Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strepen in foto's bij Z6ii

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Strepen in foto's bij Z6ii

Nieuw aankoop Z6ii bij vele foto's heb ik horizontale strepen er in,wat is de oorzaak en komt het door de instelling ?

Vormen de strepen en regelmatig patroon en komen ze voor bij fotos met kunstlicht ?
    ==> klik
    mijn website : klik

Comment

Bij de meeste foto's komt het voor opname waren bij een concert met felle lichten

Comment

Je blijft te vaag om er iets over te kunnen zeggen - post eens een foto
        Ik zou wel opletten want laserlichten bij concerten - of kermis - kunnen je sensor beschadigen
        Mirrorless is er gevoeliger aan dan de oude DSLR want die sensor wordt niet beschermd door sluitergordijn en spiegel
        Peter

Comment

camera Nikon Z5ii F2.8 1/60sec iso 720
          lens 70-200

Comment

geen foto te zien hoor
            Peter

Comment

Al duidelijk waar de strepen vandaan komen ?
              Peter

Comment

Moderator Note: Verplaatst van Fotohoek/Beginners naar Camera's. In Fotohoek horen alleen foto's thuis.

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Strepen bij concertfoto's komen doordat de ledverlichting die daar gebruikt wordt aangestuurd wordt op een bepaalde frequentie, leds worden gedimd door die niet continu te laten branden.
                  Die leds gaan dan heel snel aan-uit-aan-uit..., zo snel dat het menselijke oog dat niet kan zien.
                  Maar terwijl je dan een foto maakt met een mirrorless camera waarvan het uitlezen van de sensor langer duurt dan dat de leds "knipperen", dan krijg je die lijnen in de foto omdat de sensor lijn per lijn wordt uitgelezen (aan het aantal lijnen op de foto zie je hoe dikwijls de leds aan en uit gegaan zijn tijdens het maken van de foto).
                  Bij camera's waarbij de sensor veel sneller wordt uitgelezen (dat zijn doorgaans de duurdere modellen) heb je daar minder last van.
                  Bij de camera's met een wat tragere sensor gebruik je in die omstandigheden best de mechanische sluiter en niet de elektronische, meestal lukt het daarmee om streepvrije foto's te maken.
                  (Dat lukt hier toch met mijn spiegelreflexcamera's die meer dan 12 jaar oud zijn, als de mechanische sluiter wordt gebruikt bij een mirrorless, dan zou dat hetzelfde moeten zijn).

Een ander probleem van een tragere sensor bijvoorbeeld bij panningfoto's is dat de verticale lijnen in de achtergrond allemaal schuin op de foto komen, dat voorkom je dan ook door de mechanische sluiter te gebruiken in plaats van de elektronische.

http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Strepen bij concertfoto's komen doordat de ledverlichting die daar gebruikt wordt aangestuurd wordt op een bepaalde frequentie, leds worden gedimd door die niet continu te laten branden.
                    Die leds gaan dan heel snel aan-uit-aan-uit..., zo snel dat het menselijke oog dat niet kan zien.
                    Maar terwijl je dan een foto maakt met een mirrorless camera waarvan het uitlezen van de sensor langer duurt dan dat de leds "knipperen", dan krijg je die lijnen in de foto omdat de sensor lijn per lijn wordt uitgelezen (aan het aantal lijnen op de foto zie je hoe dikwijls de leds aan en uit gegaan zijn tijdens het maken van de foto).
                    Bij camera's waarbij de sensor veel sneller wordt uitgelezen (dat zijn doorgaans de duurdere modellen) heb je daar minder last van.
                    Bij de camera's met een wat tragere sensor gebruik je in die omstandigheden best de mechanische sluiter en niet de elektronische, meestal lukt het daarmee om streepvrije foto's te maken.
                    (Dat lukt hier toch met mijn spiegelreflexcamera's die meer dan 12 jaar oud zijn, als de mechanische sluiter wordt gebruikt bij een mirrorless, dan zou dat hetzelfde moeten zijn).

Een ander probleem van een tragere sensor bijvoorbeeld bij panningfoto's is dat de verticale lijnen in de achtergrond allemaal schuin op de foto komen, dat voorkom je dan ook door de mechanische sluiter te gebruiken in plaats van de elektronische.
                    Klop als een bus, zelfde probleem gehad met de Canon EOS R6 m2. Met de elektronische sluiter (stille modus) banden in het beeld, pas gezien met de pauze .
                    Met de mechanische sluiter was dit probleem helemaal weg.
                    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Working...
                    X