antwoord hierop zou veel te lang zijn en dan zelfs niet concreet genoeg. Nogmaals raadpleeg je handleiding en probeer die goed te begrijpen, je moet je toestel eigen maken. Dat moet iedereen doen, zelfs al fotografeer je 20 jaar met gelijkaardige toestellen.

            Laat me raden. Velen hebben een probleem met "soft" foto's vooral bij actie en tele. Meestal ligt dat inderdaad aan je instellingen en vooral ook aan je techniek, zelden aan het toestel zelf, soms aan je objectieven.
            Als ik een onderwerp moet volgen dan gebruik ik wel eens volgende instellingen :
            C (continu Servo)
            A1 : "to FPS rate + AF"
            A2 : to focus
            A4 : off

            Dit staat bij mij in bank C (remember continu Servo).

            En nogmaals je kan niet zomaar instellingen gaan overnemen en niemand kan je zomaar "de" instellingen geven, het is afhankelijk van wat en waar je fotografeert (curves en kleuren bv). Het zou alleen maar teleurstellingen geven. Gebruik dan liever de standaardinstellingen.

            En nu ga ik weer fotograferen, hoogste tijd om me klaar te maken en in te pakken.

            Comment


            • Re: De nikon D2x topic

              Hallo,

              Ik wou nog even melden voor de D2X-leden dat ik een kleine actie op poten zet.

              Aangezien ik, en blijkbaar ook andere mensen, nog op zoek ben naar andere/betere instellingen, heb ik een lijst opgemaakt in Excel met alle settings van onze camera.

              De bedoelings is als volgt:
              - U schrijft in door een e-mail te sturen naar info@svenmichiels.be met vermelding "D2X-lijst" en uw nickname
              - U ontvangt in de loop van volgende week een e-mail van mij met daarin een lege excel-lijst
              - U vult deze correct in en stuurt deze terug naar hetzelfde e-mail adres
              - U krijgt dan enkele weken later terug een e-mail van mij met daarin de volledige lijst met alle settings van iedereen die deelnam.

              Moesten er vragen zijn, contacteer me gerust.

              mvg Svenmichiels

              Comment


              • Re: De nikon D2x topic

                Mag ik aan u als Nikon gebruikers, eens vragen welke voorkeur focus instelling u heeft.

                Het komt mij toch regelmatig voor dat de foto's die ik maak niet 100% scherp zijn. Niet door bewegingsonscherpte of extreme diafragmainstellingen.

                Zo maakte ik een serie van 4 foto's in het bos (half in de zon) van mijn kleine. 3 ervan waren niet helemaal scherp, eentje wel. Iso was 200, diafragma 6, sluitertijd 160 en wb zonlicht bij allevier de foto's en ze waren binnen 20 seconden na elkaar gemaakt terwijl hij stilstond. De gebruikte lens is een 70-200 vr, camera een D2x.

                Ook een andere foto van een schaap (nb. midden op, niet te missen met focus) is volledig niet scherp. Ja het gras achter het schaap was wel scherp. Overigens zijn andere foto's wel scherp dus het kan wél !

                Of ben ik te precies ? Ik vindt een foto scherp als ik hem op 100% op mijn scherm heb nog steeds scherp is en niet o 20%.

                Ben benieuwd naar uw ervaringen. Desgewenst kan ik wat plaatsen als voorbeeld.



                -edit, voorbeeld geplaatst-

                Dit is een foto uit de serie van 4



                Dit is een 100% crop van 4 foto's die achter elkaar genomen zijn. Ik vindt eigenlijk alleen 4 goed scherp. Het is een stukje stiksel van zijn broek.



                Ik laat het stukje stiksel zien omdat het duidelijk laat zien wat ik bedoel. In zijn gezichtje kun je op de 100% foto zien dat het niet scherp is en dat is best jammer want ik vond ze verder wel aardig.
                Last edited by a90; 16 januari 2006, 20:34.
                Nikon spul

                Comment


                • Re: De nikon D2x topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door a90
                  Mag ik aan u als Nikon gebruikers, eens vragen welke voorkeur focus instelling u heeft.

