Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(g)een vuiltje aan de lucht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (g)een vuiltje aan de lucht

    greetings,

    ik heb net opgemerkt dat er een stofje zit ergens vanbinnen in mijn camera.
    is niet de lens, heb ik net afgekuist met een brillendoekje, ook niet de kijker
    ik vrees dat het dus ergens op diene spiegel of één van die andere "fragiele" onderdelen zit.
    hoe kan ik dit het best oplossen? heb al geblazen (grijns) maar helpt niet.
    het stofje is waarneembaar rechts onderaan (niet op de foto) in het bolletje dat oplicht als de foto mag getrokken worden, weet het, staat niet op de foto, maar het stoort me enorm zo'n detail
    mijn toestel is een canon 300d

    alvast bedankt
    Canon EOS 300D + Nikon Coolpix 3700 + 70-300 mm F4 - 5,6 DG MACRO APO SUPER II.

    de gustibus et coloribus non est disputandum (over smaken en kleuren valt niet te twisten)
    major e longinquo reverentia (van afstand bezien, is alles mooi)

  • #2
    Re: (g)een vuiltje aan de lucht

    Je hebt toch met een blaaspeertje geblazen, en niet zelf even geblazen? Want dan krijg je pas echt problemen.

    Het stofje zit waarschijnlijk op het prisma, als je de lens eraf haalt, zie je dat zitten net boven de spiegel. Blaas daar eens met een blaaspeertje, dan is het probleem meestal wel opgelost.

    Probeer die onderdelen nooit te reinigen met een doekje of andere spullen, want daarmee maak je het meestal alleen maar erger.

    Een stofje dat je zelf ziet, maar dat niet op de foto staat, daarover maak ik mij eigenlijk nooit zorgen. Niet teveel aan prutsen dus .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: (g)een vuiltje aan de lucht

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
      J

      Een stofje dat je zelf ziet, maar dat niet op de foto staat, daarover maak ik mij eigenlijk nooit zorgen. Niet teveel aan prutsen dus .
      Indeed, voor je het weet... zie je dat stofje wel niet meer door je zoeker..... maar zie je het wel op al je foto's ..... en dan begint de echte frustratie pas
      To make your dreams come true, wake up

      Comment


      • #4
        Re: (g)een vuiltje aan de lucht

        euh, heb héél zacht geblazen en heb nog foto's hierna getrokken zonder enig probleem ... maar zal toch maar een blaaspeertje gaan kopen en wat kan er mis gaan als je zelf blaast?
        Canon EOS 300D + Nikon Coolpix 3700 + 70-300 mm F4 - 5,6 DG MACRO APO SUPER II.

        de gustibus et coloribus non est disputandum (over smaken en kleuren valt niet te twisten)
        major e longinquo reverentia (van afstand bezien, is alles mooi)

        Comment


        • #5
          Re: (g)een vuiltje aan de lucht

          Oorspronkelijk geplaatst door apv1972
          euh, heb héél zacht geblazen en heb nog foto's hierna getrokken zonder enig probleem ... maar zal toch maar een blaaspeertje gaan kopen en wat kan er mis gaan als je zelf blaast?
          Ben je er zeker van dat je zelf vrij droge lucht uitblaast . Zeker als je wat harder blaast heb je toch vrij veel kans dat er een beetje "vocht " meekomt, en dat zal dus wel grotere problemen veroorzaken dan een stofje.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: (g)een vuiltje aan de lucht

            Oorspronkelijk geplaatst door apv1972
            euh, heb héél zacht geblazen en heb nog foto's hierna getrokken zonder enig probleem ... maar zal toch maar een blaaspeertje gaan kopen en wat kan er mis gaan als je zelf blaast?

            Wel, als je zelf blaast... verplaats je niet alleen lucht, maar stuur je wat vocht mee.... creeer je wat condens e.d. en condens en electronica.... dat zijn zo van die dingen die niet echt goed samen gaan
            In het spiegelhuis, ja je spiegel die wat kan aandampen, en wat condensdruppels die overblijven..... niks erg.... maar op de ccd, is het niet ideaal
            To make your dreams come true, wake up

            Comment

            Working...
            X