Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AP-C camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AP-C camera

Beste forumleden,

Even jullie hulp of tips nodig.
    Ongeveer in 2012 heb ik mij de Sony A65 aangeschaft. Dit met een basis lens 18-55mm en tamron 70-300mm.
    ​​ideaal voor de kleine bewegende kids en hun sportactiviteiten op plaat te kunnen zetten.

Deze is wel uiteindelijk wat in de kast terecht gekomen en met de komst van de betere camera´s op de gsm: Momenteel S24U , wordt hij amper nog gebruikt.

Nu recent nog eens foto´s gemaakt tijdens paardrijles van de dochter en de foto´s vergeleken en zo toch weer wat kriebels beginnen voelen voor een systeemcamera-upgrade.

Keuze momenteel ligt tussen:

1. NIKON Z50 II met lenskit 16-50mm + 50-250mm
    1399euro

2. SONY A6700 met 18- 135mm
    ​​​1799euro

3. SONY A6400 met 18-135mm OSS
    1249euro

Wat reviews bekeken en gelezen en geraak er niet meteen uit wat mijn beste keuze zou zijn.
    kies ik voor de nieuwere Nikon? Goede AF en nieuwere snufjes aan boord al. Maar beperkt lenzen misschien dan?
    of spaar ik wat meer en kies voor de a6700 met betere AF nog en bredere gamma aan lenzen bij Sony. Of opteer ik toch voor de ´oudere' en goedkopere a6400. Maar ga ik de nieuwere functies niet missen na bepaalde tijd weer. Of kantelbaar scherm dat nog niet helemaal op punt staat. Toestel is ook al weer van 2019 al.

Bedoeling zou veel dan bewegende beelden te kunnen maken. Paardrijden en meestal ook dan binnen en niet zo optimale belichting dan. Maar ook toch compact te blijven om op tripjes mee te kunnen nemen maar niet te veel gesleur te hebben en weer snel naar de gsm te grijpen dan. En budget blijft ook een punt. Ik weet dat je ver kunt gaan maar wil geleidelijk misschien opbouwen als ik de smaak weer helemaal heb opgepikt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de knoop door te hakken.

Misschien nog bijkomende vraag. Zou ik nog iets kunnen recupereren bij verkoop oude set? En wat zou een correcte vraagprijs kunnen hiervoor zijn. Body vertoond gebruikssporen maar werkt voor de rest nog heel goed.

Comment

Ik zou gewoon een 2dehandse A6600 oppikken en topglas kopen (meteen full frame geschikt, als je niet weet wat je wil kan je beter hoger mikken). Daar een 16-35f4 en en 24-105f4 bij doen (kan je 2dehands vlot vinden en die lenzen gaan later als je wil doorgroeien ook op full frame goed blijven werken - de 18-135 is geen slechte lens, maar de doorverkoopwaarde is beperkter). Durf zeker ook te kijken naar de tamron's. De 17-28 en de 28-200 vb zijn interessant te noemen (ook deze zijn full-frame en starten met F2.8). Het verschil tussen de a6400 en a6700 zit hem in de software en wat extra features zoals stabilisatie. De 6600 is de voorloper van de a6700 en moet niet zo veel onderdoen voor die versie (de menu's zijn wat ouder en iets minder softwarefuncties). Maar 2dehands betaalbaarder, en dus laat die ruimte over voor glas. Goed glas is belangrijker dan de camera.

Met wat geluk krijg je voor de A65 nog 250 à 300€ (er is nu een licht toegenomen vraag naar oudere Alpha body's) - van de tamron hebt je meerdere versies van (alleen de recentste gaat nog wat geld opleveren of kan je met een LA-EA5 op een E-mount bezigen met AF mits er een AF motor zoals die USD aan geeft in zit - de duurste met gouden randje onder de mm-aanduidingen Tamron - SP AF 70-300 4-5.6 Di USD​). De oudere versies zal zo rond de 50 à 75€ zitten, max. 100€.

Comment

Koop gewoon tweedehands. Je oude lenzen zijn (met alle respect) niks speciaals en zeker niet waard om met een adapter te gaan gebruiken.

Maar voor bv 1800€ koop je probleemloos een A7iii (max 1000€) en een Tamron 28-75 2.8 (ca 600€). Dan heb je ineens fullframe.
        Ook een Sony 24-105 f4 kan je 2dehands vinden en is prima voor wat je beschrijft.

Als je wat gaat zoeken 2de hands, ook bij bv Kamera Express kan je echt nog goed spul vinden voor redelijke prijzen.

En je oude set... stel je verwachtingen niet te hoog.

Comment

Working...
        X