                  Het komt mij toch regelmatig voor dat de foto's die ik maak niet 100% scherp zijn. Niet door bewegingsonscherpte of extreme diafragmainstellingen.

                  Zo maakte ik een serie van 4 foto's in het bos (half in de zon) van mijn kleine. 3 ervan waren niet helemaal scherp, eentje wel. Iso was 200, diafragma 6, sluitertijd 160 en wb zonlicht bij allevier de foto's en ze waren binnen 20 seconden na elkaar gemaakt terwijl hij stilstond. De gebruikte lens is een 70-200 vr, camera een D2x.

                  Ook een andere foto van een schaap (nb. midden op, niet te missen met focus) is volledig niet scherp. Ja het gras achter het schaap was wel scherp. Overigens zijn andere foto's wel scherp dus het kan wél !

                  Of ben ik te precies ? Ik vindt een foto scherp als ik hem op 100% op mijn scherm heb nog steeds scherp is en niet o 20%.

                  Ben benieuwd naar uw ervaringen. Desgewenst kan ik wat plaatsen als voorbeeld.



                  -edit, voorbeeld geplaatst-

                  Dit is een foto uit de serie van 4



                  Dit is een 100% crop van 4 foto's die achter elkaar genomen zijn. Ik vindt eigenlijk alleen 4 goed scherp. Het is een stukje stiksel van zijn broek.



                  Ik laat het stukje stiksel zien omdat het duidelijk laat zien wat ik bedoel. In zijn gezichtje kun je op de 100% foto zien dat het niet scherp is en dat is best jammer want ik vond ze verder wel aardig.
                  voor mijn gevoel zit er in de crops bewegingsonscherpte. In ider geval zeker in de eerste.


                  alex
                  Website : www.alextimmermans.com
                  Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                  Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                  Comment


                  • Re: De nikon D2x topic

                    Eerste is denk ik ook bewegingsonscherpte.

                    Hoe was je toestel ingesteld, op welk focuspunt, op C of S, op scherpstelprioriteit of afdrukprioriteit, bewoog je kleine, al was het een beetje,..?

                    Was telkens heel het beeld onscherp, of soms alles en soms het gras scherp, of soms enkel de broek... En dat van de vier beelden. In het geval van het schaap, zelfde verhaal, één focuspunt of meerdere? Vuil schaap of proper schaap (met andere woorden, was er contrast genoeg op het dier om de autofocus zijn werk daar te laten doen?)

                    Allemaal belangrijke parameters, want nu is niet te achterhalen wat misgelopen is. Je mag absloute scherpte verwachten, maar dan moet je ook perfect weten waar je mee bezig bent. Ik doe het beroepshalve, en heb regelmatig tot mijn ontzetting onscherpe beelden. En steeds is het mijn fout.

                    Ik heb overigens geen voorkeurinstelling, voor elke situatie moet je afwegen welke instelling het beste geschikt is, en daarvoor moet je ze allemaal grondig kennen. Soms is één focuspunt handiger, soms de dynamische instelling, soms de C, soms de S, soms de focustrack on, soms off. En soms is manueel scherpstellen zelfs beter.
                    Je toestel altijd op hetzelfde laten staan heeft maar zin als je altijd dezelfde soort foto's maakt zoals sportfotografen.

                    Rollin
                    Last edited by rollin; 18 januari 2006, 18:22.

                    Comment


                    • Re: De nikon D2x topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door rollin
                      Je mag absloute scherpte verwachten, maar dan moet je ook perfect weten waar je mee bezig bent. Ik doe het beroepshalve, en heb regelmatig tot mijn ontzetting onscherpe beelden. En steeds is het mijn fout.
                      Dank voor de reacties. Ik ga er overigens van uit dat ik zeker de zwakke schakel ben en dat de apparatuur prima in orde is. Dat kan ook niet anders want ik heb de spullen nog niet helemaal onder controle.

