Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pixels

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pixels

Hello,
    Kan iemand mij zeggen hoeveel pixels mijn fotocamera minimaal moet bezitten om haarscherpe foto's af te printen op A4 formaat ?

Groetjes J-P

<font size="1" color="darkgray">Edited by - jaja on 07 December 2001 10:46:37</font>

Hallo snuffy,

Ik heb je message overgebracht naar dit forum. Het past hier beter.

Groeten,
    Jaja
    webmaster Belgium Digital

Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Hello snuf,

Veel hangt af van de kwaliteit van het origineel. Ik heb haarscherpe a4's van een 1.3MP camera en ken 4MP beelden die er rotslecht uitzien op a4.

Inhdien je frequent a4 afdrukt op fotopapier zou ik beginnen bij 3.3 MP. Is het bvb om illustraties te doen, dan kan je op normaal papier schitterende a4 afdrukken maken van een 1.3 MP camera. Lamineer de afdruk en voila, fotopapier en vlijmscherpe afdruk ;-).

Comment

Natuurlijk moet je in staat zijn een technisch goed scherpe foto te trekken maar over het algemeen kan je stellen dat de gemiddelde gebruiker heel tevreden is met een 200 DPI beeld en een professionele gebruiker (voor hoogwaardig magazine gebruik bv.) enkel tevreden is met 300 DPI.
        Concreet wil dit hetvolgende zeggen:

200 DPI, gemiddelde thuisgebruiker:
        1.3 MP tot en met 16x12
        2.1 MP tot en met maximaal 20x15 afdrukformaat, normale afstand (50 cm) om te bekijken, je kan er al eens een A4 van afdrukken maar dan kijk je beter van niet te dicht of het beeld zal tegenvallen van scherpte/fijne details. Op A4 heb je maar 136 DPI over.
        3.3 MP tot en met 26x19.5 ongeveer, op A4 heb je dan nog 174 DPI over wat respectabel is.
        4.0 MP tot en met A4 formaat, op A4 heb je net 200 DPI
        5.0 MP tot en met 33x25 ongeveer, op A4 heb je 225 DPI

300 DPI, voor de kritische kijker/professional:
        1.3 MP: max. 11x8 cm
        2.1 MP: max. 14x10 cm (gewoon 10x15 formaat dus)
        3.3 MP: max. 17x13 cm
        4.0 MP: max. 19x14.5 cm
        5.0 MP: max. 22x16 cm

Het hangt natuurlijk allemaal af welke kwaliteit je gewoon bent, ik ben persoonlijk best tevreden met een goede 2.1 MP camera omdat m'n afdrukken voor 95% toch maar 10x15cm formaat zijn en als je een foto in een album wat meer wil laten opvallen gebruik ik het tussenformaat 18x14 of 20x15 cm wat nog altijd een behoorlijk scherp beeld geeft. Het is natuurlijk een feit dat 3/4/5 MP meer de mogelijkheid geeft om eens een deeltje uit de foto te knippen, bij 2MP moet je goed opletten of je voorwerp goed beeldvullend staat want je hebt minder marge om uit te vergroten. Om nu op je vraag terug te komen, professionele fotografen die hun 35 mm materiaal effectief willen vervangen door digitaal wachten nog steeds tot er een goede en vooral betaalbare 6 MP camera op de markt komt, dat zou dia moeten evenaren of zelfs overstijgen. Tot dan blijven ze voor het echt goede werk hun vertrouwde Nikon/Canon 35mm filmcamera's gebruiken en als het even kan hebben ze zelf liever middenformaat (maar handelbaarheid is minder bij dat soort camera's.)

mvg,
        Wim

Edited by - wim on 07 December 2001 20:56:12
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Working...
        X