                      Toch heb ik veel aan bovenstaande reacties. Met name het herkennen van de bewegingsonscherpte. Dit zou inderdaad goed kunnen en daar zal ik in het vervolg meer aandacht aan besteden. Het valt alleen niet mee met een kleintje die eigelijk wil rennen in het bos ipv. poseren voor pappa

                      Overigens hier nog de foto van het onscherpe schaap (arm beest ). Zowel ik als het schaap stonden heel stil. Ik denk dat het kan komen dat de vacht van het beest best pluizig was en de autofocus daar van in de stress raakte.

                      Ook heb ik nog een vergroting geplaatst. Daar kun je precies zien wat er gebeurde. Ook de exif heb ik erbij gezet. Wellicht dat u op basis hiervan nog tips heeft. (wel griezelig hoe scherp het gras achter het schaap is )

                      Alvast vriendelijk dank


                      Schaap:



                      Exif:

                      Nikon D2X
                      2006/01/15 13:23:10.4
                      RAW (12-bits)
                      Beeldformaat: Groot (4288 x 2848)
                      Objectief: VR 70-200mm F/2.8 G
                      Brandpuntsafstand: 200mm
                      Belichtingsstand: Programma-automatiek
                      Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
                      1/250 seconde(n) - F/8
                      Belichtingscorrectie: 0 LW
                      Gevoeligheid: ISO 200
                      Bld.optimalsrn:
                      Witbalans: Direct zonlicht
                      AF-stand: AF-S
                      Flitssynchronisatiestand: Niet bevestigd
                      Kleurstand: Stand I (Adobe RGB)
                      Tooncompensatie: Automatisch
                      Kleuraanpassing: 0°
                      Verzadiging: Normaal
                      Verscherping: Automatisch
                      Lange tijd ruisonderdrukking: Uit
                      Hoge ISO ruisonderdrukking: Uit

                      Groot schaap:

                      Nikon spul

                      Comment


                      • Re: De nikon D2x topic

                        > AF-stand: AF-S

                        dat is één van de parameters, maar hoe stond de rest van je autofocus, en bij je kleine ? Eén focuspunt of meerdere, dynamisch of niet? En op welk focuspunt stond de camera ingesteld indien het er maar één was?
                        Scherpstelprioriteit of afdrukprioriteit? Focustrack on, off? Staat allemaal niet in de exif. En stond je VR aan of niet?

                        Als alles perfect ingesteld is, en je hebt systematisch een scherpstelvlak achter je onderwerp is er iets met je materiaal. Anders zou je best wat experimenteren met diverse instellingen en diverse lichtomstandigheden. Zo'n D2x is niet zo eenvoudig onder de knie te krijgen, toch niet ales je hem perfect wil beheersen. Mensen geloven graag dat techniek alles oplost, en gedeeltelijk is dat waar. Maar helaas moet je blijven nadenken

                        Rollin

                        Comment


                        • Re: De nikon D2x topic

                          over 1,5 week wil ik ook op de lijst
                          Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                          Comment


                          • Re: De nikon D2x topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door monsi
                            over 1,5 week wil ik ook op de lijst
                            Proficiat

                            Comment


                            • Re: De nikon D2x topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door rikketik
                              Proficiat
                              Ook vanmijnentwege

                              De respons en gebruiksgemak van de D2X zou ik niet meer kunnen missen en elke stap terug zou ik spijtig vinden. Als ik een tweede body zou overwegen voor foto's met minder hoge resolutie zou ik resoluut voor de D2Hs kiezen voor dezelfde ergonomie en snelheid.

                              Comment


                              • Re: De nikon D2x topic

                                Vraagje aan ervaren D2X gebruikers,
                                welke methode en parameters gebruiken jullie voor de foto's te verscherpen.

                                Geen verscherping in toestel
                                Nikon Capture - sharpen - welke waarden ?
                                Adobe Photoshop - Filter - Unsharp mask - welke waarden ?

                                Ik weet dat dit per foto sterk kan verschillen, maar welke waarden geven in vele gevallen een goed startpunt om foto's uit D2X te verscherpen ?

                                alvast bedankt voor jullie expertise
                                Last edited by Panoramix; 5 april 2006, 13:54.
                                Panoramix

                                Comment

                                Working...
                                X